Hvor længe skal lektier tage ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2018

serinasmor

Anonym skriver:

Hvis vi sætter uret til 15 minutter får hun måske læst 3 sætninger, og det giver hende ikke noget. (Hun går på læsehold derudover) For så brokker hun sig endnu mere, og trækker tiden endnu mere netop for at undgå at få læse hele tiden (Som en 8 små sætninger med 3 spørgsmål til) Sætningerne er på max 5-6 ord og ordene er på 2 og 3 bogstaver. Så vi synes ikke der skal læses mindre end minimum den side hver dag. 

Og det samme med matematikken. hun har fået en ekstrabog fordi den ene gang om ugen hun ellers lavede lektier gav ikke noget. Hun kan ikke f.eks. 10-3 uden at skulle bruge en taltavle og det lære hun ikke ved. Det kan vi se. Hun kan sagtens, hun gider bare ikke fordi tablet, tv, leg osv er sjovere. 

Men når man bliver drillet i skolen over man ikke kan de små regnestykker eller læse ord på 2-3 bogstaver så er vi nød til at træne mere intensivt her hjemme på det. Og det er jo så det der ofte tager over 2 timer i alt. 

Vi har fortalt at hvis hun bare hænger i og tager det stille og roligt og tager en af gangen så er hun hurtigere færdig, og vi sidder også sammen med hende når hun laver det. Men vi giver hende ikke svarene, og det er der hun bliver sur, fordi hun så selv skal sidde og regne det ud. 

Men vi retter igennem og er der fejl, forklare vi hvad fejlen er og hun skal prøve igen. Og det er faktisk ikke ret tit der er fejl i det. det kan være enkelte regnetsykker der er forkerte fordi hun har vendt tallene om f.eks. 

Når hun så laver tingene fortæller vi også det er rigtigt godt og at hun sagtens kan, og vi giver hende redskaber til at kunne regne tingene nemmere ud. F.eks 75-34 får vi hende til at skrive op på et papir ved siden af så hun netop får de små regnestykker der så hedder 5-4 og 7-3 så hun netop får dem trænet. 

Når hun så er færdig er hun jo også glad for at hun har lavet siden. men vejen der hen er ofte lang fordi hun ikke vil bruge tiden på det. Hvis vi siger 20 minutters matematik om dagen, får hun måske lavet 5 regnestykker og så kommer hun ingen vegne. Vi kan se fremskridt allerede, fordi hun bliver bedre og bedre til at regne i hovedet med de små regnestykker. Så det har en virkning, men det frustrere bare ofte at der skal så meget kamp til at få lavet den side. Fordi hun ikke mener hun kan. Og vi har lærens ord på hun kan godt de ting, og vi har også set at hun kan. 

Jamen så HAR du jo allerede selv svaret på dit spørgsmål 

Læreren siger 15 minutter - du selv siger en time.

Så er det jo sådan det er. Så har du jo taget beslutningen om ikke at følge anvisningen.

JEG ville flytte fokus så det blev lettere overkommeligt og så hun over tid ville synes det var hyggeligt og kan se sit fremskridt.

3 sætninger er jo MEGA godt, når det er svært at læse dem!  

Men du vil hellere holde fokus på at DU synes hun SKAL læse en hel side. 

5 regnestykker er også godt  på 20 minutter. Især når det er svært. I starten handler det vel mere om succeserne end om hvad hun reelt kan og ikke kan. Netop fordi hun går i panik og ikke mener at hun kan ville jeg gøre det på tid og ikke på side-/opgaveantal.

Min personlige holdning og erfaring med eget barn er at der ikke kommer noget godt ud af at presse for meget. Det er derimod blevet 1.000.000 gange bedre af at læse det hun kan overkomme indenfor den afsatte tid. Fordi så er der reelt overskud i hendes hovede og opgaven bliver meget mere overkommelig når det er tidsbegrænset og ikke "SKAL jeg lave HELE den side jamen det kan jeg jo slet ikke... "

Over tid vil mit bud være at der vil være mere overskud og hun vil se at hun selv kan OG at hun bliver bedre og når mere indenfor tidsrammen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2018

Abracadabra

Anonym skriver:

Der må måske kun være en her inde der har børn på 10 år med vanskeligheder ? 

