Jeg FATTER ikke hvad det går ud på...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. januar 2010

LouiseNielsen

Jeg planlægger ikke min fødsel, men jeg tænker da på den....

Da jeg skulle have min søn havde jeg graviditeten igennem sagt at jeg meget gerne ville undgå smertelindring.... Både fordi jeg gerne ville kunne gå rundt hvis det var det jeg havde lyst til under mine veer, og fordi jeg gerne ville være 100% ved mit fulde 5...

Jeg kom i vand som smertelindring, og det var for mig guld værd....

Denne gang har jeg det fuldstændig lige sådan, og vil klart sige at som jeg sidder lige nu vil jeg rigtig gerne i vand...

To fødsler er ikke ens, så kan også godt ske jeg på dagen skriger på både den ene og den anden form for smertelindring, men så er det sådan... Er ikke noget jeg bagefter vil tænke: Øv det gik ikke som forventet. Så længe mit barn kommer sund og rask til verden så er det det vigtigste for mig....

Kram

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2010

Mumto3

Anmeld

19. januar 2010

Mumto3

Ja, jeg skrev lige et meget langt indlæg, som jeg fortrød. Jeg slettede lige det hele igen, og derfor er der nu en 'tom boks' med mit navn på

Anmeld

19. januar 2010

Bavianis

Mumto3 skriver:

Ja, jeg skrev lige et meget langt indlæg, som jeg fortrød. Jeg slettede lige det hele igen, og derfor er der nu en 'tom boks' med mit navn på

Jeg læste det:-) Arbejder du med kvinder der har efterfødselsreaktioner? Du viker til at vide meget om emnet.

Kh Susanne

Anmeld

19. januar 2010

baby2010

Mumto3 skriver:

Altså det var da en skam!!! Hvorfor slettede du det? 

Anmeld

19. januar 2010

Mumto3

baby2010 skriver:

Altså det var da en skam!!! Hvorfor slettede du det? 

Fordi jeg ikke helt synes det var på sin plads, og måske heller ikke lagde op til en positiv dialog. -og det synes jeg oplæg bør gøre.

Anmeld

19. januar 2010

Mumto3

Bavianis skriver:

Jeg læste det:-) Arbejder du med kvinder der har efterfødselsreaktioner? Du viker til at vide meget om emnet.

Kh Susanne

Tjo, jeg ved en del om emnet, og emner generelt der har med fødsel og den første barselsperiode at gøre. men jeg er ikke proffsionel i den forstand. Jeg er akadimiker (underviser bl.a. i videnskabsteori som er min helt store lidenskab) og har derfor en meget videnskablig tilgang til ting. Da jeg var gravid med den første, startede jeg med at læse alle de populære udgaver af fødselsbøgerne. Bagefter gik jeg i gang med de bøger som de bruger på sygeplejestudiet, dernæst fagbøgerne fra jordemoderstudiet og til sidst dem fra lægestudiet (altså kun de bøger der havde med fødsel at gøre). De fagudtryk jeg ikke forstod eller kunne slå op, dem spurgte jeg bare min jordemoder om.

Jeg har også interesseret mig rigtig meget for hvad der sker efter fødslen med både mor og barn.

En dag sad jeg og snakkede med en fagperson og luftede min meget pro-holdning for amning og at jeg synes alle bør amme. Vedkommende gjorde mig opmærksom på at mange med f.eks en incest-baggrund kan have meget svært ved at amme (psykisk), fordi der 'igen' er tale om at et andet menneske gør krav på deres krop (om end sammenhængen er helt helt anderledes!). Det var en helt ny vinkel for mig, som jeg slet slet ikke havde overvejet. Det vagte min interesse for efterfødselsreaktion, og hvilken personlighedsudviklingspotentialer (for nu at tale positivt) der ligger i den voldsomme oplevelse som en fødsel kan være. Uanset hvordan man vender og drejer det, så ændres de grundlæggende livsvilkår for enhver der føder sit første barn, på en meget radikal måde, som ikke ses i ret mange andre steder i vores livsforløb.

