Hvor længe skal lektier tage ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.263 visninger
84 svar
419 synes godt om
21. juni 2018

Anonym trådstarter

Ja, hvor længe skal lektier tage for børn ? 

Her snakker vi en pige på 10 år, som godt kan bruge 1 til 1½ time på en side matematik fordi hun ikke mener hun kan tælle til det der skal tælles til. Så det halve af tiden bruger hun på at skabe sig. Og ja det er rent hysteri, det kan vi se. for vi har set på mange andre siger at hun sagtens kan tælle til det regnestykkerne eller opgaverne nu siger. 

Derudover har hun dansk læsning et kvarter hver dag, som også altid tager længere tid, fordi hun end ikke engang vil fortælle hvad bogstaverne hedder trods der kun er 2-3 stykker hun har svært ved at huske hvad hedder. (Hun er bagud i læsning, men er ved at blive bedre) 

Jeg har som mindste krav at når jeg læser med hende, skal hun fortælle mig hvad bogstaverne hedder netop for at øve dette og at hun derefter ofte kan høre hvad ordet er (Hun læser hæfter med ord på 2 og 3 ord) 

Hvad gør i med jeres unger som ikke gider gøre det ordentligt ? Og her snakker jeg om at i ved de sagtens kan, men bare ikke gider bruge tiden på det, og derved skaber sig og bruger endnu længere tid end de behøvede. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2018

AlwaysAno

Måske hun føler at du presser hende for meget? Jeg kan godt forstå hvis det føles træls at skulle remse alle bogstaverne op for derefter at sige hvert eneste ord.. 

Anmeld Citér

21. juni 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Ja, hvor længe skal lektier tage for børn ? 

Her snakker vi en pige på 10 år, som godt kan bruge 1 til 1½ time på en side matematik fordi hun ikke mener hun kan tælle til det der skal tælles til. Så det halve af tiden bruger hun på at skabe sig. Og ja det er rent hysteri, det kan vi se. for vi har set på mange andre siger at hun sagtens kan tælle til det regnestykkerne eller opgaverne nu siger. 

Derudover har hun dansk læsning et kvarter hver dag, som også altid tager længere tid, fordi hun end ikke engang vil fortælle hvad bogstaverne hedder trods der kun er 2-3 stykker hun har svært ved at huske hvad hedder. (Hun er bagud i læsning, men er ved at blive bedre) 

Jeg har som mindste krav at når jeg læser med hende, skal hun fortælle mig hvad bogstaverne hedder netop for at øve dette og at hun derefter ofte kan høre hvad ordet er (Hun læser hæfter med ord på 2 og 3 ord) 

Hvad gør i med jeres unger som ikke gider gøre det ordentligt ? Og her snakker jeg om at i ved de sagtens kan, men bare ikke gider bruge tiden på det, og derved skaber sig og bruger endnu længere tid end de behøvede. 



Jeg prøver altid at gøre det hyggeligt når jeg laver lektier med mine børn Det tænker jeg også at du gør.

Men at hun bruger væsentlig længere tid end det bør tage, tænker jeg ikke så meget om, andet end sådan er det bare.

HVIS det er sådan at det bliver et reelt problem for din datter, og ødelægger hende skoleglæde, ville jeg tage en snak med skolen, om hun SKAL lave det hele, eller om hun KUN skal bruge den afsatte tid.

Anmeld Citér

21. juni 2018

Abracadabra

Hvor er det dog synd, at alle I forældre/pap-forældre til piger lige omkring de 10 er anonyme. I ville have SÅ meget glæde af hinanden... Prøv at læse de andre tråde med piger omkring de 10, som også har problemer - især den med tandbørstning er meget sigende.

https://www.baby.dk/debat/289887pi1/boern-6-aar/boern-med-adhd.aspx

https://www.baby.dk/debat/289828pi1/boern-6-aar/hvordan-laere-at-passe-paa-sine-ting.aspx

https://www.baby.dk/debat/289554pi1/boern-6-aar/tandboerstning.aspx

Generelt tror jeg, at I mange forældre til piger omkring de 10 ville have glæde af at se på jeres egen rolle. I flere debatter går igen, at forældrene lægger ret meget ansvar overpå pigen (undskyld pigerne!), beskriver hende som vrangvillig, doven mm. Jeg får faktisk helt ondt i maven.

