Hvor længe skal lektier tage ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2018

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Og skriv endelig en pb - jeg har skabelon til ludoplader, hvor I selv kan sætte opgaver ind på hvert felt (og tag for guds skyld ikke taltavlen fra hende før hun selv vil - har også ideer til hvordan man kan arbejde med at automatisere og få taltavlen væk fra de små stykker). Jeg har ideer tonsvis af ideer til at arbejde med konkrete materialer, til at arbejde med tale matematik (hvis hun har spidskompetence der). 

Og ja i forhold til læsning har jeg også en masse liggende her hjemme.

Begge dele kræver dog jeg ved noget om, hvad jeres datter kan lide at lave, hvornår hun har succes er det fx med tegning eller andet. For så er jeg gerne behjælpelig.

Tak. Jeg vil lige tænke over det for der er så meget hjælp inde over fra mange steder. 

Men husker dig og vil prøve at skrive ned Hvad der kunne være brug for af hjælp ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2018

lineog4

Og skriv endelig en pb - jeg har skabelon til ludoplader, hvor I selv kan sætte opgaver ind på hvert felt (og tag for guds skyld ikke taltavlen fra hende før hun selv vil - har også ideer til hvordan man kan arbejde med at automatisere og få taltavlen væk fra de små stykker). Jeg har ideer tonsvis af ideer til at arbejde med konkrete materialer, til at arbejde med tale matematik (hvis hun har spidskompetence der). 

Og ja i forhold til læsning har jeg også en masse liggende her hjemme.

Begge dele kræver dog jeg ved noget om, hvad jeres datter kan lide at lave, hvornår hun har succes er det fx med tegning eller andet. For så er jeg gerne behjælpelig.

Find eventuelt på biblioteket de her to bøger/pjecer af Pernille Pind:

https://www.saxo.com/dk/du-kan-regne-med-dit-barn_erik-bjerre_haeftet_9788792435231

https://www.saxo.com/dk/ros-knaek-regnekoden_pernille-pind_haeftet_9788792435316

https://www.saxo.com/dk/ros-traening-plus_pernille-pind_haeftet_9788792435446

Hun har en tilgang til matematik som jeg finder meget anvendelig især for de elever, der er udfordret (også andre). Og netop en tilgang, hvor mystikken ved matematik ophæves og rigtigt og forkert ikke dominerer. 

Anmeld Citér

22. juni 2018

Vaya

Anonym skriver:

Det virker ikke på hende at sætte tiden, for hun får ikke mere motivation ved det, hun brokker sig stadig og derved får hun ikke lært nogle af de ting hun er bagud med. 

Vi har prøvet mange ting. i starten bare de lektier fra skolen, men vi skal starte forfra hver gang fordi det ikke bliver øvet flere gange om ugen, og de ting hun lære i skolen hænger ikke ved. derfor er vi nød til at øve mere hjemme på det. 

Derudover så er det ofte meget få opgaver som hvis hun ville tog de hende 15 minutter at klare, men fordi hun ikke rigtig gider så får hun altid trukket tiden. 

Og vi synes ikke 2 opgaver på 15 minutter er nok hvis det er 2 regnestykker. Fordi vi ved hun er snu nok til at trække tiden. Derfor kan vi ikke bruge den med uret. 

Jo, men som jeg ser det, er der to scenarier:

1. Hun laver 1-1,5 timers matematik hver dag, hvor hun når 12 opgaver, men ikke rigtig lærer noget fordi der er dårlig stemning og hendes hjerne er dødtræt efter 20 min.

2. I sætter baren lavt, får hendes lyst tilbage, og efter nogle uger kan I skrue antallet af opgaver op lige så stille. Stemningen bliver god, og hun lærer mere fordi lysten og succesfølelsen er der. 

Hvis først man rigtig får opbygget et anstrengt forhold til skole, lektier og læring, så lærer man intet og det bliver en LANG vej tilbage. 

Det eneste sted jeg foreslog uret til var ved spil, ellers er jeg enig med dig i, at et ur ikke gør noget godt for hende.

Anmeld Citér

22. juni 2018

Tommelise

Anonym skriver:

Tak for jeres svar endnu engang. Jeg svarer ikke flere, for Jeg får intet ud af det end at blive kørt endnu mere ned. Tror i det er sjovt at stå som forældre og vide ens barn kommer længere og længere bagud. Tror i det er sjovt ?

Hun bliver ikke stemplet som noget som helst. Og ja det er hjælp ude fra til de der ikke tror det. 

