Pikku Myy skriver:
Min søn fandt tryghed da han fik at vide at han godt måtte kæmpe imod. Han skulle ikke finde sig i at hans grænser blev overskredet. Han havde fået at vide hele sit liv at man ikke må slå og skubbe, men da gråzonen, hvor man fx gerne må skubbe een væk, der slår, blev åbnet op, kunne han selv tage ejerskab over situationen.
I det konkrete tilfælde lyder det til at pigen har været fuldstændig passiv. Det er trods alt lykkedes drengen at tage (over)tøjet af hende. Vi ved allesammen, hvor svært det er hvis barnet kæmper imod.
Hvis det var mit barn, ville jeg sige at hun ikke skulle finde sig i det. Hun skulle markere sin grænse tydeligt, også selvom det bliver fysisk.
(Disclaimer: Jeg mener selvfølgelig ikke at alle børnene skal danne et tæskehold og banke drengen. Bare lige så vi har det på det rene.)
Det lyder faktisk som et virkelig godt råd! Det er klart, at i situationer, hvor den udadreagerende er fysisk meget større, kan det nok stadig være lidt svært.
Hvis jeg må provokere lidt, synes jeg faktisk det er bemærkelsesværdig, at du som den eneste er kommet med et reelt svar på, hvad man kan gøre om forældre til det barn, som er blevet slået/bidt/revet. Altså udover at give normeringen/inklusion skylden, hvilket jo reelt set ikke hjælper meget på den situation, man står i her og nu. Jeg kan ikke undgå at tænke, at man måske som lærer/pædagog kunne hjælpe os forældre lidt på vej, hvis det blev lidt mere konkret, og man fik lidt mere info. Hvis man i den pågældende institution hvor dette er sket, havde sagt - "det skete, det er vi kede af, det vi gør er, at vi prøver at arbejde med x omkring hans udbrud, får ham til at sige undskyld osv, og så har vi snakket med jeres datter om at skulle det ske igen, skal hun råbe højt efter os, skubbe ham væk osv. Det ville hjælpe os, hvis I snakket med hende om, at hun kunne håndtere ham så xxxxx" Derefter kunne man lige sætte et tjek ind i kalenderen efter et par uger.
Jeg tænker umiddelbart, at det ville gøre man som forældre havde tiltro til institutionen, og man ville netop kunne indgå i et samarbejde med dem om at håndtere det på bedste vis.
(disclamer mine forslag var FORSLAG til hvad der f.eks kunne være sat i værk, og ment som et eksempel på, at man kunne tage hånd om situationen på en helt anden måde(med samme resurser) som ville være noget bedre for alle partner involveret)