Linda2009 skriver:
Præcis... og dog
Jeg havde det nøjagtigt som dig inden jeg fødte, at jeg bare ville tage det hele som det kom, og så iøvrigt lave en masse research omkring alle de muligheder man har, såsom epidural, vand, kejsersnit osv. for netop at vide, hvad jeg konsekvenserne ville være af de valg jeg kom til at træffe under fødslen.
Du skriver at det vigtigste er, at bringe en sund og rask baby til verden. JA, men den lille ny skal da også have en mpr der efterfølgende har det godt med sig selv, så hun kan tage ordentligt vare på babyen. Derfor mener jeg som Zafir også skriver, at det er vigtigt at tage aktivt del i sin fødsel, for rigtig mange kvinder er kontrolfreaks idag. Når det er sagt, er det i min optik også utrolig vigtigt at have for øje, at fødslen måske ikke kommer til at gå som forventet, og så på den måde være omstillingsparat, hvis tingene ikke skrider frem som planlagt.
Personligt ville jeg bare gerne have, det hele forløb så naturligt som muligt, og jeg ville helst ikke have epiduralblokade eller andet smertestillende, ej heller føde i badekar, hvis jeg kunne blive fri. Jeg havde mulighed for at få prikket vandet, men jeg sagde nej til dette. Dels pga. en fornemmelse og dels pga. andres erfaringer med dette.
Jeg endte også med at gå naturligt i fødsel 12 timer efter jeg skulle være sat i gang. Da veerne startede hoppede jeg i brusebad hjemme og stod der i 2 timer ind til vi tog på fødegangen. På fødegangen fik jeg intet smertestillende overhovedet, og fødte helt naturligt uden at briste
Min fødsel tog under 6 timer fra vandet gik og veerne kom til Laura så dagens lys. Smerterne er også noget overvurderet synes jeg, for JA gu gør det voldsomt ondt at føde, men så slemt er det heller ikke. Se evt. min fødselsberetning her:
https://www.baby.dk/debat/31464pi1/foedselsberetninger/lauras-vej-til-verden.aspx
K.h. Linda.
Det er netop den fleksibilitet jeg efterlyser hos mange kvinder. Ofte ser jeg herinde at kvinder nægter at bruge smertestillende eller er fast besluttet på at føde naturligt ikke ved KS - hvilket er deres ret. Men når det så alligevel måske er nødvendigt, så bliver de meget skuffede over, at det ikke lykkedes uden...