Jeg kom til at tænke på denne tråd, da jeg lige så en lærer efterlyse, at forældre opdrager deres børn.
Jeg håber virkelig ikke, jeg træder nogen over tæerne, for det er ikke min hensigt.
Jeg ved ikke helt, hvordan jeg selv ville gøre, netop fordi jeg ikke har børn.
Så vidt jeg husker, har mine forældre ikke sendt os udenfor.
Men efter at have læst denne tråd, spurgte jeg min mor. Hun og jeg er enige om, at jeg og mine søskende ikke har fået en hård opdragelse, men mine forældre satte grænser, og vi vidste, hvor grænserne gik.
Jeg håber ikke, du bliver stødt over, at det er dig, jeg spørger, for du gør det sikkert helt fantastisk i forhold til din lille pige.
Men hvad er en "hård" opdragelse for dig?
Hvad tænker du, når du læser Lines indlæg om, at hun ind imellem har været nødt til at fjerne en elev fra en situation.
Og hvad tænker du om kollektive beskeder?
Når dit barn bliver større, kan du så finde på at sige til hende, at hun skal høre efter, hvad læreren siger i skolen og gøre, som der bliver sagt? - det skal selvfølgelig være rimeligt, som "sæt jer ned, ti stille og slå op på side 4"
Jeg håber virkelig, at du modtager spørgsmålet i samme ånd, som det er sendt.
Jeg bliver jo heller ikke klogere, hvis jeg ikke spørger.
Man må ALTID spørge
Skulle lige skimte tråden igen - den er ved at være gammel jo, eller jeg er 
For mig er “hård” (jeg bryder mig ikke om at dele opdragelse om i hård og blid og derfor “.” ) opdragelse en opdragelse hvor børnene ikke bliver hørt men bare skal rette ind når mor, far eller læren siger at sådan er det. Jeg mener og tror på, at børn godt kan lære hvordan verdenen fungere uden det skal “dikteres”.
Et eksempel: Aya må ikke røre ved varme gryder derhjemme, jeg siger “Aya gryden er meget varm og derfor vil jeg gerne have du sidder længere væk fra den - du må stadig gerne sidde på bordet” det gør - hjemme hos os i hvert fald - at jeg ikke kommer i diskussion med hende om den gryde er varm eller ej.
Det kunne f.eks. og være ved sengetid at Aya gerne vil læse en bog mere men jeg har sagt kun 2 bøger - hun bliver ked fordi hun i forvejen er ved at være godt træt - jeg siger “Aya jeg kan godt forstå du gerne vil læse mere, men nu er det sengetid og vi kan læse denne bog i morgen og så vil jeg i 10 ud af 10 tilfælde tilbyde hende et kram eller at falde i søvn i mine arme (hvis det er det hun har brug for)
Jeg kan kun snakke ud fra vores egen situation hjemme hos os men vi oplever aldrig sammenstød fordi Aya føler sig hørt og hun ved vi altid er der til at give en krammer - vi er aldrig bestemte på den der “jeg er forældre jeg bestemmer-måde”
I børnehaven ved hun godt hvordan man opfører sig og at der er visse regler - vi får kun ros og jeg tror på, at det er fordi hun er et meget afbalanceret menneske.
I forhold til Line’s eksempel kan jeg godt se at der kan opstå problemer hvor man må skille ad og jeg kan forstå hvorfor man må sende ud for døren - lige der mener jeg dog at det viser et stort problemer med få hænder og mange børn i klasserne. Måske Per på 8 år har slået Jens - og selvfølgelig skal Jens trøstes - men overvej lige at være Per som bliver smidt ud for døren, overladt til sig selv med nogle følelser han helt sikkert ikke selv forstår, det må ikke være sjovt! Men igen - jeg forstår godt hvorfor det er løsningen at sende “problemet” ud for at få ro.
Sidst vil jeg lige tilføje at Aya SELVFØLGELIG skal lytte efter både i børnehaven og i skolen, det bliver ikke sådan at jeg aer hende med hårene og siger det er da også synd for dig jeg tror bare på, at vi med den “blide” opdragelse giver hende et godt fundament at bygge videre på så hun hviler i sig selv og ved at man skal have forståelse for andre, respektere andre og være et ordenligt barn generelt.
Tror ikke nødvendigvis det er den “hårde” opdragelse der giver det.
Langt svar, håber du kommer igennem