Hold da op der var en lang tråd.
Først jeg er ikke fortaler for timeout, sende ud eller andet - har aldrig gjort det selv med mine egne børn, men har en sjældent gang gjort der som lærer. Det var dog ikke som en straf, men som en nødvendighed for fællesskabet. Hvis fx lille Per er så vred at han fylder hele rummet, så er det langt bedre at fjerne ham fra rummet, tale de andre ned og så gå ud til Per og få en snak i børnehøjde. Eller hvis Pia har slået, og ikke kan give rum til man trøster den der blev slået såler det bedre at få Pia ud af rummet, få ro på fællesskabet og bagefter tage en snak med Pia uden hun bliver ydmyget af der foregår foran klassen.
Vi og du ts kender ikke de voksnes bevæggrunde, ved ikke hvor meget netop din datter påvirkede fællesskabet i situationen. Vi aner sådan ser ikke en gang om hu stod der 10 sekunder eller 10 minutter - børn i børnehavealderen plejer ikke at være særlig pålidelige i forhold til at tidsangive - der er vi andre såmænd heller ikke uden et ur til hjælp- et minut kan føles som en evighed eller gå utrolig hurtigt.
Ingen tvivl om, ar din datter har oplevet det som et overgreb. Følt sig lukket ude for fællesskabet, men i stedet for det store angreb, og lun at være nysgerrig på din datters forklaring. Så ville jeg råde til en anden gang at starte en nysgerrig dialof: sv jeg skal lige høre, hvad der skete i dag for min datter siger.....? På den måde får man et langt mere nuanceret billede og kan gå i dialog, hvor man forklarer: det er jeg ikke fan af.
Jeg prøvede det, da min søn gik i 1. Klasse. Han var hundesulten, da han kom hjem. Madpakken var ikke rørt og han fortalte, at han var blevet smidt ud på trappen i spisesituationen. Frem for et du er brev, skrev jeg min søns forklaring og spurgte nysgerrigt til hvad der var sket. Fik et pænt svar (og en undskyldning) og vi kunne blive enige om at skete der igen, så fik jeg en besked hjem, så jeg kunne få talt det igennem med min søn (læreren havde lavet den klassiske fwjl: den næste der siger noget ryger ud og så blev der tilfældigt min søn som ellers aldrig lavede ballade).
Så på med dialoghatten en anden gang, der giver langt bedre resultater. Og man kan sagtens med dialoghatten også tilkendegive: det vil jeg ikke have....
Anmeld
Citér