Hvad kan der være galt med mig?
Jeg er en 39 årig kvinde og har de sidste mange år (5-6 år hvis ikk længere) haft utrolig svært ved at sove om natten.
Jeg har i perioder også svært ved at falde i søvn. Men det største problem er at jeg vågner 3-5 gange om natten. I gennemsnit en gang i timen. Er vågen i 10-15 min før jeg falder i søvn igen også vågner jeg igen efter en times tid til halvanden og sådan foregår hele natten.
Det eneste tidspunkt jeg sover igennem er hvis jeg sover hjemme hos min mor, en veninde eller hvis jeg har en ven(inde) overnattende.
Jeg er ekstremt udmattet i løbet af dagen fordi jeg ikke får sovet igennem.
Jeg har prøvet at tracke min søvn cyklus med en app der optager mig om natten for at se om jeg taler i søvne der vækker mig eller andre ting. Men der er intet ualmindeligt.
Hvad kan jeg gøre for at sove igennem når jeg er alene? Kan jo ikk være afhængig af at andre sover med mig for at jeg kan få sovet.
Hilsen den trætte
Gittes svar
Hej trætte,
Det lyder bestemt ikke sjovt. Søvnproblemer som dem du beskriver kan virkelig påvirke ens livskvalitet. Jeg synes du skal tage det rigtig alvorligt og:
1. Gå til din egen læge med problemet og få undersøgt om der kan være sygdom til grund
2. Søg på emnet "insomni" på Google, så kommer der nogle gode artikler og mere information op. Det er det, du har, kaldes.
Mvh.
Gitte
Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"
Se Gittes hjemmeside: gittesander.dk
Anmeld
Citér