Jeg FATTER ikke hvad det går ud på...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2010

baby2010

Valle81 skriver:

Hejsa,

Når jeg skriver jeg synes du er lidt hård, så er det ikke fordi jeg ikke mener at du ikke må undre dig, men fordi du skriver med STORE bogstaver, og lidt angriber dem der har disse forventninger når de svarer.....

Jeg ved gost at du prøver at forstå, men nogle ting tror jeg aldrig vi kommer til at forstå. Fx så forstår jeg ikke dem som vælger at få et kejsersnot fordi de er bange for at føde, og det vil jeg aldrig komme til:0) Dermed ikke sagt at jeg ikke respekterer dem, ligesom jeg ved at du også respekterer dem der har forventninger med mere.

Jeg tror godt du kan have ret i at man som kvinde kan blive skuffet hvis man har forventninger, som ikke bliver indfriet og man kan føle det lidt som en fiasko. Men mener det kun i det omfang, hvor den gravide ikke har sagt til sig selv, jeg ønsker det og det, men jeg er fuldt ud klar over at det kan gå i en helt anden retning.

Christina

Det er slet ikke for at fremstå hård, at jeg bruger store bogstaver - det kan jo tolkes på 100 måder, men her er det bare for at tydeliggøre hvad jeg mener  Jeg synes ikke jeg angriber, men det vil nok af nogle altid opfattes lidt sådan, når man diskuterer et kontroversielt emne.

Jeg gentager gerne min pointe: alles meninger, holdninger og fødselsønsker er respekteret og accepteret - men jeg har problemer med at forstå det sommetider, fordi mange ender med at blive skuffede, og det synes jeg er synd...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2010

BetonSlotsPrinsesserne

Lige mht den at du ikke forstår igang sættelse..
Igangsættelsen er jo pga der er stor risiko for barnets livsfare hvis det ligger for lang tid i maven efter de såkaldte graviditets uger og i nogle tilfælde kræver det at få en igangsættelse igang så barnet ikke bliver for stort til at kan føde normalt..

Mht fødslen og ønsker tog jeg det hele som det kom- det gik så pænt stærkt at jeg intet nåede, havde håbet på at nå i badekar, men da jeg mødte op på FG igen så havde jeg presse veer.
Men ikke er alle er så heldige som jeg var ang. med førstegangsfødene. Nogle ligger jo virkelig med slemme smerte i mange timer, uden der sker bare en lille smugle, til dem må det være skønt med alt det hjælp de kan få.. Så tænk ikk så meget på de forkellige ting, men skriv ned hvordan din drømme fødsel skal være

Anmeld

18. januar 2010

Valle81

baby2010 skriver:

Det er slet ikke for at fremstå hård, at jeg bruger store bogstaver - det kan jo tolkes på 100 måder, men her er det bare for at tydeliggøre hvad jeg mener  Jeg synes ikke jeg angriber, men det vil nok af nogle altid opfattes lidt sådan, når man diskuterer et kontroversielt emne.

Jeg gentager gerne min pointe: alles meninger, holdninger og fødselsønsker er respekteret og accepteret - men jeg har problemer med at forstå det sommetider, fordi mange ender med at blive skuffede, og det synes jeg er synd...

Det ved jeg:0)

Men forventninger og skuffelser har vi og vil vi få gennem hele livet.

Fx mht bare det at blive forældre, der har vi jo også forventinger til hvordan vi gerne vil være, hvad vi aldrig ville gøre osv. Men tit så bliver vi lige som vi ikke vil, eller gør det som vi svor aldrig at ville gøre:0)

Vi har jo også forventninger til fx amning. Jeg ville så gerne amme og glædede mig så meget til det, men måtte opgive, da det ikke kørte. Ikke at jeg følte mig som en fiasko, men fordi det inderligt var noget jeg gerne ville.

Fødsel, at være forældre, det bringer mange forventninger, forestillinger, håb, nederlag, skuffelser, fiakso følelser med sig.

