Måske er det også interessant at tænke på, hvorfor at have en kjole på bliver sammenlignet med ting som at spise grøntsager eller gå i seng i fornuftig tid - altså aspekter af barnets liv, hvor forælderen reelt har et ansvar, baseret på en faglig viden barnet ikke har, for at “tvinge” (i overført forstand) barnet til at være så sund og rask som muligt. At have kjole på kan vel kun sammenlignes, hvis man som udgangspunkt mener, at det decideret er skadeligt, mentalt/udviklingsmæssigt, for drengen at have den på. Og så er det vel en helt anden samtale.
For når vi snakker om tvang/ingen tvang i børneopdragelse, så handler det jo om, hvad der er forældrenes ansvar at beskytte barnet imod. Jeg ville fx sige, at jeg til hver en tid ville “tvinge” et barn til ikke at gå ud på motorvejen…og det tror jeg ikke, nogen ville blive chokerede over. For det handler jo om barnets ve og vel.
Jeg tror vi er nogle der mener, at vi skader barnet (mentalt) ved at nægte dem kjolen, hvor andre mener det modsatte - derfor de stærke meninger.
Anmeld
Citér