Jeg synes ikke, at et nej til et bestemt stykke tøj er et nej til at afprøve sig selv i livet.
Jeg forstår nok ikke, at det er SÅ betændt at sige nej til et barn. Hvis det vitterlig bare er en kjole, er det jo (igen) BARE en kjole. Jeg siger også nej til (grimme) kjoler til mine døtre. Og til grimme shorts. Og til grimme jakker. Og til at gå i skole klædt ud som leopard i et polyester-kostume fra H&M.
At jeg ville sige nej til en kjole (eller et kostume), er ikke det samme som, at jeg ikke ville elske mit barn, hvis det var transkønnet eller homoseksuelt. Men selv hvis min datter var bragende butch, skulle hun alligevel have rene negle og være præsentabel i tøjet. Ikke i forhold til mig, men i forhold til sin omverden.
Høflige, velklædte, rene, velfriserede børn/unge/voksne har det nemmere hér i livet. Uhøflige, beskidte, uglede børn/unge/voksne har det sværere. Jeg vil gerne gøre livet nemt for mine unger. Derfor opdrager jeg dem.
Og der er vi jo slet ikke uenige.
Jeg taler om præmissen for “nej’et”
Hvorfor dælen man siger nej?
Jeg siger også nej til hullet tøj, tøj med pletter osv. men hvis mit barn kommer og beder om en kjole, og mit nej er betinget af kønnet, så er det et meget ubetænksomt nej, som ikke handler om den normale pli. Om at være ren, soigneret osv.
Det er jo netop der, begrebet sexisme opstår.
Argumenter (og dermed belæg) i at at barnet har er køn og dette køn betinger et nej - det ER sexisme.
Et nej til is, skærmtid osv er betinget af argumentet “sundhed og behov”.
Selv er jeg blevet trynet, fordi jeg ville ting, som “drengene” ville. Og de argumenter om, at der er ting piger og drenge kan i kraft af deres køn, giver færre muligheder og et kedeligt liv og i værste fald et meget svært liv for en del.
Jeg tror da ikke, du ville elske dit barn mindre, hvis det var transkønnet. Jeg tror, du ville bebrejde dig selv for at “fejle”. Netop fordi du så ikke har gjort livet nemmere for dit barn, i dine egne øjne.
Og når man har det så ambivalent, forsøger man jo at placere skylden et andet sted - netop barnets opførsel - måske mere eller mindre bevidst via sin opførsel.
at stoppe med at elske sit barn, fordi det er transkønnet? tror jeg faktisk rigtig få gør - og det er netop smerten i den relation. At man kan støde barnet væk fra sig, fordi man ikke acceptere det hele barn/menneske, fordi man så er nødt til også at acceptere, at barnets liv ikke bliver “nemt”, som man jo faktisk gik og opdragede efter.
Og man kan sagtens være super høflig og hedde Peter og gå i kjole og være ren. Faktisk synes jeg ofte, at de børn er pisse høflige - for det er de nødt til for at være bare lidt accepterede.
Men hey - livet er ikke let uanset hvem man er.