Men igen, er vi bevidste om at det gør det, så er det også nemmere at tacle at tingene ikke går og er som vi troede, håbede og planlagde:0)

Anmeld

18. januar 2010

baby2010

Astrids-mor skriver:

Lige mht den at du ikke forstår igang sættelse..
Igangsættelsen er jo pga der er stor risiko for barnets livsfare hvis det ligger for lang tid i maven efter de såkaldte graviditets uger og i nogle tilfælde kræver det at få en igangsættelse igang så barnet ikke bliver for stort til at kan føde normalt..

Mht fødslen og ønsker tog jeg det hele som det kom- det gik så pænt stærkt at jeg intet nåede, havde håbet på at nå i badekar, men da jeg mødte op på FG igen så havde jeg presse veer.
Men ikke er alle er så heldige som jeg var ang. med førstegangsfødene. Nogle ligger jo virkelig med slemme smerte i mange timer, uden der sker bare en lille smugle, til dem må det være skønt med alt det hjælp de kan få.. Så tænk ikk så meget på de forkellige ting, men skriv ned hvordan din drømme fødsel skal være

Jeg forstår sagtens igangsættelse  Men mange bliver skuffede over at de ikke kan "føde selv", som de siger. Jeg siger bare, at babyen jo har det super fedt inde i maven - og det skal man jo ikke være ked af. Så får man lidt hjælp til at sætte tingene i gang, og så føder man jo alligevel - no worries 

Ja, det var da en heldig fødsel du fik! Jeg har kun et "håb" - at min bliver kort - haha  Men jeg bliver ikke skuffet, hvis den ikke gør det!

Faren ved at skrive "drømmefødslen" ned er jo, at hvis alt ikke bliver indfriet, kan man blive skuffet - lidt det samme gør sig gældende med at skrive beretninger om sin drømmefyr!  Man kan jo alligevel ikke forberede sig på hvem man falder for og hvorfor, så det kan man ligeså godt tage som det kommer 

Anmeld

18. januar 2010

baby2010

Valle81 skriver:

Det ved jeg:0)

Men forventninger og skuffelser har vi og vil vi få gennem hele livet.

Fx mht bare det at blive forældre, der har vi jo også forventinger til hvordan vi gerne vil være, hvad vi aldrig ville gøre osv. Men tit så bliver vi lige som vi ikke vil, eller gør det som vi svor aldrig at ville gøre:0)

Vi har jo også forventninger til fx amning. Jeg ville så gerne amme og glædede mig så meget til det, men måtte opgive, da det ikke kørte. Ikke at jeg følte mig som en fiasko, men fordi det inderligt var noget jeg gerne ville.

Fødsel, at være forældre, det bringer mange forventninger, forestillinger, håb, nederlag, skuffelser, fiakso følelser med sig.

Men igen, er vi bevidste om at det gør det, så er det også nemmere at tacle at tingene ikke går og er som vi troede, håbede og planlagde:0)

Sejt - se den indsigt har jeg jo ikke, fordi jeg er stadig gravid (ikke mor IRL endnu) - men derfor kan man jo godt være "klog" på alt muligt haha 

Jeg tror da også jeg ville være en lille bitte smule skuffet, hvis jeg ikke kan amme, men det er jo heldigvis ikke min skyld, så det er jo bare naturen.

Jeg kommer bare til at stejle lidt over alle de mange "krav" kvinder har allerede inden de skal føde - også selv om de ikke har prøvet det før. Det lyder sommetider lidt som om de forsøger at kontrollere og styre den begivenhed, måske fordi det gør den mindre ukendt og farlig. Bagsiden af medaljen er bare, at når de i situationen så er nødt til at ændre på deres beslutninger (midt i fødslen), så bliver det problematisk for dem...

Jeg vil hellere leve med lidt angst omkring fødslen nu, end at stå med baby på vej ud på fødestuen og stresse over at babyen ikke har godt af smertestillende, men at jeg nok er nødt til at tage den alligevel!

Anmeld

18. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
baby2010 skriver:

Jeg kender masser til fysiologi, men nu er det jo ikke temaet her. Du skriver jo selv, at der er delte meninger - ergo er der ikke noget videnskabeligt endegyldigt bevis - og ergo er dette ikke bare "ren logik" som du skriver.

Du skriver: "hvis du bare ikke fatter hvad det går ud på at tage stilling" - det var da en noget personlig kritik. Lidt unødvendig, hvis du spørger mig... Men du må føle dig meget trængt op i en krog og måske er du løbet tør for saglige argumenter, siden du går til det mere personlige...

