Anonym skriver:
Du respekterer da absolut heller ikke min opdragelsesmetode ved at trække curling-kortet.
Og nej, jeg mener, at det tangerer psykisk vold, så du har helt ret - det kan jeg ikke respektere. Præcis som jeg ikke kan respektere forældre, der råber af deres børn, lader deres børn græde sig i søvn, mm. Så nej - i mit hoved er ikke al slags "opdragelse" ok.
Hvad er det lige præcis, du tror, der sker oppe i hovedet på et lille barn, når det sendes væk? At det mirakuløst får en åbenbaring om, at det fx ikke må slå, mens det ulykkeligt står alene og græder? Det giver jo ingen mening. Hvad er det pædagogiske element lige præcis?
I mit hoved - ingen. Det er nemt, men det løser jo ingenting. Det er straf uden mening. Og på den led har du ret. Jeg straffer ikke mine børn. Jeg opdrager, guider og vejleder. Utroligt nok står jeg sjældent i situationen, da min 4-årige har forstået, hvorfor man opfører sig pænt fx når vi alle spiser. Fordi det har jeg lært hende. Uden straf.
Jeg synes faktisk det giver helt fint mening ift at lære at indgå i sociale relationer, at hvis man ikke følger spillereglerne, så kan man ikke være en del af det, da det ødelægger det for alle andre. Det handler meget simpelt om at lære at man ikke er verdens navle. Selvfølgelig sender man ikke en 2årig væk der har slået, der er man i fasen hvor man er ved at lære alt det basale..
Men en 5årig som TS skriver om.. en 5 årig ved godt hvad der er rigtigt og forkert, acceptabelt og uacceptabelt i utrolig mange henseender. Hvis ikke, så har man i mine øjne fejlet i sin opdragelse
min 4,5 årige bliver også sendt på værelset hvis hun opfører sig uacceptabelt ift fællesskabet. Hun får et par chancer, men derefter så må man gå, indtil man er parat til at være en del af fællesskabet hvor alle skal kunne være og have det rart. Det sker dog yderst sjældent. Hun har netop forstået at jeg mener det. Men når det sker, så har hun også fuld forståelse for hvorfor hun blev sendt væk og hvad der skal til for at hun kan komme og være med igen. - her bliver man sendt på værelset, eller fulgt der ind, og får at vide man kan komme retur når man er klar på at være sammen med os andre uden at - slå, råbe eller hvad det nu er. Der er ingen tid på, så hvis hun selv vurderer at hun er klar med det samme, så kommer hun bare og det er helt ok, såfremt adfærden er stoppet
Min datter skal starte i førskole om 6,5mdr! Hun skal død og pine have lært hvordan man opfører sig i et fællesskab, når hun starter i skole. Det er helt essentielt hvis lærerne skal have lov at udføre deres lærergerning og ikke lege børnehavepædagoger de første par år af deres skolegang, som man desværre hører om er nødvendigt ret ofte og ret langt op i klassetrinene.