Og nej jeg er ikke den eneste med et barn på 10 år her inde. 

Jeg finder andre at spørge om hjælp i fremtiden. Folk der kan sætte sig ind i det og ikke bare sidder bag en skærm og svinder en forældre til som i forvejen ligger ned. 

Nej, det er ikke alle svar, der er lige pæne.

Men jeg synes faktisk, at der kommer mange rigtig gode forslag og muligheder - folk som svarer pænt og forsøger at få dig til at se tingene fra en anden vinkel.

Men på en måde virker det, som om du på forhånd har bestemt, at du ikke rigtigt vil tage det til dig, og at det kun er jeres måde at gøre tingene på, der er den rigtige.

Håber det bedste for jeres datter.

Anmeld Citér

22. juni 2018

migxher

Mom skriver:

Jeg syntes at kan læse udfra dit svar, at hun måske er udsat for et hårdt pres - fra jer, fra skolen og fra de andre elever, og hvor er det synd

Jeg tænker at man slet og ret ikke får noget som helt positivt ud af, at presse hende  - hvad skulle gevinsten være? At hun hver evig eneste dag oplever nederlag på nederlag?

HVIS hun skal regne hver dag, hvad så med at gøre det med andre ting end en bog. Hun kan tælle de forskellige ingredienser I skal bruge i madlavingen, tæller priser hvis man køber 12 flødeboller til x antal kroner osv. Det skal da være så meget en leg at lære som overhovedet muligt, og det skal skabe selvværd og succeser - det I gør lige pt. virker åbenbart ikke  - og derfor er I nødt til at lave det om.

12(!) matematik opgaver på en dag - uanset hvor nemt du syntes de er - er i min optik AL for meget, for en pige som har det svært! 

Meget enig. I presser hende alt alt for meget. Som en anden foreslår, sæt tid på og så er det kun den afsatte tid i bruger. Og så skal i holde op med at presse på. Have istedet fokus på at hun når noget i den tid der er afsat, frem for hvor meget hun når. Og ros hende for det hun har nået frem for at skælde ud for det hun ikle har nået. Ja for en periode når hun måske ikke så meget som i synes hun skal, men til gengæld får hun nok selvtilliden og glæden tilbage. 

Jeg synes det er skide synd at i udskammer og slavepisker hende på den her måde. I opnår tydeligvis intet positivt med det. 

Jeg ville satme også køre træt I det hvis jeg skulle øve matematik HVER dag 

Anmeld Citér

22. juni 2018

bøllen

lineog4 skriver:

Jeg kan godt se, er nok er nogle i tråden der går for langt. Men ærligt vi er også en del, der kommer med konstruktive råd - råd som er baseret på en viden både om matematik og dansk og i forhold til pædagogik. 

Du må gerne opleve det som at svine til eller køre ned - og jeg kan forstå at når man er sårbar og er bange for, hvad skal der ske med mit barn, så er man hurtigere til at se også konstruktive råd som nogle der taler ned. 

Og nej det er absolut ikke sjovt at sidde som forældre og føle det hele kører den forkerte ved, at det man gør ikke hjælper og man har allerede tænkt 10 år frem og set sit barn som den der ikke får gennemsnittet i 9. klasse til at komme videre... Jeg har selv siddet med de tanke, fordi min datter staver som en brækket arm, og blev mødt af en lærer i indskolingen, der kun havde fokus på hendes fejl og ikke på alt det andet hun kunne. Min redning var selv at være lærer, og at min datter mødte en lærer i 4. klasse og frem, der havde fokus på alt det hun kunne og ikke alt det hun ikke kunne. Har nu en datter der om lidt går ud af 8. klasse med gennemsnit over 7, som elsker samfundsfag, mundtlig dansk og delvist matematik - så at et barn oplever udfordringer i 2. klasse er det ikke samme som at løbet er kørt. 

Jeg gik den modsatte vej af jer - jo jeg havde i perioder fokus på læsning eller skrivning i 15 minutter om dagen, men jeg gav hende også perioder, hvor der var pause, perioder hvor presset blev taget af hendes skuldre og vi havde fokus på det hun kunne, fokus på at jeg læste gode bøger op, fokus på at tegne og fortælle, fokus filosofi, historie, samfundet eller hvad ved jeg. Og det var i de pause perioder hun blomstrede og fandt sine fødder og placerede dem solidt på jorden og blev den dygtige pige hun er. 