Jeg har både tænkt over fødslen og taget stilling. Min holdning er fortsat, at jeg vil tage det som det kommer - det er således også en beslutning.

Men nu var det sådan set ikke mig denne debat skulle handle om. Jeg prøver at forstå og problematisere betydningen af alle de fødselsforventninger, som kvinder har i dag  

Jeg havde egentligt ikke lyst til at svare dig, fordi jeg syntes at det er en helt vildt langt ude diskuttion. Du skriver selv agumenterne, som taler imod det du siger og uanset om du fatter det eller ej, så har du jo selv taget stilling til, hvordan du vil føde - du vil bare lade det ske og lade læger, jm osv gøre deres og baby kommer ud. Det er jo også en måde og det er så din måde.

Du vælger at starte en tråd med at du ikke fatter det, men du har heller ikke lyst til at fatte, hvad vi andre - der vælger noget andet - mener  og hvorfor vi mener som vi mener.

DERFOR har jeg ikke lyst til at diskuttere med dig. Jeg føler mig på ingen måde trængt op i en krog, men jeg er af typen der vælger mine kampe og jeg syntes det er en ligegyldig kamp og slet ikke værdig til at være en kamp.

Anmeld

18. januar 2010

Valle81

baby2010 skriver:

Sejt - se den indsigt har jeg jo ikke, fordi jeg er stadig gravid (ikke mor IRL endnu) - men derfor kan man jo godt være "klog" på alt muligt haha 

Jeg tror da også jeg ville være en lille bitte smule skuffet, hvis jeg ikke kan amme, men det er jo heldigvis ikke min skyld, så det er jo bare naturen.

Jeg kommer bare til at stejle lidt over alle de mange "krav" kvinder har allerede inden de skal føde - også selv om de ikke har prøvet det før. Det lyder sommetider lidt som om de forsøger at kontrollere og styre den begivenhed, måske fordi det gør den mindre ukendt og farlig. Bagsiden af medaljen er bare, at når de i situationen så er nødt til at ændre på deres beslutninger (midt i fødslen), så bliver det problematisk for dem...

Jeg vil hellere leve med lidt angst omkring fødslen nu, end at stå med baby på vej ud på fødestuen og stresse over at babyen ikke har godt af smertestillende, men at jeg nok er nødt til at tage den alligevel!

:0)

Fx, har jeg altd svoret at jeg aldrig vil være en af dem der stod i Føtex og skældte mit barn ud, men av, hvor har jeg ghjort det. Når Asta for 15456423485 gang har plaget om slik, legetøj osv og man har prøvet at være super pædagogisk osv, ja så ender man med at stå og gjalde, nu er det nok, jeg har sagt nej, og stop så det plageri, det kan ikke være rigigt.... og bagefter, så er man så flov:0)

Har også altid sagt, jeg vil være meget konsekvent, pg tjah, jeg er nok en af dem der kan komme til at "true" med så ryger du på værelset 50 gange uden at det nogensinde sker:0)

Der er mange sjove eksempler:0)

Christina

Anmeld

18. januar 2010

mor_sabina

Jeg har fundet (muligvis falsk) tryghed i at læse en masse omkring spædbørn, fødsel om amning, og jeg TROR at jeg på den måde har været mere rolig fordi jeg vidste hvad der kunne ske i det ene og det andet tilfælde. Men jeg ved jo godt at jeg hverken kunne gøre fra eller til, men bare det at jeg havde roen omkring det, TROR jeg har gjordt det nemmere. Da mit vand begyndte at sive tænkte jeg kap 3. fødsel linje 4 ( eller noget i den stil) så kørte det ellers bare, hvad skal der så ske nu. Min tryghed var at vide hvad der skete, og man kan vel ikke dø af smerterne, så jeg brugte i stedet tankerne til at styre smerterne (hvor er det svært at forklare).

Jeg tror godt jeg forstår hvcad du mener med at forventningerne istedet kan blive vendt til skuffelse, men opfatter flere det måske som om du ikke tænker over fødslen?

