Jeg FATTER ikke hvad det går ud på...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2010

baby2010

Caroline86 skriver:

nej, har ikke læst det hele.. og havde egentlig også besluttet ikke at svare på tråden, men jeg følte mig MEGET trådt på, og så kunne jeg altså ikke holde min kæft

Ja, det er da synd at nogen skal være kede af deres fødselsforløb! men det tror jeg er ligeså almindeligt at være hvis man IKKE har planlagt det hele, som hvis man har. Jeg bliver da også lidt ØV hvis tingene ikke går som jeg ønsker, men jeg er selvfølgelig ikke mere blåøjet end at jeg godt ved at man ikke kan planlægge den slags ned til mindste detalje og regner med "så bliver det sådan"

Og, med frygt for at smæk, jeg synes IKKE ks er ligeså sejt som en gammeldags fødsel! Jeg kommer aldrig til at forstå dem der vælger pks medmindre der er en "medicinsk" årsag til det..

Knus

Jeg er da ked af, at du føler dig trådt på... Det forstår jeg ikke. Det er ikke en personlig debat, hvor jeg prøver at hænge folk ud. Men det fremgår også i mange af de svar jeg har givet folk.

Jeg respekterer og accepterer at alle har deres måde at gøre det på. Det er hverken bedre eller værre end min måde.

Jeg har en veninde, som gerne ville have det gik på en helt bestemt måde, og som den dag i dag er meget skuffet over at det ikke gik som det skulle. Det er dét som bekymrer mig og provokerer mig - ikke de andre (herunder dig) som har et velafbalanceret ønske om, at tingene da helst gerne skulle gå sådan og sådan.

Jeg bliver ikke den der giver dig smæk for at sige at "ks ikke er ligeså sejt som en gammeldags fødsel" - men jeg er ikke enig med dig! Jeg synes det er akkurat ligeså sejt! Der er bare andre udfordringer forbundet med KS - især efter fødslen. Det skal bare ikke få kvinder til at føle sig mindre som kvinder, bare fordi de skal have KS.

Jeg kender en pige som fik KS og taler meget negativt om sig selv i den forbindelse: "ja, jeg kunne jo ikke føde" osv. osv. Det synes jeg er rigtig, rigtig synd at være så hård ved sig selv... Og det er dér jeg opponerer imod! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2010

baby2010

Renée88 skriver:

Enig .
Det er netop det jeg har tænkt inde i mit hoved hele dagen..
Vi alle tager det som det kommer - hvordan det "kommer" ved vi blot ikke. I din situation kan jeg virkelig godt forstå at du gerne vil ha lille Laura vendt så du kan føde normalt - det er vel det vi næsten alle ønsker?
Jeg havde også et ønske om at føde normalt og selv.. Jeg fødte selv, men måtte sættes igang fordi lillemanden kom ud. Jeg havde en drømmefødsel alligevel - og jeg tog det som det kom.

Enig - bortset fra at jeg kender en del kvinder som ikke tager det, som det kommer... Der er ofte stor skuffelse forbundet med fx et akut KS fremfor en fødsel - som om det er et nederlag! Det forstår jeg ikke...

Vi har jo alle i et vist omfang et ønske om at det går godt osv. Men det er de ufravigelige krav, jeg ikke helt forstår... 

Anmeld

18. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
baby2010 skriver:

Jeg er da ked af, at du føler dig trådt på... Det forstår jeg ikke. Det er ikke en personlig debat, hvor jeg prøver at hænge folk ud. Men det fremgår også i mange af de svar jeg har givet folk.

Jeg respekterer og accepterer at alle har deres måde at gøre det på. Det er hverken bedre eller værre end min måde.

Jeg har en veninde, som gerne ville have det gik på en helt bestemt måde, og som den dag i dag er meget skuffet over at det ikke gik som det skulle. Det er dét som bekymrer mig og provokerer mig - ikke de andre (herunder dig) som har et velafbalanceret ønske om, at tingene da helst gerne skulle gå sådan og sådan.