Ja, jeg spørger bare. 

Og nej, jeg har ikke noget med de andre at gøre. Måske folk er anonyme pga de ofte negative kommentarere der kommer fra folk som mener de kan gøre tingene bedre end andre. 

Måske der er en grund til man spørger, netop for at få hjælp fra andre der måske har eller sidder i samme problem. 

Så prøv at skriv i de debatter, jeg listede op. Det er jo PRÆCIS de samme problemstilling, I forældre står i. Men lad nu være med at bekræfte hinanden i, at jeres piger er helt umulige - for det kommer I ingen vegne med.

Har I PPR med inde over? Får I noget hjælp til at hjælpe jeres datter?

Dit (nye) indlæg er ikke det værste, jeg har læst - men nogle af de andre har simpelthen været så tåkrummende triste at læse.

Anmeld Citér

21. juni 2018

csigvard

Nu har jeg ikke lige læst det hele, så undskyld hvis det allerede er nævnt.. 

Jeg har ikke selv en pige på den alder, men jeg har selv VÆRET en pige på den alder, og som hadede lektier, fordi jeg også var bagud og dårlig til mange ting.. Dette resulterede i, at når min mor hjalp mig (desværre om aftenen, da de kom sent hjem), så var jeg fuldstændig umulig og græd og alt muligt.. 

Hvad der hjalp på mig var en hjælpelære, der kom et par gange om ugen og tidligt på dagen.. En ung og frisk fyr, der havde en helt anden tilgang til tingene.. Han tog sig tid, heppede på mig, trøstede mig hvis jeg ikke kunne og roste mig, når jeg kunne.. Alt dette plus at jeg syntes, at han var ret cute at kigge på, så jeg ville gerne imponere ham, gjorde at jeg pludselig kunne tingene og jeg fik ekstremt meget selvtillid.. Og jeg var heller ikke træt af min mor mere, fordi hun pressede mig ..

Så måske I skulle prøve det?

Anmeld Citér

21. juni 2018

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg tænker også det er alt for lang tid, den stakkels pige når jo ikke andet end lektier, sove og spise derhjemme. Og stakkels jer for al jeres tid sammen bliver konflikt tid.

det er rigtig fint at i prøver at hjælpe hende, når nu hun har problemer med tingene, men den nuværende taktik virker ikke for nogen af jer.

hvad med at vende det om og måske lave en eller anden form for motivation.

hvor mange sætninger/ord kan du læse på 15 minutter og så holde regnskab, så hun hun kan se fremskridtene, rose hver gang især når det går bedre end dagen før. Måske indføre en belønning hver gang hun når en ekstra sætning inden for tiden og en stor en til når hun når op på en siden indenfor tiden.

samme tilgang i matematik, hvor mange stykker når vi på 15 minutter.

måske kan i tegne en graf, så hun kan se det bliver bedre og at træningen hjælper.

måske kan noget træningen også foregå andre steder lave mad sammen og så spørge om hun kan læse opskriften eller hvor mange æg er der tilbage i Bakken hvis vi tager to, altså træne hende uden måske opdager det er lektier.

Anmeld Citér

21. juni 2018

Skouboe

Jeg tænker at I måske skal prøve at fjerne presset ved at angribe læring lidt anderledes - det vigtigste er vel at hun øver sig, og ikke hvordan?

Fx er det muligt at spille Bingo med både små regnestykker og bogstaver. Her er fx et med bogstaver:  http://www.bogstavmusikanterne.dk/spil-og-laer/bankospil 

Lav familiehygge ud af det, og sæt en eller anden lille ting på højkant.

Har I en iPad/tablet eller en smartphone? Der findes rigtigt mange apps, med fokus på læring - find nogle relevante stykker og spil sammen. 

Lav skattejagt, hvor man skal samle sætninger og læse dem højt. Øv staveord over aftensmaden, så I allesammen skiftes til at give ord til de andre, som de skal stave. Det er sjovere, når alle deltager.

Lav fjolleremser og huskesætninger for de bogstaver, der driller, gå på biblioteket og lad hende selv vælge de bøger hun vil læse (hjælp lidt med sværhedsgraden) og så aftal fx at hun læser en side og så læser du en side - omtal det som at hun læser en historie for dig og fortæl hende at du glæder dig til at høre hvad der sker på næste side/næste kapitel osv.  

