Hvor længe skal lektier tage ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2018

Abracadabra

Du kunne jo også prøve at skrive i denne debat

www.baby.dk/debat/289887pi1/boern-6-aar/boern-med-adhd.aspx

Det lyder også relevant for jer. I øvrigt har trådstarter i den debat også præcis samme tastefejl som du... I har sørme meget til fælles. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2018

Lunae

Anonym skriver:

Ja, hvor længe skal lektier tage for børn ? 

Her snakker vi en pige på 10 år, som godt kan bruge 1 til 1½ time på en side matematik fordi hun ikke mener hun kan tælle til det der skal tælles til. Så det halve af tiden bruger hun på at skabe sig. Og ja det er rent hysteri, det kan vi se. for vi har set på mange andre siger at hun sagtens kan tælle til det regnestykkerne eller opgaverne nu siger. 

Derudover har hun dansk læsning et kvarter hver dag, som også altid tager længere tid, fordi hun end ikke engang vil fortælle hvad bogstaverne hedder trods der kun er 2-3 stykker hun har svært ved at huske hvad hedder. (Hun er bagud i læsning, men er ved at blive bedre) 

Jeg har som mindste krav at når jeg læser med hende, skal hun fortælle mig hvad bogstaverne hedder netop for at øve dette og at hun derefter ofte kan høre hvad ordet er (Hun læser hæfter med ord på 2 og 3 ord) 

Hvad gør i med jeres unger som ikke gider gøre det ordentligt ? Og her snakker jeg om at i ved de sagtens kan, men bare ikke gider bruge tiden på det, og derved skaber sig og bruger endnu længere tid end de behøvede. 

Har du talt med hendes lærer om det? - i så fald, hvad siger han/hun?

Jeg ser to scenarier. Det ene er, at tage kampen - indføre en form for belønning, når hun har lavet sine lektier. I begyndelsen skal det nok være hver dag, men efterhånden kan man “trappe ud” og så have en belønning om ugen fx. (Det afhænger naturligvis af belønningen) 

Min anden tanke er, at der er kommet alt for meget negativ energi omkring lektierne og at I måske skal tage en pause fra dem. Snak med skolen om hendes udfordringer og bed dem om at sikre sig, at hun er fagligt med, så vidt muligt. Snak med jeres datter om, hvordan hun kunne ønske at lektierne skulle laves. Har hun brug for en anden tilgang eller nogle andre rammer - inddrag hende.

Personligt ville jeg vælge den første strategi. Altså belønning. Det kan være, at man kan få ipad tid efter lektier, eller at jeres datter kan vælge en aktivitet sammen med jer voksne, fx brætspil, læse en bog eller andet.

pøj pøj med det

Anmeld Citér

22. juni 2018

Cherraly

Profilbillede for Cherraly
Anonym skriver:

Jeg har læst alle jeres svar. Tak for dem. Jeg får.ikke så.meget ud af det fordi der ligger mange ting til.grund for hvorfor der gøres som der gør og det vil jeg ikke skrive her inde. Så Tak til jer der har skrevet gode råd. 

Jeg er ked af hvis det lyder negativt, det er egentlig ikke min mening. Men synes bare det må være lidt tankevækkende, at du beskriver problematikken som noget hvor din pige har største del af ansvaret - hun skaber sig, er snu, gider bare ikke selv om I ved hun kan osv.. Når der så kommer mange svar med forslag, bl.a. også fra fagfolk, som handler om, at det må være jeres tilgang, der godt kunne bruge noget revision og ændringer, så bliver de afvist med argumentet om, at der ligger meget mere bag, og dermed er det ikke jer voksne der fejler og kunne tilpasse jer. Hun er stadig 10, og bærer ikke ansvaret for hendes udfordringer og fejl. Dvs. er det jo stadig jer voksne, der må være fleksible og tilpasse jer og udvikle jer for at skabe forbedringer og udvikling, ikke hende, især hvis der ligger flere udfordringer, som du selv nævner. Jeg håber I som forældre kunne acceptere tanken om, at I måske ikke har de nødvendige og konstruktive redskaber og indsigt på pædagogisk og psykologisk plan, og det har hendes lærere måske heller ikke, for det fungerer tilsyneladende ikke. I gør jeres bedste, og det er ikke jeres skyld, men bestemt heller ikke jeres lille datters. I må få noget mere hjælp udefra. Hvis skolen ikke evner det, må I sadle om og finde ud af hvor hjælpen så skal komme fra. Og det er med henblik på, at det især er jer forældre, der skal være åbne og sultne på at få ny viden og forståelse for helt nye værktøjer og tilgang til jeres barn. Der må være uendelig meget at lære om hendes udfordringer og metoder til at arbejde med dem på, hvor der ikke er endegyldige svar, men afprøvninger af forskellige sammensatte tiltag, der kræver kæmpe mængder tålmodighed og ro. Håber inderligt, at hun kommer til at opleve flere succeser, samt tryghed og entusiasme mht at lære sammen med jer. 

