Anonym skriver:
Matematikken er noget vi har bestemt hun skal lave hver dag, hun har fået en gammel ekstrabog fra hendes lære for netop at øve de simple regnestykker og opgaver, da den ene gang om ugen hun ellers lavede matematik hjemme ikke gav noget som helst. Selv 10 -3 kan hun gå helt i spåner over fordi hun skal tænke lidt til det. Og vi kunne se at det gik slet ikke at hun snart skal i 3 klasse og ikke kan være med på de små regnestykker uden at skulle sidde med en taltavle.
Hun bliver drillet i skolen fordi hun netop ikke kan de ting hun skal kunne (Hun er bagud i skolegangen pga forskellige ting) Så derfor er det vigtigt vi får øvet hver dag. Og det er læren enig i. Derfor fik vi bogen, og nu laver hun en side i den hver dag.
I dansk skal de læse 15 minutter men på de 15 minutter kan hun måske nå 4 linier fordi hun netop ikke gider bruge de 15 minutter intensivt, og jeg vil ikke forære hende alle ord, fordi vi ved hun godt kan. Det har både læren sagt og hun har også vist somme tider hun kan.
Så hun kan nærmest ikke lave mindre end hun gør. Den side i matematikbogen er lidt forskellige hvor meget der er på den. Men i går var der 12 opgaver hvor hun skulle finde det halve eller dobbelte, af tal på mellem 1 og 100, en enkelt på 100 ellers var den højeste 20 som skulle dobles. og ellers mindre tal. Så vi synes jo ikke det er for meget der skal laves.
Nu kommer jeg lige med mine tanker som lærer til elever i indskolingen.
Først en bog der er til selvstændig læsning, der skal eleven kunne læse mellem 97 til 100% af ordene selv uden hjælp, ellers er bogen for svær. Din datter skal lære strategier til at kunne læse ordene, ikke trækkes igennem og dermed give op. Det kan være man skal starte med at tale om billederne på siden; hvad fortæller de dig, hvordan kan det hjælpe dig til at læse hvad der står? Det kan være andre strategier - en ting er sikkert, det er I ikke på vej den rigtige vej, når hun stejler og nægter at læse. Måske skulle hun i stedet skrive, eller måske skulle man lægge bogen væk og spille fx a-å, eller finde andre konkrete materialer. Hun har ikke behov for at blive bekræftiget i, at hun ikke er god nok. Hun har brug for at læsningen bliver en god stund - og det er lige meget om hun kun når 4 linier, hvad derimod ikke er ligegyldigt er om stunden bliver god.
Matematik - puha en gammel bog og en side om dagen med dobbelt og halvering i slutningen af 2. klasse. Det ville jeg som matematiklærer (ja er både dansk og matematiklærer) ikke have givet jer. Hvis hun har svært ved de små stykker, så lav historier, tal om tallene, tal om mængder, find en måde hvor det bliver sjovt og en leg - ikke hvor det bliver sure lektier - matematik skal være skægt og ikke en træls opgave. Halvering og fordobling - er altså ikke nemt, det er en abstraktion som er svær.
Og til sidst sæt tid på hvor meget matematik der skal laves - en side kan virke uoverkommelig, men et kvarter virker overkommeligt, og ja måske når hun kun et stykke, men så viser hun dig også med alt tydelighed at det enten er for svært, for meget og for voldsomt.
Skriv endelig for hjælper gerne med ideer, men det er helt andre ideer end en side slave opgaver, og voldsom læsetræning