HVIS nu, at alle disse debatter i virkeligheden drejer sig om den samme pige (som man jo godt kunne mistænke), synes jeg, at I skal få noget hjælp udefra. Jeres (pap)datter har brug for, at I har en anden tilgang til hende.

Anmeld Citér

21. juni 2018

Anonym trådstarter

AlwaysAno skriver:

Måske hun føler at du presser hende for meget? Jeg kan godt forstå hvis det føles træls at skulle remse alle bogstaverne op for derefter at sige hvert eneste ord.. 



Men hvis det var dig, hvad ville du så gøre i stedet for ? 

 

Anmeld Citér

21. juni 2018

serinasmor

Anonym skriver:

Ja, hvor længe skal lektier tage for børn ? 

Her snakker vi en pige på 10 år, som godt kan bruge 1 til 1½ time på en side matematik fordi hun ikke mener hun kan tælle til det der skal tælles til. Så det halve af tiden bruger hun på at skabe sig. Og ja det er rent hysteri, det kan vi se. for vi har set på mange andre siger at hun sagtens kan tælle til det regnestykkerne eller opgaverne nu siger. 

Derudover har hun dansk læsning et kvarter hver dag, som også altid tager længere tid, fordi hun end ikke engang vil fortælle hvad bogstaverne hedder trods der kun er 2-3 stykker hun har svært ved at huske hvad hedder. (Hun er bagud i læsning, men er ved at blive bedre) 

Jeg har som mindste krav at når jeg læser med hende, skal hun fortælle mig hvad bogstaverne hedder netop for at øve dette og at hun derefter ofte kan høre hvad ordet er (Hun læser hæfter med ord på 2 og 3 ord) 

Hvad gør i med jeres unger som ikke gider gøre det ordentligt ? Og her snakker jeg om at i ved de sagtens kan, men bare ikke gider bruge tiden på det, og derved skaber sig og bruger endnu længere tid end de behøvede. 



hmm ... 

15 minutters læsning bør vel tage 15 minutter - uanset om hun ikke vil fortælle hvad bogstaverne hedder  eller om hun læser flydende. 

Er der ingen tidsbegrænsning sat af til hvor lang tid man bruger på matematik også? 

Jeg ville forsøge at sadle lidt om 


når I læser så sæt et ur, og uanset om hun reelt læser eller synes det er mega svært så er det KUN 15 minutter og ikke mere end det. 

Jeg ville lave samme begrænsning på matematik - fx 20 minutter med uret sat. Se hvor meget I når og det I ikke når, det kommer nok. 

Det lyder lidt som om at hun har svært ved det og at hun måske er for træt. Overvej at huske at læse og lave matematik i weekenderne og gøre det fx om formiddagen, hvor hun ikke er så træt. 

og måske kan det være en god ide at bruge HighFives, Krammere eller anden belønning når hun har fuldført hver ting for den dag. 

Det kan måske også være en ide at se på nogle af de computer programmer de bruger i skolen som kan være afvekslende så det bliver sjovere(spørg læreren, der er garanteret noget brugbart) Det er jo også snart sommerferie, og hvis det kan være sjovt OG I samtidig får trænet hver dag, så skal det nok komme.



Det lyder også lidt som om hendes selvtillid er lidt i bund mht skoleopgaver. Jeg tror at vejen frem kan være ros og fokus på det hun er god til. Fokus på de stykker hun nåede og de sætninger hun får læst indenfor den tid og ikke på alt det I ikke når. 