Lav mad eller bag noget og læs opskriften. 2- og 3-cifrede tal kan øves når man kører bil ved at kigge på andre bilers nummerplader, tal på engelsk kan øves ved at spille tallotteri på engelsk osv, osv.

Prøv selv at finde på flere ting, der passer ind i jeres hverdag - og så skil tingene lidt ad. Fx hvis man har spillet regne-lotteri i en time, behøver man ikke at læse den dag.

Jeg tror at vejen frem her er færre regler og mindre pres, og mere leg, ellers bliver det vist ikke positivt for nogen af jer.

Anmeld Citér

21. juni 2018

Vaya

Som lærer siger min erfaring mig, at det med en tidsbegrænsning på lektierne fungerer skide godt for nogle elever og elendigt for andre. Jeg tror din pige lige i øjeblikket er i den sidste kategori. Jeg har elever som kan snildt kan spidse blyanter og lede efter viskelæder i 15 min, og så holder det jo ikke 

Hvis jeg var dig, ville jeg i stedet vurdere, hvad hun bør kunne nå på det kvarter, og så halvere mængden. Det skal være så lidt i starten, at hun nemt kan lave det og gerne på kortere tid. Hun skal have blod på tanden først, så kan mængden skrues op bagefter. Masser af ros!! Selv for de mindste ting! 

Ingen har efter min mening gavn af at kæmpe 1-1,5 timer med ekstra mat. Skru igen mængden helt ned, måske bare 2-4 stykker i starten. Evt. find nogle matematik-apps hvis I har en tablet. Så kunne man måske sige, at hun skal lave et antal stykker i bogen, og når de er klaret, må hun spille matematikspil for resten (her kan en tidsbegrænsning måske være god).

Det kan måske også være en hjælp, at matematik kun er hveranden dag. Det kan gøre det mere overskueligt for børn, at det ikke hænger over hovedet hver dag.

En mulighed kunne også være at lave et ugeskema, hvor hun kan se, hvad hun skal nå på en uge. Der kan både være sjove, lette og mere tunge opgaver i mellem for at variere. Så er meningen, at hun ender med det hele søndag eftermiddag, hvis hun ikke tager fat i løbet af ugen. MANGE børn er faktisk forbløffende hurtige til at fange, at det er sjovest at få overstået en masse om mandagen, men ved selvfølgelig ikke om det gælder din pige.

Anmeld Citér

21. juni 2018

drabo

Profilbillede for drabo

En lille tilføjelse, det allervigtigste er næsten at hun får succesoplevelser, måske skal i lave nogle nemmere stykker til hende i starten, så hun oplever hun kan og ikke altid skal kæmpe.

eller legende tilgang, lav et vende spil hvor regnestykke og svar er på de to kort og spil det med hende. Eller bare give hende fem sæt kort hvor hun skal få tingene til at passe, måske flere når hun bliver rigtig god.

er det muligt at finde læsebøger om emner hun synes er sjove, så det ikke. Bare er sur pligt at læse.

lige. Nu lyder det bare til i er endt et rigtig dumt sted for jer alle, og der skal ske noget nyt før i jeres datter helt. Mister lysten til skolen og så i kan få et mindre konfliktfyldt forhold.

Anmeld Citér

21. juni 2018

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

Ja, hvor længe skal lektier tage for børn ? 

Her snakker vi en pige på 10 år, som godt kan bruge 1 til 1½ time på en side matematik fordi hun ikke mener hun kan tælle til det der skal tælles til. Så det halve af tiden bruger hun på at skabe sig. Og ja det er rent hysteri, det kan vi se. for vi har set på mange andre siger at hun sagtens kan tælle til det regnestykkerne eller opgaverne nu siger. 

Derudover har hun dansk læsning et kvarter hver dag, som også altid tager længere tid, fordi hun end ikke engang vil fortælle hvad bogstaverne hedder trods der kun er 2-3 stykker hun har svært ved at huske hvad hedder. (Hun er bagud i læsning, men er ved at blive bedre) 

Jeg har som mindste krav at når jeg læser med hende, skal hun fortælle mig hvad bogstaverne hedder netop for at øve dette og at hun derefter ofte kan høre hvad ordet er (Hun læser hæfter med ord på 2 og 3 ord) 

Hvad gør i med jeres unger som ikke gider gøre det ordentligt ? Og her snakker jeg om at i ved de sagtens kan, men bare ikke gider bruge tiden på det, og derved skaber sig og bruger endnu længere tid end de behøvede. 

