Som lærer siger min erfaring mig, at det med en tidsbegrænsning på lektierne fungerer skide godt for nogle elever og elendigt for andre. Jeg tror din pige lige i øjeblikket er i den sidste kategori. Jeg har elever som kan snildt kan spidse blyanter og lede efter viskelæder i 15 min, og så holder det jo ikke 
Hvis jeg var dig, ville jeg i stedet vurdere, hvad hun bør kunne nå på det kvarter, og så halvere mængden. Det skal være så lidt i starten, at hun nemt kan lave det og gerne på kortere tid. Hun skal have blod på tanden først, så kan mængden skrues op bagefter. Masser af ros!! Selv for de mindste ting!
Ingen har efter min mening gavn af at kæmpe 1-1,5 timer med ekstra mat. Skru igen mængden helt ned, måske bare 2-4 stykker i starten. Evt. find nogle matematik-apps hvis I har en tablet. Så kunne man måske sige, at hun skal lave et antal stykker i bogen, og når de er klaret, må hun spille matematikspil for resten (her kan en tidsbegrænsning måske være god).
Det kan måske også være en hjælp, at matematik kun er hveranden dag. Det kan gøre det mere overskueligt for børn, at det ikke hænger over hovedet hver dag.
En mulighed kunne også være at lave et ugeskema, hvor hun kan se, hvad hun skal nå på en uge. Der kan både være sjove, lette og mere tunge opgaver i mellem for at variere. Så er meningen, at hun ender med det hele søndag eftermiddag, hvis hun ikke tager fat i løbet af ugen. MANGE børn er faktisk forbløffende hurtige til at fange, at det er sjovest at få overstået en masse om mandagen, men ved selvfølgelig ikke om det gælder din pige.
Anmeld
Citér