Jeg har en 8-årig som til tider ikke synes hun kan finde ud af noget som helst. Vi er nu begyndt at skrive 3 gode ting ned hver dag. Det er ting som hun synes har været gode ved dagen. Det kan være en succes hun har haft. At hun var MEGA god til at læse en sætning. At hun har leget med den og den. At hun har fået en is. Hvad som helst, bare det er positivt. Det er ting hun selv er med til at definere.  Vi har været i gang i 2 måneder og vi kan VIRKELIG se en KÆMPE forskel. Hun skriver dem nu oftest selv ned i en lille bog. Vi hjælper med at finde ud af, hvad har været godt (nogle dage kan jo godt være svære, hvis man er træt eller nogen har drillet). Men ofte skriver hun dem selv. Vi har IKKE fokus på om det er stavet korrekt og alle de andre ting. Men hun får skrevet hver dag og lærer at formulere sætninger som bonus   

Anmeld Citér

21. juni 2018

Anonym trådstarter

Mom skriver:



Jeg prøver altid at gøre det hyggeligt når jeg laver lektier med mine børn Det tænker jeg også at du gør.

Men at hun bruger væsentlig længere tid end det bør tage, tænker jeg ikke så meget om, andet end sådan er det bare.

HVIS det er sådan at det bliver et reelt problem for din datter, og ødelægger hende skoleglæde, ville jeg tage en snak med skolen, om hun SKAL lave det hele, eller om hun KUN skal bruge den afsatte tid.



Matematikken er noget vi har bestemt hun skal lave hver dag, hun har fået en gammel ekstrabog fra hendes lære for netop at øve de simple regnestykker og opgaver, da den ene gang om ugen hun ellers lavede matematik hjemme ikke gav noget som helst. Selv 10 -3 kan hun gå helt i spåner over fordi hun skal tænke lidt til det. Og vi kunne se at det gik slet ikke at hun snart skal i 3 klasse og ikke kan være med på de små regnestykker uden at skulle sidde med en taltavle. 

Hun bliver drillet i skolen fordi hun netop ikke kan de ting hun skal kunne (Hun er bagud i skolegangen pga forskellige ting) Så derfor er det vigtigt vi får øvet hver dag. Og det er læren enig i. Derfor fik vi bogen, og nu laver hun en side i den hver dag. 

I dansk skal de læse 15 minutter men på de 15 minutter kan hun måske nå 4 linier fordi hun netop ikke gider bruge de 15 minutter intensivt, og jeg vil ikke forære hende alle ord, fordi vi ved hun godt kan. Det har både læren sagt og hun har også vist somme tider hun kan. 

Så hun kan nærmest ikke lave mindre end hun gør. Den side i matematikbogen er lidt forskellige hvor meget der er på den. Men i går var der 12 opgaver hvor hun skulle finde det halve eller dobbelte, af tal på mellem 1 og 100, en enkelt på 100 ellers var den højeste 20 som skulle dobles. og ellers mindre tal. Så vi synes jo ikke det er for meget der skal laves. 

Anmeld Citér

21. juni 2018

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Hvor er det dog synd, at alle I forældre/pap-forældre til piger lige omkring de 10 er anonyme. I ville have SÅ meget glæde af hinanden... Prøv at læse de andre tråde med piger omkring de 10, som også har problemer - især den med tandbørstning er meget sigende.

https://www.baby.dk/debat/289887pi1/boern-6-aar/boern-med-adhd.aspx

https://www.baby.dk/debat/289828pi1/boern-6-aar/hvordan-laere-at-passe-paa-sine-ting.aspx

https://www.baby.dk/debat/289554pi1/boern-6-aar/tandboerstning.aspx

Generelt tror jeg, at I mange forældre til piger omkring de 10 ville have glæde af at se på jeres egen rolle. I flere debatter går igen, at forældrene lægger ret meget ansvar overpå pigen (undskyld pigerne!), beskriver hende som vrangvillig, doven mm. Jeg får faktisk helt ondt i maven.

HVIS nu, at alle disse debatter i virkeligheden drejer sig om den samme pige (som man jo godt kunne mistænke), synes jeg, at I skal få noget hjælp udefra. Jeres (pap)datter har brug for, at I har en anden tilgang til hende.