Jeg bliver ikke den der giver dig smæk for at sige at "ks ikke er ligeså sejt som en gammeldags fødsel" - men jeg er ikke enig med dig! Jeg synes det er akkurat ligeså sejt! Der er bare andre udfordringer forbundet med KS - især efter fødslen. Det skal bare ikke få kvinder til at føle sig mindre som kvinder, bare fordi de skal have KS.

Jeg kender en pige som fik KS og taler meget negativt om sig selv i den forbindelse: "ja, jeg kunne jo ikke føde" osv. osv. Det synes jeg er rigtig, rigtig synd at være så hård ved sig selv... Og det er dér jeg opponerer imod! 

Så er det nok bare fordi jeg aldrig har hørt om nogen som din veninde før. Har kun hørt om dem der, som jeg selv, ønsker at tingene skal gå på en bestemt måde, men naturligvis er forberedt på at det ikke er til at planlægge...

Men tror bare jeg misforstod dit indlæg så..

Fortsat god mandag

Knus Caroline, som ville være rigtig træt af at få lavet ks!

Anmeld

18. januar 2010

baby2010

Linda2009 skriver:

Præcis... og dog Jeg havde det nøjagtigt som dig inden jeg fødte, at jeg bare ville tage det hele som det kom, og så iøvrigt lave en masse research omkring alle de muligheder man har, såsom epidural, vand, kejsersnit osv. for netop at vide, hvad jeg konsekvenserne ville være af de valg jeg kom til at træffe under fødslen.

Du skriver at det vigtigste er, at bringe en sund og rask baby til verden. JA, men den lille ny skal da også have en mpr der efterfølgende har det godt med sig selv, så hun kan tage ordentligt vare på babyen. Derfor mener jeg som Zafir også skriver,  at det er vigtigt at tage aktivt del i sin fødsel, for rigtig mange kvinder er kontrolfreaks idag. Når det er sagt, er det i min optik også utrolig vigtigt at have for øje, at fødslen måske ikke kommer til at gå som forventet, og så på den måde være omstillingsparat, hvis tingene ikke skrider frem som planlagt.

Personligt ville jeg bare gerne have, det hele forløb så naturligt som muligt, og jeg ville helst ikke have epiduralblokade eller andet smertestillende, ej heller føde i badekar, hvis jeg kunne blive fri. Jeg havde mulighed for at få prikket vandet, men jeg sagde nej til dette. Dels pga. en fornemmelse og dels pga. andres erfaringer med dette.

Jeg endte også med at gå naturligt i fødsel 12 timer efter jeg skulle være sat i gang. Da veerne startede hoppede jeg i brusebad hjemme og stod der i 2 timer ind til vi tog på fødegangen. På fødegangen fik jeg intet smertestillende overhovedet, og fødte helt naturligt uden at briste 

Min fødsel tog under 6 timer fra vandet gik og veerne kom til Laura så dagens lys. Smerterne er også noget overvurderet synes jeg, for JA gu gør det voldsomt ondt at føde, men så slemt er det heller ikke. Se evt. min fødselsberetning her:
https://www.baby.dk/debat/31464pi1/foedselsberetninger/lauras-vej-til-verden.aspx

K.h. Linda.

Så har vi samme indstilling Laura  Fylde sig op med info og derefter tage det som det kommer!

Det er netop den fleksibilitet jeg efterlyser hos mange kvinder. Ofte ser jeg herinde at kvinder nægter at bruge smertestillende eller er fast besluttet på at føde naturligt ikke ved KS - hvilket er deres ret. Men når det så alligevel måske er nødvendigt, så bliver de meget skuffede over, at det ikke lykkedes uden...

Jeg har læst din fødselsberetning og det er vel nok rørende 

Anmeld

18. januar 2010

baby2010

Bavianis skriver:

I forhold til det I alle diskuterer, så læs denne artikel, der er skrevet af en psykolog i samarbejde med jordemødre. Den tager udgangspunkt i forskning vedr. psykologi og smerte og handler om hvordan disse ting hænger sammen i fødslen, på godt og ondt.

