Anonym skriver:
Ja, hvor længe skal lektier tage for børn ?
Her snakker vi en pige på 10 år, som godt kan bruge 1 til 1½ time på en side matematik fordi hun ikke mener hun kan tælle til det der skal tælles til. Så det halve af tiden bruger hun på at skabe sig. Og ja det er rent hysteri, det kan vi se. for vi har set på mange andre siger at hun sagtens kan tælle til det regnestykkerne eller opgaverne nu siger.
Derudover har hun dansk læsning et kvarter hver dag, som også altid tager længere tid, fordi hun end ikke engang vil fortælle hvad bogstaverne hedder trods der kun er 2-3 stykker hun har svært ved at huske hvad hedder. (Hun er bagud i læsning, men er ved at blive bedre)
Jeg har som mindste krav at når jeg læser med hende, skal hun fortælle mig hvad bogstaverne hedder netop for at øve dette og at hun derefter ofte kan høre hvad ordet er (Hun læser hæfter med ord på 2 og 3 ord)
Hvad gør i med jeres unger som ikke gider gøre det ordentligt ? Og her snakker jeg om at i ved de sagtens kan, men bare ikke gider bruge tiden på det, og derved skaber sig og bruger endnu længere tid end de behøvede.
Har du talt med hendes lærer om det? - i så fald, hvad siger han/hun?
Jeg ser to scenarier. Det ene er, at tage kampen - indføre en form for belønning, når hun har lavet sine lektier. I begyndelsen skal det nok være hver dag, men efterhånden kan man “trappe ud” og så have en belønning om ugen fx. (Det afhænger naturligvis af belønningen)
Min anden tanke er, at der er kommet alt for meget negativ energi omkring lektierne og at I måske skal tage en pause fra dem. Snak med skolen om hendes udfordringer og bed dem om at sikre sig, at hun er fagligt med, så vidt muligt. Snak med jeres datter om, hvordan hun kunne ønske at lektierne skulle laves. Har hun brug for en anden tilgang eller nogle andre rammer - inddrag hende.
Personligt ville jeg vælge den første strategi. Altså belønning. Det kan være, at man kan få ipad tid efter lektier, eller at jeres datter kan vælge en aktivitet sammen med jer voksne, fx brætspil, læse en bog eller andet.
pøj pøj med det