Jeg ville simpelthen droppe lektierne for en stund! I er tydeligvis kørt fast. Jeg har erfaring fra mine egne børn med at det hjælper at holde pause med de forbistrede lektier. Bare for en tid.

Brug eftermiddagen/aftenen på hygge leg og sjov. Tegn og snak sammen. Hvis pigen derudover har det svært med vennerne, så er der bare ikke ret meget andet der fungere. For det sociale skaber lysten til læring.

Du bruger nu eftermiddagene på at slappe af og lære hende at kende. Hendes inderste tanker. Skab fortrolighed.

Efter en god pause gerne længere end sommerferien 2-3 mdr, så starter i helt fra bunden med at skabe gode og hyggelige lektie rutiner. Stille og roligt. 

Når man er kørt fast, må man nogen gange træde lidt tilbage, for at kunne komme fremad igen

Anmeld Citér

21. juni 2018

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Jeg syntes at kan læse udfra dit svar, at hun måske er udsat for et hårdt pres - fra jer, fra skolen og fra de andre elever, og hvor er det synd

Jeg tænker at man slet og ret ikke får noget som helt positivt ud af, at presse hende  - hvad skulle gevinsten være? At hun hver evig eneste dag oplever nederlag på nederlag?

HVIS hun skal regne hver dag, hvad så med at gøre det med andre ting end en bog. Hun kan tælle de forskellige ingredienser I skal bruge i madlavingen, tæller priser hvis man køber 12 flødeboller til x antal kroner osv. Det skal da være så meget en leg at lære som overhovedet muligt, og det skal skabe selvværd og succeser - det I gør lige pt. virker åbenbart ikke  - og derfor er I nødt til at lave det om.

12(!) matematik opgaver på en dag - uanset hvor nemt du syntes de er - er i min optik AL for meget, for en pige som har det svært! 

Med 12 opgaver er der 3 og der er 4 spørgsmål i hver opgave. jeg tog bare hvert billede som en opgave. 

Anmeld Citér

21. juni 2018

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Jamen så HAR du jo allerede selv svaret på dit spørgsmål 

Læreren siger 15 minutter - du selv siger en time.

Så er det jo sådan det er. Så har du jo taget beslutningen om ikke at følge anvisningen.

JEG ville flytte fokus så det blev lettere overkommeligt og så hun over tid ville synes det var hyggeligt og kan se sit fremskridt.

3 sætninger er jo MEGA godt, når det er svært at læse dem!  

Men du vil hellere holde fokus på at DU synes hun SKAL læse en hel side. 

5 regnestykker er også godt  på 20 minutter. Især når det er svært. I starten handler det vel mere om succeserne end om hvad hun reelt kan og ikke kan. Netop fordi hun går i panik og ikke mener at hun kan ville jeg gøre det på tid og ikke på side-/opgaveantal.

Min personlige holdning og erfaring med eget barn er at der ikke kommer noget godt ud af at presse for meget. Det er derimod blevet 1.000.000 gange bedre af at læse det hun kan overkomme indenfor den afsatte tid. Fordi så er der reelt overskud i hendes hovede og opgaven bliver meget mere overkommelig når det er tidsbegrænset og ikke "SKAL jeg lave HELE den side jamen det kan jeg jo slet ikke... "

Over tid vil mit bud være at der vil være mere overskud og hun vil se at hun selv kan OG at hun bliver bedre og når mere indenfor tidsrammen. 

Læren mener også sagtens hun kan læse de 8 små sætninger på 15 minutter. Hun ved bare fra tidligere at hun kan slippe hvis hun skaber sig Og hun fik endda et hæfte mere til ekstra tiden hvor hun skal lave små opgaver med læsning, så det er ikke kun os der mener det. 

Og det samme med matematik. 5 regnestykker hvor tingene hedder 0-10 minus/plus 0-10 er for lidt på 15 minutter, for hun kan sagtens. hun trækker kun tiden. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.