Rigtigt, rigtigt meget af det I fortæller om i denne tråd, rummes i denne artikel:-)

Link:

http://74.125.77.132/search?q=cache:EqbKgokQc3QJ:www.jordemoderforeningen.dk/index.dsp%3Fpage%3D563+endorfiner,+baby,+f%C3%B8dsel&cd=3&hl=da&ct=clnk&gl=dk

Tak Sus,

jeg er især optaget af dette citat: "En kvinde, der har oplevet fødslen som en fiasko, er ikke åben for at møde sit barn umiddelbart efter". 

Dette nævnes i artiklen som værende af betydning i relation til  "bonding" teorierne (Bowlby, Winnicott, Stern) som har understreget betydningen af de første timers og døgns kontakt for bindingen/tilknytningen mellem mor og barn.

Det er netop det jeg frygter, når visse kvinder har så stålfaste krav/forventninger til hvordan det skal gå.

I artiklen står faktisk beskrevet præcis det vi diskuterer her omkring smertelindring/ikke smertelindring:

"Der kan være risiko for, at kvinder snyder sig selv for muligheden for vækst gennem fødslen ved at forudbestille en smertefri fødsel. En sund og velfungerende kvinde vil i udgangspunktet ikke behøve smertelindring, mener vi.

Omvendt er der situationer, hvor epiduralblokade vil kunne give den meget fødsels- og/eller smerte-angste kvinde den ro, der skal til, for at hun kan fokusere på det kommende barn.

Derfor kan spørgsmålet om forudbestilt smertelindring ikke besvares entydigt. Og derfor er der en stor risiko for at misforstå hinanden i dialogen om smertelindring eller ej"

Meget spændende "på den ene side - og på den anden side" læsning 

Anmeld

18. januar 2010

Pige2009

baby2010 skriver:

Så har vi samme indstilling Laura  Fylde sig op med info og derefter tage det som det kommer!

Det er netop den fleksibilitet jeg efterlyser hos mange kvinder. Ofte ser jeg herinde at kvinder nægter at bruge smertestillende eller er fast besluttet på at føde naturligt ikke ved KS - hvilket er deres ret. Men når det så alligevel måske er nødvendigt, så bliver de meget skuffede over, at det ikke lykkedes uden...

Jeg har læst din fødselsberetning og det er vel nok rørende 

Tak Det bliver spændende at høre om din fødsel og hvordan den kommer til at forløbe. Hvornår har du termin?

Anmeld

18. januar 2010

mor-til-vanessa

baby2010 skriver:

Hej piger, 

lige et hurtigt spørgsmål... Hvad i alverden går alle de "fødselsønsker" ud på??? Jeg fatter det simpelthen ikke! Epidural - ikke epidural, føde i vand, føde hjemme osv. osv. Hvorfor har I alle disse forventninger/krav til hvordan fødslen skal være??

Jeg er FULDTSTÆNDIG ligeglad! Tager det hele som det kommer, og vil bare beslutte undervejs sammen med de professionelle på Gentofte hospital, hvad der er det bedste for mig. For mig er det vigtigste, at der kommer en sund baby ud af det - that's it!

Jeg forstår inderligt ikke hvorfor det hele skal være så planlagt og kontrolleret - hvorfor ikke bare tage det roligt - og som det kommer??

jeg tror jeg have det både og. havde mega mange forventninger og ønsker og ikke ønsker. men sagde jeg ville tage det som det kom, men havde alligevel nogle ting inde i hovedet om hvordan det skulle være. jeg ville have en naturlig fødsels uden smertelindring, men ville gerne i vand som smertelindring da jeg har meget dårlig lænd og bækken ( gammel rideulykke ) det blev ikke helt som forventet men det er jeg ikke skuffet over.

jeg havde drømt jeg ville føde 8 dec, men det gjorde jeg ikk. det er jeg til gengæld skuffet over. mest fordi jeg synes det ville være vildt sejt at have drømt det på forhånd. så gik hele dagen og ventede forgæves

mine veer startede torsdag nat kl 2 men gik istå igen kl 8. så kom de igen torsdag aften og havde slemme veer hele natten, men var kun lige knap 2 cm åben da jeg kom på fødegange ca kl 7 fredag morgen, så var ret nedern. de sagde jeg skulle slappe af og var en god ide at få noget at slappe af på. så der røg den første ingen medicin eller smertestillede. senere fik jeg lidt morfin fordi jeg ikke fik sovet og slappet af på det første. ( tog ikk smerterne ) fra jeg fik morfin gik der 4 timer så var hun ude.

