lineog4 skriver:
Jeg står ikke med et barn med udfordringer, men arbejder med børn med udfordringer.
Og egentlig tror jeg bare det er et ønske om et sprogbrug der ændres: nej i det store hele r det ikke okay nogle skal skal slås, men det er så sandelig heller ikke okay at en dreng sættes i en situation, hvor han slår. Den dreng (eller pige) har det ikke godt når han. Slår, han ar ikke haft en god dag, en god leg og har lige så mange følelser i sin lille krop som den der blev slået.
Og jo den dreng er sat i situationen, det kan enten være pga kravet om inklusion, utrolig langsommelige processer i forhold til at få støtte, det kan være professionelle voksne der ikke er kaldt på til opgaven, det kan være forventningen om han skal tilpasses systemet og ikke at systemet også skal tilpasses ham, det kan være sproglig frustration, frustration over hvad som helst. Den dreng slår ikke og går videre og smiler, i hans lille krop kæmpes også en kamp - og han tabte den sammen med din datter.
Jeg har fuld forståelse for man som forælder vil beskytte sit barn, og jeg ville selv være dybt frustreret hvis jeg oplevede mine børn være i en daginstitution eller skole, hvor det var hverdagen. Men jeg ville forsøge hele tiden at pege pilen den rigtige vej og den er aldrig mod drengen - han gør forkerte handlinger, men det gør han af en grund eller flere grunde og de grunde er det voksne der har ansvar for enten de direkte voksne (kan også være forældre hvs det fx er en tidlig skade) eller de som styrer budgetter og ressourcefordelinger.
Så kæmp ikke mod barnet og sådan set heller ikke mod inklusionen, hvor den giver mening. Men kæmp mod de skårede budgetter og kæmp for de professionelle voksne bliver klædt godt på.
Jeg er meget enig, mit eneste problem her, er, at du som den professionelle kommer med en meget langsigtet løsning på et her og nu problem.
Jeg kæmper for bedre vilkår, de små budgetter m.m., men det hjælper bare ikke i situationen her og nu, hvor et barn er skrækslagne og der ikke er voksne nok til at håndtere situationen. Så mit spørgsmål igen igen, hvad mener I, at man som forældre skal gøre? Hvad er den løsning, som fungerer for ens barn, som jo altså skal leve i den virkelighed, som politikerne har skabt og ikke kan vente et år eller to. Hvis ikke man skal sige, at det er ok at undgå h*n fordi de slår, hvis ikke ens barn kan afløse reaktionsmønstre som 5 årig, hvordan tænker du så, at man kan give dem en strategi, hvor de ikke stigmatiserer et barn med problemer, men samtidig undgår at blive slået til blods?