Der må måske kun være en her inde der har børn på 10 år med vanskeligheder ? 

Ja, jeg spørger bare. 

Og nej, jeg har ikke noget med de andre at gøre. Måske folk er anonyme pga de ofte negative kommentarere der kommer fra folk som mener de kan gøre tingene bedre end andre. 

Måske der er en grund til man spørger, netop for at få hjælp fra andre der måske har eller sidder i samme problem. 

 

Anmeld Citér

21. juni 2018

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:



hmm ... 

15 minutters læsning bør vel tage 15 minutter - uanset om hun ikke vil fortælle hvad bogstaverne hedder  eller om hun læser flydende. 

Er der ingen tidsbegrænsning sat af til hvor lang tid man bruger på matematik også? 

Jeg ville forsøge at sadle lidt om 


når I læser så sæt et ur, og uanset om hun reelt læser eller synes det er mega svært så er det KUN 15 minutter og ikke mere end det. 

Jeg ville lave samme begrænsning på matematik - fx 20 minutter med uret sat. Se hvor meget I når og det I ikke når, det kommer nok. 

Det lyder lidt som om at hun har svært ved det og at hun måske er for træt. Overvej at huske at læse og lave matematik i weekenderne og gøre det fx om formiddagen, hvor hun ikke er så træt. 

og måske kan det være en god ide at bruge HighFives, Krammere eller anden belønning når hun har fuldført hver ting for den dag. 

Det kan måske også være en ide at se på nogle af de computer programmer de bruger i skolen som kan være afvekslende så det bliver sjovere(spørg læreren, der er garanteret noget brugbart) Det er jo også snart sommerferie, og hvis det kan være sjovt OG I samtidig får trænet hver dag, så skal det nok komme.



Det lyder også lidt som om hendes selvtillid er lidt i bund mht skoleopgaver. Jeg tror at vejen frem kan være ros og fokus på det hun er god til. Fokus på de stykker hun nåede og de sætninger hun får læst indenfor den tid og ikke på alt det I ikke når. 

Jeg har en 8-årig som til tider ikke synes hun kan finde ud af noget som helst. Vi er nu begyndt at skrive 3 gode ting ned hver dag. Det er ting som hun synes har været gode ved dagen. Det kan være en succes hun har haft. At hun var MEGA god til at læse en sætning. At hun har leget med den og den. At hun har fået en is. Hvad som helst, bare det er positivt. Det er ting hun selv er med til at definere.  Vi har været i gang i 2 måneder og vi kan VIRKELIG se en KÆMPE forskel. Hun skriver dem nu oftest selv ned i en lille bog. Vi hjælper med at finde ud af, hvad har været godt (nogle dage kan jo godt være svære, hvis man er træt eller nogen har drillet). Men ofte skriver hun dem selv. Vi har IKKE fokus på om det er stavet korrekt og alle de andre ting. Men hun får skrevet hver dag og lærer at formulere sætninger som bonus   



Hvis vi sætter uret til 15 minutter får hun måske læst 3 sætninger, og det giver hende ikke noget. (Hun går på læsehold derudover) For så brokker hun sig endnu mere, og trækker tiden endnu mere netop for at undgå at få læse hele tiden (Som en 8 små sætninger med 3 spørgsmål til) Sætningerne er på max 5-6 ord og ordene er på 2 og 3 bogstaver. Så vi synes ikke der skal læses mindre end minimum den side hver dag. 

Og det samme med matematikken. hun har fået en ekstrabog fordi den ene gang om ugen hun ellers lavede lektier gav ikke noget. Hun kan ikke f.eks. 10-3 uden at skulle bruge en taltavle og det lære hun ikke ved. Det kan vi se. Hun kan sagtens, hun gider bare ikke fordi tablet, tv, leg osv er sjovere. 

Men når man bliver drillet i skolen over man ikke kan de små regnestykker eller læse ord på 2-3 bogstaver så er vi nød til at træne mere intensivt her hjemme på det. Og det er jo så det der ofte tager over 2 timer i alt. 

