Jeg blev som barn opdraget af en mor, der kunne råbe noget så gevaldigt, men som aldrig sendte mig alene væk. Hun kunne godt blive sur og satte også grænser, men jeg blev ikke sendt ind på mit værelse eller ud på gangen. Så døde min mor, og min far tog over med en hel anderledes opdragelsesstil med timeouts og hele molevitten. Og det lærte mig en ting: at sådan vil jeg ikke selv opdrage mit barn. Min datter kan være en lille terror til tider, men det er mit job som forælder at rumme hende og vise, at det er hendes opførsel, ikke hende, som jeg ikke vil have.
Fandt lige det her citat fra Jesper Juul:
" Jesper Juul: Time out – det er sgu Fandens værk. I virkeligheden er der tale om en skammekrog. Problemet er, at det er ham den lille ”trold”, I sender ind på værelset. Endnu engang siger I til ham: ”Du er ikke velkommen her hos os,” og Christoffer samarbejder jo med jer og siger med sit fornuftige jeg: ”Ja, det er mig, der er noget galt med.” Men han har brug for, at I inviterer den side af ham ind i familien, så I kan finde ud, hvad det er, det handler om. Hvis I endelig skal bruge time out, så tag en fælles time out, hvor både barn og voksen sætter sig hen på sengen og tier stille, indtil I har noget fornuftigt at sige."
(https://www.alt.dk/boern/son-er-rasende-pa-mig)
Anmeld
Citér