Eksperthjælp: Bekymring omkring motorisk udvikling og søvnproblemer, ved 7 måneder gammel pige

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

785 visninger
0 svar
0 synes godt om
12. maj

Kari Skovmand

Hej Kari,

Jeg skriver til dig, fordi jeg er begyndt at blive lidt bekymret for min datters motoriske udvikling, samt hendes søvn.

Lad os starte med motorikken:

Hun er lige fyldt 7 måneder og sidder stadig ret ustabilt, med støtte. Hun tilter forover eller til siden. Hun sidder i en IKEA højstoæ med hynde og så lægger jeg 2 stofbleer foran hende, for at hun kan sidde nogenlunde. Uden dem tilter hun hurtigt forover eller til siden. Det er oftest til højre side. Hvad kan jeg gøre her?
Samtidig viser hun ingen interesse for selv at sidde med mad i hånden. Hun tager det ikke selv op og fører det ikke til munden. Hun sidder lidt med maden, hvis jeg placerer det i hendes hånd og derefter smider hun det. Er dette normalt?

Hun triller ikke endnu, på trods af at jeg gik til et tumleforløb, hos en fysioterapeut, i 3 måneder. Der fik jeg forskellige øvelser, som jeg laver med hende dagligt. Stadig uden effekt Min SP er orienteret om dette og mener, at mun datter snart skal have noget hjælp udefra. Jeg ønsker at hjælpe min datter bedst muligt, så jeg er helt indstillet på, at hun skal have noget hjælp.

Så lidt om søvn:

Da hun var lille 0-2 1/2 måneder sov hun som forventet og jeg følte, at jeg havde sovet i løbet af natten. Fra hun fyldte 3 måneder var nattesøvnen præget af opvågninger og gråd hver 30-60 min hele natten. Dette stod på, til hun blev 6 måneder. Om dagen sov hun egentlig okay. 3-5 lure om dagen af forskellig varighed.

Nu er hendes nattesøvn heldigvis lidt bedre. Hun vågner gerne 5-6 gange i løbet af natten og bliver ammet 2 gange. Dog er hun dybt ulykkelig og nærmest utrøstelig, når hun vågner. Det tager lang tid at berolige hende, så hun kan sove videre. Jeg er TRÆT! Hun sover ca. 10btimer om natten, inkl. opvågninger.
Om dagen havde vi en fin rytme med nogenlunde faste spise og sovetider. Hun sov normalt 3 lure. Dem første lur var ca. 1 1/2 - 2 timer, den næste 30 min og den sidste ca. 1-1 1/2 time. Nu kan hun gå en hel dag og kun sove 30, 30 og 40 min. Det er jo slet ikke nok og hun virker konstant træt. Når hun først er vågen, kan jeg ikke få hende til at sove videre. Hvad pokker kan jeg gøre?

Det skal siges, at hun kort efter fødslen udviklede et meget stort jordbærmærke i højre side af ansigtet, som hun får medicinsk behandling for. En af bivirkningerne er kløe, som hun er MEGET påvirket af.

Hilsen en meget træt mor

Karis svar

Kære trætte Mor!

Ja puha, det kunne da være rart at få lidt udsovet, for jer begge.

Jeg er enig med din sundhedsplejerske i, at I nok får brug for noget hjælp udefra. I har jo gjort en god indsats med at være gennem tumleforløb hos fysioteapeut, hvilket er rigtig fint. Men hendes motorik lyder ikke alderssvarende, og når træning ikke er nok, er der behov for en fagprofessionel vurdering af, om hun har brug for noget behandling for at kunne nå sine mål.

I jeres tilfælde ville jeg starte hos egen læge og sikre mig, at der ikke er bivirkninger eller andet, der forårsager hendes dårlige søvn. Tal gerne med lægen om, om hendes kløe kan være årsag til natlig gråd?

Hernæst vil jeg opfordre jer til at søge hjælp hos en dygtig og erfaren børnekiropraktor i jeres lokalområde, der kan vurdere om jeres datter har brug for noget behandling, og mere individualiseret øvelsesvejledning.

Håber mit svar er brugbart!

Ønsker jer held og lykke med det hele,

Bedste hilsner,

Kari

Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.

Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.