Anonym skriver:
Tak for jeres svar endnu engang. Jeg svarer ikke flere, for Jeg får intet ud af det end at blive kørt endnu mere ned. Tror i det er sjovt at stå som forældre og vide ens barn kommer længere og længere bagud. Tror i det er sjovt ?
Hun bliver ikke stemplet som noget som helst. Og ja det er hjælp ude fra til de der ikke tror det.
Og nej jeg er ikke den eneste med et barn på 10 år her inde.
Jeg finder andre at spørge om hjælp i fremtiden. Folk der kan sætte sig ind i det og ikke bare sidder bag en skærm og svinder en forældre til som i forvejen ligger ned.
Jeg kan godt se, er nok er nogle i tråden der går for langt. Men ærligt vi er også en del, der kommer med konstruktive råd - råd som er baseret på en viden både om matematik og dansk og i forhold til pædagogik.
Du må gerne opleve det som at svine til eller køre ned - og jeg kan forstå at når man er sårbar og er bange for, hvad skal der ske med mit barn, så er man hurtigere til at se også konstruktive råd som nogle der taler ned.
Og nej det er absolut ikke sjovt at sidde som forældre og føle det hele kører den forkerte ved, at det man gør ikke hjælper og man har allerede tænkt 10 år frem og set sit barn som den der ikke får gennemsnittet i 9. klasse til at komme videre... Jeg har selv siddet med de tanke, fordi min datter staver som en brækket arm, og blev mødt af en lærer i indskolingen, der kun havde fokus på hendes fejl og ikke på alt det andet hun kunne. Min redning var selv at være lærer, og at min datter mødte en lærer i 4. klasse og frem, der havde fokus på alt det hun kunne og ikke alt det hun ikke kunne. Har nu en datter der om lidt går ud af 8. klasse med gennemsnit over 7, som elsker samfundsfag, mundtlig dansk og delvist matematik - så at et barn oplever udfordringer i 2. klasse er det ikke samme som at løbet er kørt.
Jeg gik den modsatte vej af jer - jo jeg havde i perioder fokus på læsning eller skrivning i 15 minutter om dagen, men jeg gav hende også perioder, hvor der var pause, perioder hvor presset blev taget af hendes skuldre og vi havde fokus på det hun kunne, fokus på at jeg læste gode bøger op, fokus på at tegne og fortælle, fokus filosofi, historie, samfundet eller hvad ved jeg. Og det var i de pause perioder hun blomstrede og fandt sine fødder og placerede dem solidt på jorden og blev den dygtige pige hun er.
Når jeg læser dine indlæg, så får jeg ondt af dig og din pige. For jeg synes helt ærligt, at I bliver rådet forkert. I bliver rådet til at bruge en halv time om dagen (på de gode dage) på at træne færdigheder - jeg ved godt ideen er at automatisere. I stedet for at råde jer til det som hjemmet burde nemlig at tælle skridt, være med til at købe ind og laver overslag over hvor meget mon det kommer til at koste, spille matematikkrig, lave bumleg, se på nummerplader, veje, lave mad, spille ludo (her kan man fx selv lave ludoplader med regnestykker eller med de 120 ord eller lydrette ord), spille A til Å, spille 31, skrive sms'er og listen kunne blive ved. Hjemmet bør ikke være et sted man sidder først en halv time med en side i en matematikbog og derefter 15 minutter med x antal lydrette sætninger - i hvert fald ikke når der er modstand fra barnets side.
Det er meget meget sjældent jeg får lyst til at tilbyde min hjælp - jeg synes jeg knokler rigeligt dagligt med elever. Men boede I tæt på, så er jeg tæt på at tilbyde at hun kunne komme her og lege matematik (og læsning) med mig - for jeg det gør mig ondt, at I får råd som jeg er bange for kan ødelægge mere end de gavner.