Når jeg læser dine indlæg, så får jeg ondt af dig og din pige. For jeg synes helt ærligt, at I bliver rådet forkert. I bliver rådet til at bruge en halv time om dagen (på de gode dage) på at træne færdigheder - jeg ved godt ideen er at automatisere. I stedet for at råde jer til det som hjemmet burde nemlig at tælle skridt, være med til at købe ind og laver overslag over hvor meget mon det kommer til at koste, spille matematikkrig, lave bumleg, se på nummerplader, veje, lave mad, spille ludo (her kan man fx selv lave ludoplader med regnestykker eller med de 120 ord eller lydrette ord), spille A til Å, spille 31, skrive sms'er og listen kunne blive ved. Hjemmet bør ikke være et sted man sidder først en halv time med en side i en matematikbog og derefter 15 minutter med x antal lydrette sætninger - i hvert fald ikke når der er modstand fra barnets side. 

Det er meget meget sjældent jeg får lyst til at tilbyde min hjælp - jeg synes jeg knokler rigeligt dagligt med elever. Men boede I tæt på, så er jeg tæt på at tilbyde at hun kunne komme her og lege matematik (og læsning) med mig - for jeg det gør mig ondt, at I får råd som jeg er bange for kan ødelægge mere end de gavner. 

Får  ( desværre ) lyst til lige at skrive en kort kommentar til dette. Selv om jeg nok får huk !

håber , at du som moderator tager kontakt til dem som går for langt (nu du selv påtaler dette)

Syntes godt nok ofte , det er sådan herinde efterhånden . Nogle slipper ret godt afsted med det .

Anmeld Citér

22. juni 2018

Tommelise

bøllen skriver:

Får  ( desværre ) lyst til lige at skrive en kort kommentar til dette. Selv om jeg nok får huk !

håber , at du som moderator tager kontakt til dem som går for langt (nu du selv påtaler dette)

Syntes godt nok ofte , det er sådan herinde efterhånden . Nogle slipper ret godt afsted med det .

Du kan jo anmelde et indlæg, hvis du synes, det er for groft. 

Jeg synes, at langt de fleste i denne tråd skriver pænt.

Anmeld Citér

22. juni 2018

bøllen

Tommelise skriver:

Du kan jo anmelde et indlæg, hvis du synes, det er for groft. 

Jeg synes, at langt de fleste i denne tråd skriver pænt.

Ja det kunne jeg . Jeg vælger , at svare på det der bliver skrevet  det valg tog JEG ! Jeg ønsker ikke at sidde og anmelde , men bider mærker i at tonen ofte er hård herinde , og når nu en moderator selv nævner , at nogle nok går lige langt nok , ja som ville jeg da håbe der bliver handlet på det . Egenligt ikke noget jeg gider debattere 

Anmeld Citér

23. juni 2018

Carina:-)

bøllen skriver:

Nu ser du jo ikke hvad vi gør og ikke gør "bagved"

Og ligesom der skal være rummelighed den ene vej,skal der også den anden.

Nogen er meget direkte,andre er meget nærtagende - og ser angreb i enhver modstand. og har man det svært med en persons debatstil må man jo anmelde. 

De her tråde med hints om at man er utilfreds ,gør ikke andet end at samle brænde til et bål man brokker sig over er startet. 

Anmeld hvis du er utilfreds. Vi skal nok tage os af det . 

Anmeld Citér

24. juni 2018

Tommelise

bøllen skriver:

Ja det kunne jeg . Jeg vælger , at svare på det der bliver skrevet  det valg tog JEG ! Jeg ønsker ikke at sidde og anmelde , men bider mærker i at tonen ofte er hård herinde , og når nu en moderator selv nævner , at nogle nok går lige langt nok , ja som ville jeg da håbe der bliver handlet på det . Egenligt ikke noget jeg gider debattere 

Det svarer jo lidt til at sige "Jeg vil gerne brokke mig over kommunalpolitikken, men jeg gider ikke stemme til valget".

Hvis man ikke gider anmelde, så har man i mine øjne mistet retten til at brokke sig over tonen.

Jeg ved fra debatter om netop tonen herinde, at en moderator godt kan finde på at sende en privat besked til en bruger, hvis de synes, der er noget, der skal påtales. Det kan vi jo ikke se.

Det er os brugere, der skal fortælle moderatorerne, hvad vi ikke synes er i orden ved at anmelde indlæg. 

For som Carina skriver - det, som den ene synes er for groft, det synes den anden er ok.

Nogle er utrolig sarte, andre er mere hårdføre.

Men lad os lukke den her og tage debatten om tonen herinde i en selvstændig tråd.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.