Anonym skriver:
Jeg har læst alle jeres svar. Tak for dem. Jeg får.ikke så.meget ud af det fordi der ligger mange ting til.grund for hvorfor der gøres som der gør og det vil jeg ikke skrive her inde. Så Tak til jer der har skrevet gode råd.
Jeg kan sagtes læse der er mere mellem linjerne end blot matematik og læsning. Det er selvsagt sparsomme oplysninger, men jeg læser noget med et barn, hvor der skal arbejdes ikke bare med faglige udfordringer, men i høj grad med udfordringer i forhold selvforståelse, rolle i klassen, vedholdenhed og accepten af, at det er de voksne, der sætter dagsorden, og ikke mindst en oplevelse af at samarbejde mellem alle parter er mest givtigt.
Jeg er her også miljøskadet, for jeg arbejder med indskolingen og jeg arbejder med specialklasser (og er endda også så uheldig så jeg både har linjefag i dansk og matematik og underviser i begge fag). Og der er noget der skurer i mine ører rent didaktisk og pædagogisk. Det er helt grundlæggende, at I (skolen og hjemmet) fortsætter af samme vej, og ikke er nysgerrige på, hvad kunne vi ændre for at opnå en større succes? Problemet bliver så og sige placeret i jeres datter, hvor jeg er vant til en tilgang, hvor problemet skal findes i den måde barnet/eleven bliver mødt. Det vil sige hvis en tilgang, en metode afføder udfordringer, så er det tilgangen/metoden, der skal justeres så den passer til barnet og til barnets muligheder for udvikling. Ikke omvendt hvor barnet skal justeres ned i en allerede defineret kasse.
Med jeres datter ville jeg som det første adskille indsatserne. I har en indsats omkring det faglige, hvor jeres datter skal træne for at komme på niveau. Og så har I en indsats i forhold til noget omkring vedholdenhed, lytte og acceptere reglerne fra de voksne (hvor mange opgaver på hvor kort tid). Jeg ville aldrig blande de to ting sammen, når begge dele er en udfordring.
Så har I udover det også en anden udfordring, eller skolen har, og det er klassekulturen - ingen og jeg mener vitterlig ingen griner af nogle i mine matematiktimer - og ingen heller ikke læreren siger: nej det er forkert. Der bliver sagt, jo det er tæt på; kunne du forklare mig, hvordan du kom frem til det. For 10-7 der bliver 5 er mindst lige så interessant, hvis ikke mere end 10-7 der bliver 3. For det giver mig et indblik i, hvordan eleverne tænker tal og mængder - det er dræbende for en hver lyst til at lære, hvis man bliver grint af, drillet og ikke mindst får at vide, at det er forkert hver gang.
I matematik afprøver I lige nu en metode, der hedder x antal opgaver (og formodentlig i en remabog eller noget tilsvarende) og I vil tage taltavlen fra hende (et redskab jeg som matematiklærer bruger dagligt, fordi den er fantastisk som redskab til at forstå titalssystemet, jeg bruger den både som lille og en stor hvor vi fysisk bevæger os rundt på den). Det viser hun med sine handlinger, at hun ikke vil (hun trækker tiden). Så er det man skal stoppe op og tænke, er der andre måder at nå målet? Jeg ville personligt med din datter, overveje om der kunne findes tid til et intensivt forløb med Ros kuffert (intensivt 4 dage om ugen af 20 minutter, hvor fokus er på titalssystemet, automatisering af regnestykker som man kan tage udgangspunkt i til regnestrategier, og hvor man har fokus på relationen og praktisk konkrete).
Læsningen, der ville jeg også overveje metode skift. Skulle I måske have fokus på skrivningen - det er langt lettere at skrive end det er at afkode. Når man skriver skal man "kun" kunne lydene og så sætte sammen. Når man læser skal man kunne lydene, sætte dem sammen, sætte dem i en sammenhæng og "gætte" historien.
Og så ville jeg helt klart også arbejde med den anden side = vedholdenhed og reglerne. Men der ville jeg vælge noget som ikke er fagligt udfordrende. Det kan være puslespil, prik til prik, farve efter tal eller hvad jeg nu ved hun kan og vil de fleste gange. Og så ville jeg sætte tid på, tale med hende om: hvor meget tror du, at du kan nå, hvad er kriteriet for succes? Og så ville jeg starte med bolchepædagogik - en stjerne for hver succes, x-antal stjerner giver præmie - her hjemme er præmien i denne omgang en tur i Køge svømmehal. Succes/målet skal altid være formuleret positivt a la: jeg kan lægge puslespil uden pause i 15 minutter.
Måske du bare læser og tænker: hold da op hvorfor alt den skriv - vi gør det på den rigtige måde. Men ville håbe du ville stoppe bare et splitsekund og vælge den nysgerrige tilgang: er der mon noget, bare en lille bitte ting jeg kan ændre, så jeg sammen med min datter kan ændre fra fiasko til succes.
Og så vil jeg håbe din datter møder lærere hver dag, hvor fx en taltavle ikke er forkert i matematik, og som også er nysgerrige på, hvordan rammerne kan ændres så din datter kan opleve succes hver evig eneste dag