Jeg ved jeg ikke kan have kontrollen, men jeg kan være forberedt på hvad der skal ske, og på den måde MÅSKE undgå panik og nervøsitet når det går igang.  Det kan jo problematisere fødslen at man er nervøs og bange og dermed spænder så man ikke udvider sig.

Men held og lykke, det lyder jo alligevel som om du har besluttetr at din fødsel helst bare skal køre, og når du er afklaret med det så er det jo også en slags beslutning

Anmeld

18. januar 2010

BetonSlotsPrinsesserne

baby2010 skriver:

Jeg forstår sagtens igangsættelse  Men mange bliver skuffede over at de ikke kan "føde selv", som de siger. Jeg siger bare, at babyen jo har det super fedt inde i maven - og det skal man jo ikke være ked af. Så får man lidt hjælp til at sætte tingene i gang, og så føder man jo alligevel - no worries 

Ja, det var da en heldig fødsel du fik! Jeg har kun et "håb" - at min bliver kort - haha  Men jeg bliver ikke skuffet, hvis den ikke gør det!

Faren ved at skrive "drømmefødslen" ned er jo, at hvis alt ikke bliver indfriet, kan man blive skuffet - lidt det samme gør sig gældende med at skrive beretninger om sin drømmefyr!  Man kan jo alligevel ikke forberede sig på hvem man falder for og hvorfor, så det kan man ligeså godt tage som det kommer 

Det er rigtig nok...
Men stadig, selvom barnet har det godt i maven, er det ikke sikkert det vil have det så godt på turen til verden og efter det er kommet til verden hvis en alt for lang ferie i maven ...

Jeg kunne slet ikk forestille mig det med fødslen, og jeg skal love for at når man er gravid kan alle kvinder der har født lige trykke på den rigtig knap til en skæk fødsel, hehe. Men heldigvis tog jeg ikke de hitorie for noget og da vandet gik og veerne kom, blev alt taget stille og roligt.. Dog med en lettelse om at det var nu bebse kom

Nej, det svært at skrive noget for bagefter måske føle sig såret. Men hvis du måske ikke selv er i stand til at gøre så meget under det hele, er det jo godt hvis der lå lidt ønsker i vandrejournalet..
Men krydser da finger for du også får en nem fødsel

Anmeld

18. januar 2010

baby2010

Zafir skriver:

Jeg havde egentligt ikke lyst til at svare dig, fordi jeg syntes at det er en helt vildt langt ude diskuttion. Du skriver selv agumenterne, som taler imod det du siger og uanset om du fatter det eller ej, så har du jo selv taget stilling til, hvordan du vil føde - du vil bare lade det ske og lade læger, jm osv gøre deres og baby kommer ud. Det er jo også en måde og det er så din måde.

Du vælger at starte en tråd med at du ikke fatter det, men du har heller ikke lyst til at fatte, hvad vi andre - der vælger noget andet - mener  og hvorfor vi mener som vi mener.

DERFOR har jeg ikke lyst til at diskuttere med dig. Jeg føler mig på ingen måde trængt op i en krog, men jeg er af typen der vælger mine kampe og jeg syntes det er en ligegyldig kamp og slet ikke værdig til at være en kamp.

Du behøver ikke svare mig, det er helt ok  Jeg er ikke sur eller vred på dig - heller ikke selvom du ikke taler så pænt til mig... Jeg regner med, at det er fordi du er passioneret omkring det, du mener, og så kommer det ud på en lidt uheldig måde - og det kan jeg sagtens rumme.

Hvis du synes, at det er en "helt vildt langt ude diskussion" og at jeg ikke har lyst til at "fatte hvad andre mener", som du siger, så behøver du ikke deltage i den 

Du skal bare vide, at jeg 100% respekterer og accepterer dit valg omkring din fødsel. Det vigtigste er, at du har det godt. Jeg skal ikke overbevise dig om noget - for jeg respekterer din holdning.

Jeg håber bare ikke, at du bliver for skuffet, hvis tingene ikke går, som du forventer.

Men hvis du finder noget videnskabeligt bevis for dine kommentarer i relation til epiduralblokade, især den med at "barnet bliver født i smerte", er jeg meget interesseret i at se dem.

PS - jeg synes ikke dette er en kamp, men føler du, at det er en kamp for dig, så er du velkommen til at vælge den fra - eller til. Det er op til dig 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.