Interessant læsning som for mig åbner et langt større vindue.
Det er interessant, hvor snæver en ramme vi har for normalitet hos drenge og hvor bred en ramme vi har for piger. En pige kan gå i alt og drenge kan gå i det som defineres som "drengetøj".
Jeg har en skøn datter og to skønne sønner, og der har også været min oplevelse med mange andre ting. Hendes ramme, forventninger til hende var langt bredere end til mine drenge. Har aldrig hørt, du skal også give plads til hun bliver en rigtig pige, men har hørt det om mine ene dreng som åbenbart ikke levede op til forventningerne om en rigtig dreng.
Mine drenge især min yngste er meget foragrede over, at piger må alt og drenge må ingen ting. Han kom hjem og fortalte om høvdingebold, og spurgte, hvorfor roser man pigerne hver gang de er med i spillet, men man roser alle drengene. Forventer man ikke at pigerne kan eller hvad? Og hvorfor er jeg ikke dygtig bare fordi jeg er en dreng.
Nå jeg kom langt væk fra tøjet, men for mig er det bare lidt samme boldgade. Vi voksne har så mange ideer om de rigtige drenge, og vil de have kjole på, lege rollelege, vil gå til ridning og er fuldstændig ligeglade med fodbold og nerf Guns, så undrer kan sig selv. Modsat undres man ikke over pigen som ønsker sig en nerf Gun, vil gå til fodbold og hader kjoler - nej så er hun endda måske lidt sej.
Man kan jo groft sige, at piger er anden rangsborgere.
Hvis de kan det, der forventes af en dreng, så er de seje!
Hvis drenge gør som en pige, så er han usikker og sikkert bøsse. (Hvor bøsse igen er noget dårligt noget, fordi de ofte portrættes med kvindelige træk)
Ord som “tøsefnidder vs drengestreger” siger det også meget godt.
Tøsefnidder er meget dårligt, og drengestreger er mest bare sjovt…
Læste engang en artikel om en gruppe drenge, der havde brændt 10 kaniner af. Det blev beskrevet som “grove drengestreger” … aka noget man må tilgive dem - de er jo drenge med krudt i røven.
Du kaster som en tøs = helt vildt dårligt
mand dig op = gør dig selv sejere.
osv. målet er (sproget) at være en mand/dreng.
og derfor må drenge ikke klæde sig som piger - det ville jo degradere dem? De ville udvise “svaghed”
Så ja, piger roses mere for at lave “drengede” ting og pigeting.
Mens drenge ofte kun roses for “maskuline” ting.
Så man må sige, at din dreng er observant! Klog gut :-)