Anmeld Citér

22. juni 2018

Dash

Anonym skriver:

Læren mener også sagtens hun kan læse de 8 små sætninger på 15 minutter. Hun ved bare fra tidligere at hun kan slippe hvis hun skaber sig Og hun fik endda et hæfte mere til ekstra tiden hvor hun skal lave små opgaver med læsning, så det er ikke kun os der mener det. 

Og det samme med matematik. 5 regnestykker hvor tingene hedder 0-10 minus/plus 0-10 er for lidt på 15 minutter, for hun kan sagtens. hun trækker kun tiden. 

Det handler om hendes forventninger til sig selv og lige nu virker det som om du stiller krav der er så langt fra det hun selv mener hun kan, at hun ligeså godt kan give op på forhånd. 

Hvis det ikke fungere med tiden (er det korrekt hun læser 1 time OG laver matematik 1 time HVER DAG?) så sæt krav til mængden. Hvis hun læser 8 små sætninger, så lav et krav om det og så snart hun er færdig, også selv om det er efter 2 minutter, så er hun færdig. Det vil give hende et meget større succesoplevelse og booste hendes forventninger til sig selv. 

Anmeld Citér

22. juni 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Bruger i 2 timer på lektier HVER dag? Det synes jeg er voldsomt. 

Jeg tænker I må finde andre metoder. Slaveformen har I prøvet i noget tid og det virker ikke. Så må man erkende det og så finde på noget andet.

ville det være sjovere at læse på iPad? Eller at lave nogle lege hvor der skal læses? Hvad med brætspil? Det synes vores dreng er sjovt. Så læser han kortene og samtidig hygger vi med spil. 

Vi spiller f.eks. Ramasjang, Olsen banden og Hr. Skæg. I alle tre er der kort hvor der skal læses hvad man skal. 

Kan I gøre matematik ligeledes sjovere? Kan I lege butik hvor du køber hos hende og hun er sælger. 

at bruge så lang tid hver dag er urimeligt. 

Anmeld Citér

22. juni 2018

God-mor

Anonym skriver:

Ja, hvor længe skal lektier tage for børn ? 

Her snakker vi en pige på 10 år, som godt kan bruge 1 til 1½ time på en side matematik fordi hun ikke mener hun kan tælle til det der skal tælles til. Så det halve af tiden bruger hun på at skabe sig. Og ja det er rent hysteri, det kan vi se. for vi har set på mange andre siger at hun sagtens kan tælle til det regnestykkerne eller opgaverne nu siger. 

Derudover har hun dansk læsning et kvarter hver dag, som også altid tager længere tid, fordi hun end ikke engang vil fortælle hvad bogstaverne hedder trods der kun er 2-3 stykker hun har svært ved at huske hvad hedder. (Hun er bagud i læsning, men er ved at blive bedre) 

Jeg har som mindste krav at når jeg læser med hende, skal hun fortælle mig hvad bogstaverne hedder netop for at øve dette og at hun derefter ofte kan høre hvad ordet er (Hun læser hæfter med ord på 2 og 3 ord) 

Hvad gør i med jeres unger som ikke gider gøre det ordentligt ? Og her snakker jeg om at i ved de sagtens kan, men bare ikke gider bruge tiden på det, og derved skaber sig og bruger endnu længere tid end de behøvede. 

Man kan godt høre, at du ikke er pigens biologiske mor. Tillægger hende en masse nærmest onde motiver, og tror fejlagtigt at hun gør det for at være på tværs og genere dig. 

Det er en helt forkert tilgang du har til hende, set med mine øjne. Mon ikke det er noget helt andet i skal arbejde med? Måske opbygge pigens selvværd, og give hende en tro på sig selv og egne evner? 

Hvis man altid har fået at vide, at man ikke dur og at man bare kan tage sig sammen og lade være med at skabe sig, så kan jeg sku godt forstå, hvis hun har massive problemer. Det er lidt kontant skrevet, men nogle gange er sandheden hård at se i øjnene. Har utrolig ondt af den 10 årig pige, som der tilsyneladende kæmper en kamp, for at leve op til de krav der bliver stillet. Nogle krav hun måske slet ikke er i stand til at leve op til. 

Anmeld Citér

22. juni 2018

Abracadabra

God-mor skriver:

Man kan godt høre, at du ikke er pigens biologiske mor. Tillægger hende en masse nærmest onde motiver, og tror fejlagtigt at hun gør det for at være på tværs og genere dig. 

Det er en helt forkert tilgang du har til hende, set med mine øjne. Mon ikke det er noget helt andet i skal arbejde med? Måske opbygge pigens selvværd, og give hende en tro på sig selv og egne evner? 