Vi har fortalt at hvis hun bare hænger i og tager det stille og roligt og tager en af gangen så er hun hurtigere færdig, og vi sidder også sammen med hende når hun laver det. Men vi giver hende ikke svarene, og det er der hun bliver sur, fordi hun så selv skal sidde og regne det ud. 

Men vi retter igennem og er der fejl, forklare vi hvad fejlen er og hun skal prøve igen. Og det er faktisk ikke ret tit der er fejl i det. det kan være enkelte regnetsykker der er forkerte fordi hun har vendt tallene om f.eks. 

Når hun så laver tingene fortæller vi også det er rigtigt godt og at hun sagtens kan, og vi giver hende redskaber til at kunne regne tingene nemmere ud. F.eks 75-34 får vi hende til at skrive op på et papir ved siden af så hun netop får de små regnestykker der så hedder 5-4 og 7-3 så hun netop får dem trænet. 

Når hun så er færdig er hun jo også glad for at hun har lavet siden. men vejen der hen er ofte lang fordi hun ikke vil bruge tiden på det. Hvis vi siger 20 minutters matematik om dagen, får hun måske lavet 5 regnestykker og så kommer hun ingen vegne. Vi kan se fremskridt allerede, fordi hun bliver bedre og bedre til at regne i hovedet med de små regnestykker. Så det har en virkning, men det frustrere bare ofte at der skal så meget kamp til at få lavet den side. Fordi hun ikke mener hun kan. Og vi har lærens ord på hun kan godt de ting, og vi har også set at hun kan. 

 

Anmeld Citér

21. juni 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:



Matematikken er noget vi har bestemt hun skal lave hver dag, hun har fået en gammel ekstrabog fra hendes lære for netop at øve de simple regnestykker og opgaver, da den ene gang om ugen hun ellers lavede matematik hjemme ikke gav noget som helst. Selv 10 -3 kan hun gå helt i spåner over fordi hun skal tænke lidt til det. Og vi kunne se at det gik slet ikke at hun snart skal i 3 klasse og ikke kan være med på de små regnestykker uden at skulle sidde med en taltavle. 

Hun bliver drillet i skolen fordi hun netop ikke kan de ting hun skal kunne (Hun er bagud i skolegangen pga forskellige ting) Så derfor er det vigtigt vi får øvet hver dag. Og det er læren enig i. Derfor fik vi bogen, og nu laver hun en side i den hver dag. 

I dansk skal de læse 15 minutter men på de 15 minutter kan hun måske nå 4 linier fordi hun netop ikke gider bruge de 15 minutter intensivt, og jeg vil ikke forære hende alle ord, fordi vi ved hun godt kan. Det har både læren sagt og hun har også vist somme tider hun kan. 

Så hun kan nærmest ikke lave mindre end hun gør. Den side i matematikbogen er lidt forskellige hvor meget der er på den. Men i går var der 12 opgaver hvor hun skulle finde det halve eller dobbelte, af tal på mellem 1 og 100, en enkelt på 100 ellers var den højeste 20 som skulle dobles. og ellers mindre tal. Så vi synes jo ikke det er for meget der skal laves. 



Jeg syntes at kan læse udfra dit svar, at hun måske er udsat for et hårdt pres - fra jer, fra skolen og fra de andre elever, og hvor er det synd

Jeg tænker at man slet og ret ikke får noget som helt positivt ud af, at presse hende  - hvad skulle gevinsten være? At hun hver evig eneste dag oplever nederlag på nederlag?

HVIS hun skal regne hver dag, hvad så med at gøre det med andre ting end en bog. Hun kan tælle de forskellige ingredienser I skal bruge i madlavingen, tæller priser hvis man køber 12 flødeboller til x antal kroner osv. Det skal da være så meget en leg at lære som overhovedet muligt, og det skal skabe selvværd og succeser - det I gør lige pt. virker åbenbart ikke  - og derfor er I nødt til at lave det om.

12(!) matematik opgaver på en dag - uanset hvor nemt du syntes de er - er i min optik AL for meget, for en pige som har det svært! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.