lineog4 skriver:
Jeg kan som lærer fortælle dig, at man vil gerne nå alle børnene, man vil gerne kende hver deres måde at forstå og agere - men det er utopi. Og derfor er en af de ting jeg sætter størst pris på, at børnene kan modtage kollektive beskeder og (delvist) udføre dem også selvom barnet måske havde en anden ide, eller hellere ville...
For kan alle børnene det i et vist omfang, så er der plads, tid og rum til alle. Og så kan jeg gå hjem glad og professionel stolt fordi jeg nåede alle børnene på deres niveau, på deres præmisser hver dag. Det er utopisk (i hvert fald hvor jeg underviser), for der opstår små episoder, der er børn for hvem en kollektiv besked er svær og det er både fra de familier, hvor man har en “hård” opdragelseskultur og fra de familier, der har den mere “bløde”. Det viser sig gerne på forskellige måder, fra den “hårde” mødes jeg af et nej! Og fra den mere bløde mødes jeg af eget: hvorfor? Og så er der alle de børn, der bare kan uafhængigt af forældrenes opdragelsesstil - og de kommer fra alle lag, alle kulturer, alle stile og hvad man ellers kan sættes i grupper og labels for.
Jeg har kort fulgt debatten omhandlende den lærer, der kræver mere opdragelse eller...? Og jeg vil som lærer egentlig hellere bede om, agt man bakker op (når barnet hører det, hvad man siger når barnet ikke hører det er mig ligegyldigt). Bak om at læreren bad Per om at sidde stille og tie stille også selvom man er imod han skal, når han ikke vil. Fortæl dit barn, at du stoler på læreren og læreren er professionel og ved, hvordan man lærer bedst. Bak op om, at barnet er en del af en klasse, hvor alle børn har ret til at blive hørt, set og lære noget.
Og så husk, at det kan godt være Lise kommer hjem og fortæller, at Lone sad uden for døren eller at Lone fik at vide: nu sætter du dig ned. Og måske er det ikke måden for Lise, men det behøver ikke betyde, at det var forkert for Lone. De fleste lærere er yderst professionelle og vil i de fleste situationer vide, hvordan der bedst skabes ro, klasseledelse, tryghed for det enkelte barn. Og fordi Lone går uden for døren betyder det ikke, at Lise nogensinde får samme besked. Så bak op og sig: det tror jeg din lærer gjorde fordi det var det bedste for Lone.
Det er også lidt det med opbakning til læreren, jeg tænker på.
Nogle forældre sidder jo ved aftensbordet og kritiserer en lærer i børnenes påhør i stedet for at tage den med læreren.
Jeg har en bekendt, som er uddannet lærer, men hun blev så frustreret over forholdene med manglende tid at hun uddannede sig inden for det felt, der hedder "alkalære" - altså alle kan lære.
I dag har hun sit eget firma, hvor hun tilbyder læsehjælp.
Og eftersom hun nu ikke bare er "en lærer", så kan hun sige til forældrene: "Hvis du vil dit barns bedste, så ........" - på en helt anden måde end i folkeskolen.
Hun har haft tiden til at forklare forældrene, hvorfor hun gør, som hun gør, og hun har eleverne én ad gangen og dermed kan hun give hvert enkelt barn lige den metode, som den enkelte elev har brug for.