Hvis man altid har fået at vide, at man ikke dur og at man bare kan tage sig sammen og lade være med at skabe sig, så kan jeg sku godt forstå, hvis hun har massive problemer. Det er lidt kontant skrevet, men nogle gange er sandheden hård at se i øjnene. Har utrolig ondt af den 10 årig pige, som der tilsyneladende kæmper en kamp, for at leve op til de krav der bliver stillet. Nogle krav hun måske slet ikke er i stand til at leve op til. 

Jeg er SÅ enig.

Jeg har en klar fornemmelse af "den onde stedmoder" hér. Steddatteren bliver tillagt alle mulige negative karaktertræk og hensigter (hun "skaber sig" og er hysterisk, hun "gider ikke"). Derfor skal steddatteren åbenbart pines med tortur-lektier hver dag. Man hører næsten stedmoderens stemme sige: "Det er jo ikke MIN skyld, at du er så fuldstændig umulig. Du tvinger os jo til at være strenge."

Lægger vi de andre debatter til (for det ER jo det samme barn, det drejer sig om), er vi ude i omsorgssvigt - især problemstillingen omkring tandbørstning. Jeg HÅBER inderligt, at barnets tandlæge skriver en underretning.

Derudover håber jeg, at barnet også har en mor. En mor, der har kærlige ord at beskrive barnet med. En mor, der ikke kun ser fejl. En mor, der elsker barnet.

(Er det i dag jeg bliver anmeldt? Der er sikkert noget i ovenstående, som TS bliver fortørnet over... Men jeg har brede skuldre - jeg kan bære det, jeg knækker ikke. Jeg frygter til gengæld, at den 10 årige pige snart knækker. Stakkels, stakkels barn.)

Anmeld Citér

22. juni 2018

Anonym trådstarter

Dash skriver:

Det handler om hendes forventninger til sig selv og lige nu virker det som om du stiller krav der er så langt fra det hun selv mener hun kan, at hun ligeså godt kan give op på forhånd. 

Hvis det ikke fungere med tiden (er det korrekt hun læser 1 time OG laver matematik 1 time HVER DAG?) så sæt krav til mængden. Hvis hun læser 8 små sætninger, så lav et krav om det og så snart hun er færdig, også selv om det er efter 2 minutter, så er hun færdig. Det vil give hende et meget større succesoplevelse og booste hendes forventninger til sig selv. 

Hvis hun er færdig på 2 minutter er det også helt fint. I går tog hendes matematik Max 30 minutter fordi hun ikke brokkede sig men bare kørte der ud af. Vi forlanger ikke Hun skal sidde en time hvis hun er færdig med siden på 30 minutter. 

Anmeld Citér

22. juni 2018

Sarahs-mor

Anonym skriver:

Hvis hun er færdig på 2 minutter er det også helt fint. I går tog hendes matematik Max 30 minutter fordi hun ikke brokkede sig men bare kørte der ud af. Vi forlanger ikke Hun skal sidde en time hvis hun er færdig med siden på 30 minutter. 

Så synes jeg du skal fokusere på, hvad det så var der gjorde, at det gik bedre i går. Havde hun haft en god/bedre dag? Var der måske (forhåbentligt) nogle af de andres råd du måske har taget lidt til dig ? Osv .. så I får gentaget successen. 

Anmeld Citér

22. juni 2018

God-mor

Abracadabra skriver:

Jeg er SÅ enig.

Jeg har en klar fornemmelse af "den onde stedmoder" hér. Steddatteren bliver tillagt alle mulige negative karaktertræk og hensigter (hun "skaber sig" og er hysterisk, hun "gider ikke"). Derfor skal steddatteren åbenbart pines med tortur-lektier hver dag. Man hører næsten stedmoderens stemme sige: "Det er jo ikke MIN skyld, at du er så fuldstændig umulig. Du tvinger os jo til at være strenge."

Lægger vi de andre debatter til (for det ER jo det samme barn, det drejer sig om), er vi ude i omsorgssvigt - især problemstillingen omkring tandbørstning. Jeg HÅBER inderligt, at barnets tandlæge skriver en underretning.

Derudover håber jeg, at barnet også har en mor. En mor, der har kærlige ord at beskrive barnet med. En mor, der ikke kun ser fejl. En mor, der elsker barnet.

(Er det i dag jeg bliver anmeldt? Der er sikkert noget i ovenstående, som TS bliver fortørnet over... Men jeg har brede skuldre - jeg kan bære det, jeg knækker ikke. Jeg frygter til gengæld, at den 10 årige pige snart knækker. Stakkels, stakkels barn.)

Du har fuldstændig ret - og ja det er klart og tydeligt den samme, som har oprettet gentagende tråde om en "umulig og hysterisk" pige på 9 år og nu 10. Det er rimelig indlysende. 

Jeg håber bestemt, at der er andre til at tage hånd om den pige, som tydeligvis har fået stemplet "hysterisk og uduelig". 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.