er slet ikke skuffet over det ikke helt blev som forventet. for er sikker på jeg ville have en langtrukket fødsel hvis jeg ikke havde fået morfin så min krop kunne slappe af ( en var nemlig for træt og udkøt ) er bare glad for jeg ikke skulle have en epidural og et ak da det var noget jeg slet ikke ville...

så her en lille fb fra en som tog det som det kom men ikke helt alligevel 

Anmeld

18. januar 2010

baby2010

Linda2009 skriver:

Tak Det bliver spændende at høre om din fødsel og hvordan den kommer til at forløbe. Hvornår har du termin?

Ja, jeg glæder mig helt vildt meget - synes ventetiden bliver længere og længere! Jeg har termin 3. marts, så det er om cirka halvanden måneds tid 

Anmeld

18. januar 2010

baby2010

livpultz skriver:

jeg tror jeg have det både og. havde mega mange forventninger og ønsker og ikke ønsker. men sagde jeg ville tage det som det kom, men havde alligevel nogle ting inde i hovedet om hvordan det skulle være. jeg ville have en naturlig fødsels uden smertelindring, men ville gerne i vand som smertelindring da jeg har meget dårlig lænd og bækken ( gammel rideulykke ) det blev ikke helt som forventet men det er jeg ikke skuffet over.

jeg havde drømt jeg ville føde 8 dec, men det gjorde jeg ikk. det er jeg til gengæld skuffet over. mest fordi jeg synes det ville være vildt sejt at have drømt det på forhånd. så gik hele dagen og ventede forgæves

mine veer startede torsdag nat kl 2 men gik istå igen kl 8. så kom de igen torsdag aften og havde slemme veer hele natten, men var kun lige knap 2 cm åben da jeg kom på fødegange ca kl 7 fredag morgen, så var ret nedern. de sagde jeg skulle slappe af og var en god ide at få noget at slappe af på. så der røg den første ingen medicin eller smertestillede. senere fik jeg lidt morfin fordi jeg ikke fik sovet og slappet af på det første. ( tog ikk smerterne ) fra jeg fik morfin gik der 4 timer så var hun ude.

er slet ikke skuffet over det ikke helt blev som forventet. for er sikker på jeg ville have en langtrukket fødsel hvis jeg ikke havde fået morfin så min krop kunne slappe af ( en var nemlig for træt og udkøt ) er bare glad for jeg ikke skulle have en epidural og et ak da det var noget jeg slet ikke ville...

så her en lille fb fra en som tog det som det kom men ikke helt alligevel 

Nåhr hvor sødt - det er også min "forventning" - at jeg kan tage det, som det kommer  Jeg kan virkelig godt forstå, at du valgte at få smertestillende! Og hvor er det super fedt at høre du har det godt med det! 

Anmeld

18. januar 2010

Bavianis

Ja. Men der står også flere interessante ting i artiklen. Bl.a. at "Engagement/delagtighed og følelse af kontrol påvirker fødslen i posotiv retning."

Netop dette citat er det, der i virkeligheden forklarer hver Jeres pointer.

1) Det giver mange tryghed at planlægge fødslen. Når man, pga smerter og indlevelse, mister talens magt, er det for mange trygt at vide, at deres ønsker allerede er kommunikeret ud - derfor "Ønskesedlen". På denne måde kan man "deltage i beslutnings-processen (for man deltager jo selvfølgelig fysisk uanset hvad, det er alle jo enige om) uden at skulle bruge energi på at ytre sine holdninger til personalet der ikke kender een.

2) På den anden side kan jeg også forstå Julies pointe med det: At netop denne panlægning og og de drømme der hører med (der er jo MANGE følelser), kan være med til at ødelægge netop følelsen af kontrol for nogel - når det ikke går som man havde forventet.

Giver dette overhovedet mening for nogen af Jer??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.