SØS skriver:
Gør man ikke? Det fortæller jeg mine sønner hver eneste dag? Jeg siger “jeg elsker at være sammen med dig, du er så sjov og du er smuk - hvor er jeg heldig at jeg er din mor”
Jeg synes en debat som denne er super svær. Det bliver lynhurtigt til at man er intollerant og fordomsfuld hvis ikke man stryger på Strøget og køber en kjole til sin søn. Jeg tænker faktisk, der er flere nuancer i det end som så…
Nu er jeg én af dem, som er kritisk.
Men i mit første indlæg skriver jeg også, at det handler om mod. Og jeg ville have svært ved at være modig på mine børns vegne.
MEN jeg er bevidst om, at alle argumenter, som udspringer af “køn” er problematiske (i mine øjne og generelt for en del, hvis man ser på, hvor mange i folkeskolen, som føler sig stigmatiseret af køn)
Du er jo ikke intolerant fordi du ikke giver dit barn en kjole på i morgen. Du er intolerant, hvis du kommer med højlydte kommentarer til et lille barn i børnehaven, en mand i netto osv.
Jeg siger bare, at når man siger nej, fordi navnet er Peter… så skal man bare lige have med, at det er et argument, som kvinder igennem historien har kæmpet for at komme til livs.
Og så er man bare (i mine øjne) ikke med til at give den reelle ligestilling (også for mænd) de bedste vilkår.
Men intolerant er du ikke. Og jeg mener heller ikke, at du er en dårlig forældre, fordi du ikke vil gå imod normen. De ting går ikke hånd i hånd med at være bevidst over, at ens argumenter hviler på barnets køn.
Men de snævrer verden for børn generelt, hvis der er noget man ikke kan i kraft af køn. Og det kan man jo så være tilhænger af eller ej.
Jeg siger helt bevidst til mine piger, at de er sej, modige, dejlige, kloge, sjove og smukke.
Og præcis det samme til mine smukke, kloge, seje, sjovt nevøer.
Men mine piger bliver godt nok altid imødekommet med “sikker en du kjole. Du ligner da en rigtig prinsesse”. Og det er fint at sige - men det er godt nok meget kedeligt, hvis de ikke er andet end det i fremmedes øjne.