Anonym skriver:
Man kan jo groft sige, at piger er anden rangsborgere.
Hvis de kan det, der forventes af en dreng, så er de seje!
Hvis drenge gør som en pige, så er han usikker og sikkert bøsse. (Hvor bøsse igen er noget dårligt noget, fordi de ofte portrættes med kvindelige træk)
Ord som “tøsefnidder vs drengestreger” siger det også meget godt.
Tøsefnidder er meget dårligt, og drengestreger er mest bare sjovt…
Læste engang en artikel om en gruppe drenge, der havde brændt 10 kaniner af. Det blev beskrevet som “grove drengestreger” … aka noget man må tilgive dem - de er jo drenge med krudt i røven.
Du kaster som en tøs = helt vildt dårligt
mand dig op = gør dig selv sejere.
osv. målet er (sproget) at være en mand/dreng.
og derfor må drenge ikke klæde sig som piger - det ville jo degradere dem? De ville udvise “svaghed”
Så ja, piger roses mere for at lave “drengede” ting og pigeting.
Mens drenge ofte kun roses for “maskuline” ting.
Så man må sige, at din dreng er observant! Klog gut :-)
Det interessante er egentlig ar drengene (i hvert fald mine) føler de er andenrangs. De føler det forventes, at de ikke kan fx sidde og læse i en sofa, fordi drenge larmer.
Men samtidig forstår de ikke hvorfor piger roses for noget som jo for dem et helt naturligt. Elinor er da super god til fodbold, hvorfor skal hun så roses for at spille fodbold, når jeg ikke bliver rost for det.
Så det er tveægget. Men min oplevelse som mor til begge køn, er at der rigtig nok er en anden positiv forventning til pigerne end drengene. Og ikke mindst at der aldrig blev kommenteret på, at min datter absolut foretrak bukser, mens der blev kommenteret på blomsterne på mine drenges bukser, deres lange hår og ikke mindst på ham, hvis bedste ven hed Paula, at han var prinsesse og hun var batman (sjovt nok var det ikke et problem, at hun var batman).
Så ja i vores sprogbrug og i rosen af pigerne når de gør noget "drenget" taler ind i, st piger er andenrangs. Mens vi begrænser vores drenge i en snæver ramme for den "rigtige" dreng.
Mine drenge har forresten ikke ønsket kjoler, men storesøster var jo også deres gud og hun gik med bukser. Tilgengæld er de blevet klædt ud til at alt muligt, haft fjerboa, hestehale, læbestift og højhælede sko.
Nå ja og så var deres mor ikke glad for spiderman, men den ældste dreng arvede et par spiderman gummistøvler da han var næsten 3 og ville sove med dem indtil jeg lovede en spiderman t shirt