Som jeg også skrev om i mit slettede indlæg, så ser jeg den reaktion som beskrives af trådstarter som 'skuffet', som en reaktion som er langt mere kompleks, end  blot 'man er skuffet over det ikke gik som man havde planlagt'. Men lad det nu ligge.

Anmeld

28. april 2010

Ansemusen

Jeg har skrevet mine fødselsønsker færdigt i går og er rigtig glad for at have fået mine tanker ned på papir!

Jeg giver hele vejen igennem udtryk for, at jeg jo ikke har prøvet det før, og at det derfor er nogle tanker jeg gør mig om, hvad jeg forestiller mig jeg godt kunne tænke mig. Skriver at jeg vil have lov til at ændre mening undervejs, og skriver flere steder '...hvis det kan lade sig gøre' '...'hvis alt er som det skal være' osv. Jeg har slet ikke skrevet mine fødselsønsker som ultimative krav som for alt i verden SKAL overholdes. Men det giver mig en form for tryghed at vide, at jordemoren kan se hvilke tanker jeg har gjort mig omkring fødslen inden. Eksempelvis omkring eventuel smertelindring, hvor jeg igen ikke har skrevet noget jeg helt sikkert skal have eller ikke skal have, men at der er ting jeg ikke har noget imod at få, hvis det kan hjælpe mig i situationen og at jeg helst vil undgå en epiduralblokade, hvis mine smerter er til at holde ud, men at jeg ikke vil udelukke det som en mulighed. At jeg ingen intentioner har om at jeg absolut SKAL føde i smerte, selvom jeg godt ved at en fødsel altid vil gøre ondt uanset smertelindring eller ej! Altså at jeg ikke fra start af partout fraskriver enhver form for smertelindring.
Har skrevet at det er vigtigt for mig at have min partner tæt på mig og at han gerne vil klippe navlesnoren. At jeg gerne vil have mit barn op til mig med det samme, hvis det er muligt, men at de gerne må tørre ham af med det samme jeg får ham op (fordi min kæreste er bange for at for meget blod osv. vil påvirke hans lyst til at røre og kysse, hvilket han gerne vil kunne gøre umiddelbart efter at han er født).

Jeg er helt indforstået med og afklaret omkring, at tingene kan føles helt anderledes i situationen end jeg har forestillet mig, eller at der kan opstå komplikationer, som gør at jeg fx. ikke kan føde i vand eller på en fødeskammel. En fødsel er i mit hoved ikke en bestillingsvare eller noget man som sådan kan planlægge. Men giver fødselsønsker den fødense kvinde tryghed, kan jeg slet ikke se det forkerte i det, så længe vi ikke er ovre i en slags kontrakt, som der har været snakket om i en anden tråd!

Jeg har faktisk også skrevet et lille sødt brev til min kæreste om hvad jeg tror jeg har brug for fra ham mens det står på, så han ikke skal føle sig på helt bar bund når han pludselig ser mig i en uvant og smertefuld position, og for at jeg også får den tryghed jeg har brug for undervejs i forløbet. Jeg tror han bliver rigtig glad for de ting jeg har skrevet og kan bruge det til selv at føle at han gør det rigtige og føle en større tryghed! Sådan en fødsel kan jo godt hyle de stakkels mænd lidt ud af den, selvom jeg nu er sikker på at han bliver min klippe

Anmeld

28. april 2010

Svei

28. april 2010

MorTilGustav

Hahaha. HØRT! Man bliver sgu helt forvirret af at læse om alle de muligheder man har i dag.. Men når man går og venter kan man jo ikke lade være med at undersøge sagerne og jeg havde sat mig ret meget ind i sagerne selvom jeg i bund og grund bare tænkte "tag det roligt, tag det som det kommer, se hvad der sker." Det endte med at min fødsel gik så hurtigt at jeg ikke kunne nå at få nogen som helst form for smertestillende  Lå mellem et af veerne og sagde "I må da kunne give mig ET ELLER ANDET?!?", men nej, det lod til at det ville gå rigtig stærkt, så jeg måtte bare klø på 
 Tænkte også bare "EJ, nu har jeg brugt SÅ længe på at undersøge alt det man kan få og så får jeg ikke engang brug for al den info"  Høhø

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.