Rosa skriver:
Jeg er glad for at du skrev det indlæg - det satte tingene mere i perspektiv for mig ifht hvad du mener 
Som du siger - hver sin metode. En af grundende til at jeg måske følte mig rmt er, at jeg ikke kender nogen der tænker sådan som du beskriver, som bliver skuffede på den måde. Har heller ikke fantasi til at forestille mig at nogen kunne blive skuffede over nogetsomhelst når de står med resultatet i armene
Der vil jeg give dig ret i at så har man nok lagt sine prioriteter lidt anderledes end jeg ville gøre...
Men betyder det at du slet ikke har gjort dig tanker om at det f.eks. kunne være rart at føde på en bestemt måde, få eller undvære en bestemt slags bedøvelse osv?
Og hvis ja - hvordan forbereder du dig så på smerten og hele oplevelsen? Det synes jeg er vældigt interessant når vi to nu gør det så forskelligt 
Kh
Rosa

Jamen hvor er det godt - så forstår vi hinanden 
Jeg har faktisk en ex-veninde som stolt fortalte at hun skulle føde sit barn i vand. Hun sagde, at hendes mand skulle sidde nede i vandet indtil deres søn blev født og så skulle han gå op af vandet osv. osv. Alt var tilrettelagt ned til mindste detajle.
Det der så skete var, at hun ikke kunne føde naturligt. Hun kom ikke i vand, fordi der ikke var badekar nok, og hun endte med kejsersnit. Når hun fortæller om fødslen er hun noget slukøret og skuffet over at hun ikke "kunne" - som hun selv beskriver det.
Det samme ser jeg sommetider her på baby.dk - folk bliver vildt skuffede over at de af den ene eller anden årsag fx ikke kan føde hjemme eller er nødt til at få fødslen sat i gang osv.
Herfra hvor jeg står, lyder det lidt som om mange mister lidt perspektivet i jagten på den perfekte drømmefødsel. Men ok, der er helt sikkert en masse jeg ikke forstå i dette her, det indrømmer jeg blankt! Folk kan have alle mulige årsager til at have det, som de har det - det kender du også lidt til i kraft af dit fag (samme som mit).
Det er årsagen til at jeg skrev dette indlæg - sikke en skam, at man pga. så mange forventninger ikke nyder sit barns fødsel jf. min venindes fortælling.
Jeg har sat mig godt og grundigt ind i normal fødsel og kejsersnit. Udover det så vil jeg kende til de mulige smertelindringsmuligheder. Så har jeg skrevet en liste over hvad jeg gerne vil have med i tasken til FG. Det er det! Jeg har en tro på, at jeg hen ad vejen sammen med de professionelle beslutter hvad jeg skal gøre/ikke gøre i relation til fødslen.
For mig er det centrale, at jeg er i god form til fødslen, og at jeg tror på at jeg kan føde - uanset om det bliver naturligt eller ved kejsersnit. Jeg er sikker på at jeg undervejs kan vurdere om jeg har brug for smertelindring - og hvis jeg har det, så tager jeg det med.
Jeg forbereder mig ikke på smerten, for det kan man ikke ifølge min optik. Man kan heller ikke forberede sig på at miste et familiemedlem. Smerte er nutid, en tilstand og den kan man ikke sætte sig ind i - ifølge min mening. Desuden ved jeg ikke hvordan det bliver for mig at opleve smerten i forbindelse med en fødsel, da jeg ikke har prøvet det før.