Jeg er uenig i stort set alt hvad du skriver.
Jeg har netop skrevet, at jeg ville give min dreng shorts på - underforstået, at han ikke ville få kjole på. Og jeg er blevet udskammet (GRUNDIGT) som sexist og én, der nok ville give sit barn spiseforstyrrelse. Der er (i denne tråd) tydeligvis ikke plads til, at man ikke ville købe sin søn en kjole.
Derudover har jeg (og nok flere end mig) en mand, der bestemt har holdninger til mit tøj. Men ligesom jeg ville guide min søn i retning af shorts uden at tale om, at man bliver drillet i kjole (for det ville faktisk handle om, at jeg synes, at han er pænere i shorts), ville min mand heller aldrig sige, at jeg ville blive drillet i en bestemt kjole. Han ville bare sige, at han syntes, at den røde kjole var flottere.
Jeg vil bare lige understrege, at jeg ikke har sagt, at DU er sexist. Jeg siger, at det at lade det være et argument, at barnets køn er det alt dominerende i sit valg ER et sexistisk argument.
At du vælger at tolke/tage det sådan, at du ER sexist er dit eget valg.
Igen - jeg påpeger bare, at det er et klokkeklart sexistisk argument at sige “du må ikke, fordi du er en dreng/pige”. Længere er den ikke. Det er jo netop definitionen på sexisme.
Langt de færreste opdrager jo KUN ud fra køn. Og det ville jeg kalde en sexisitisk opdragelse. Ikke blot et sexitisk argument.
Jeg taler udelukkende om sprogbrug og argumenter. Jeg går dælme efter bolden og ikke personen. For jeg aner intet om folks liv.
Og at en debattør deler sine egne oplever i livet med spiseforstyrrelse og kæder brugen af de argumenter sammen med der, handler jo ikke om, at du har giver dine børn spiseforstyrrelser.
At dele personlige oplevelser kan da aldrig udskamme andre? For så føler jeg mig MEGET udskammet nu, når jeg ser de andre indlæg, hvor folk fortæller, at de giver deres børn rent tøj på - så det gør jeg åbenbart ikke, eller forsøger at give deres børn et lettere liv - så det gør jeg åbenbart ikke.
Så er jeg både intolerant, en dårlig mor der giver mine børn dårligere kår i livet, fordi jeg ville give kjole på, en mor som ville lade sine børn være urene og usoignerede.
Dog føler jeg mig bestemt ikke som ovenstående, fordi andre lever et andet liv. :-)
Jeg undskylder virkelig dybt, at du føler dig udskammet og hopper ud af debatten.
Her kan jeg så igen ærgrer mig over, at det aldrig er lovlig at tale faktuelt (at bruge køn er sexistisk)
eller dele egne oplevelser uden andre tror, det handler om dem.
Mit liv handler aldrig om, at andre er dårlige forældre, fordi de foretager andre valg.
For det mener jeg IKKE!
Og jeg er helt sikkert også sexistisk i mange af mine ubevidste tankemønstre - for det har samfundet skabt.
Men jeg er trist over, at sprog ikke må undersøges og tales om, uden andre tror, det handler om dem.
Jeg føler mig ikke udskammet eller krænket over denne debat, fordi den netop virker totalt saglig. Der bliver spurgt og svaret pænt. Der er ingen personangreb. Jeg taler udelukkende om sproget - det påpeger jeg også. At folk føler, de er den sætning - det er deres fortolkning.
Men jeg vil gerne undskylde igen - for jeg er KUN interesseret i debatter, hvor man kan tale sagligt om tingene.
Mit liv går ikke ud på at dømme andre. Mit liv går ud på at oplyse (qua mit arbejde også). Så jeg slår lige fast igen:
Jeg mener IKKE at nogen ER generelt diskriminerende eller dårlige mennesker, fordi de har et sted i deres liv, hvor de gør brug af det argument.
I mit første indlæg skriver jeg endda, at jeg nok heller ikke selv ville være så modig at skille mig ud.
Men så må jeg vel også udskamme mig selv?
Så jeg mener helt oprigtig, at jeg ikke forsøger at udskamme nogen, ved at påpege at lige det argument er sexistisk - fordi jeg selv ville have svært ved at efterleve det.
For mig må i forbyde jeres børn alt det meste og stadig være knaldhamrende skønne forældre! Bare man ved, hvilke konsekvenser det har. Og som jeg også skriver - så er det helt fair.
God dag til alle