grinny skriver:
Man må ALTID spørge
Skulle lige skimte tråden igen - den er ved at være gammel jo, eller jeg er 
For mig er “hård” (jeg bryder mig ikke om at dele opdragelse om i hård og blid og derfor “.” ) opdragelse en opdragelse hvor børnene ikke bliver hørt men bare skal rette ind når mor, far eller læren siger at sådan er det. Jeg mener og tror på, at børn godt kan lære hvordan verdenen fungere uden det skal “dikteres”.
Et eksempel: Aya må ikke røre ved varme gryder derhjemme, jeg siger “Aya gryden er meget varm og derfor vil jeg gerne have du sidder længere væk fra den - du må stadig gerne sidde på bordet” det gør - hjemme hos os i hvert fald - at jeg ikke kommer i diskussion med hende om den gryde er varm eller ej.
Det kunne f.eks. og være ved sengetid at Aya gerne vil læse en bog mere men jeg har sagt kun 2 bøger - hun bliver ked fordi hun i forvejen er ved at være godt træt - jeg siger “Aya jeg kan godt forstå du gerne vil læse mere, men nu er det sengetid og vi kan læse denne bog i morgen og så vil jeg i 10 ud af 10 tilfælde tilbyde hende et kram eller at falde i søvn i mine arme (hvis det er det hun har brug for)
Jeg kan kun snakke ud fra vores egen situation hjemme hos os men vi oplever aldrig sammenstød fordi Aya føler sig hørt og hun ved vi altid er der til at give en krammer - vi er aldrig bestemte på den der “jeg er forældre jeg bestemmer-måde”
I børnehaven ved hun godt hvordan man opfører sig og at der er visse regler - vi får kun ros og jeg tror på, at det er fordi hun er et meget afbalanceret menneske.
I forhold til Line’s eksempel kan jeg godt se at der kan opstå problemer hvor man må skille ad og jeg kan forstå hvorfor man må sende ud for døren - lige der mener jeg dog at det viser et stort problemer med få hænder og mange børn i klasserne. Måske Per på 8 år har slået Jens - og selvfølgelig skal Jens trøstes - men overvej lige at være Per som bliver smidt ud for døren, overladt til sig selv med nogle følelser han helt sikkert ikke selv forstår, det må ikke være sjovt! Men igen - jeg forstår godt hvorfor det er løsningen at sende “problemet” ud for at få ro.
Sidst vil jeg lige tilføje at Aya SELVFØLGELIG skal lytte efter både i børnehaven og i skolen, det bliver ikke sådan at jeg aer hende med hårene og siger det er da også synd for dig jeg tror bare på, at vi med den “blide” opdragelse giver hende et godt fundament at bygge videre på så hun hviler i sig selv og ved at man skal have forståelse for andre, respektere andre og være et ordenligt barn generelt.
Tror ikke nødvendigvis det er den “hårde” opdragelse der giver det.
Langt svar, håber du kommer igennem 
Tak fordi du gav dig tid til at skimme tråden igennem og til at svare.
Jeg kan godt følge dig i at anerkende barnets følelser. Det lyder jo heller ikke, som om det er Aya, der styrer det hjemme hos jer.
Hvis du har sagt, at I kan læse to bøger, så holder du jo fast i, at det kun er to bøger. Du giver ikke efter og læser bog nr. 3, men tilbyder i stedet et kram.
Og jeg tror også, børn godt kan finde ud af, at der gælder forskellige regelsæt i forskellige hjem, og at når man er i naboens hjem, så hopper man ikke i sofaen.
Du ved, hvad der virker hjemme hos jer.
Det, jeg tænker er bare, at når et barn kommer i skole, så kan læreren jo ikke bruge det halve af tiden på at forklare "op ad stolper og ned ad vægge". Børnene skal jo også lære noget, og det kan være svært at nå igennem pensum, hvis ikke alle børn forstår, at man sætter sig og tier stille, når man bliver bedt om det.
Jeg tænker, at jeg selv var et meget trygt barn. Der var mange ting, jeg ikke skulle forholde mig til, for det styrede mine forældre, og jeg vidste, hvad jeg måtte, og hvad jeg ikke måtte. Men jeg synes ikke, de har været hårde. Men hvis min mor sagde, at jeg skulle have jakke på, så skulle jeg det - og det var ikke til forhandling. Det var mere sådan, at "du skal have en jakke på, for det er aftenluft"
Jeg har en kort periode mellem to jobs inden for mit eget fag arbejdet i en børnehave. Der fik børnene nogle gange en lille timeout, hvis de lige havde brug for at "køle lidt ned" - jeg er ikke pædagog, og jeg har ikke børn, så jeg er bestemt ikke ekspert, men helt generelt synes jeg, der var et fornuftigt "regelsæt" i den børnehave. F.eks. at man sidder på sin stol og spiser frokost, og man åbner ikke madpakken, før der er sagt værsgo.
Det er dejligt, at Aya fungerer så godt