Det er fløjtende ligegyldigt om hun har provokeret ham eller ej !
INGEN børn skal slå, rive eller kratte andre børn, punktum !
Da jeg blev provokeret i mine drengeår, så tævede jeg den eller de skyldige, så holdt de op med det.
Det er ALTID forældrenes pligt til at opdrage deres børn ordenligt og give dem gode sociale færdigheder. Det er institutionernes opgave at bidrage og støtte omkring forældrenes pligt !
Der hvor jeg arbejder bruger vi ikke undskyldninger... men stopper ikke forældrene i at bruge det hvis de tager sig af en given situation der opstår når bringer eller henter.
Du er meget voldsom i din formulering, og jeg har virkelig svært ved at forstå hvad du mener.
INGEN børn skal slå, rive eller kratte andre børn, punktum ! -
Nej der er da selvsagt ikke nogen der SKAL for i ordet skal ligger det at man pådutter barnet at gøre en handling nå det var så det sproglig flueknepperi, den næste ting er at børn slår, børn kaster med ting, børn får hysteriske anfald, børn gramser på sig selv midt i supermarkedet, børn piller næsen i biografen, råber på biblioteket og løber over vejen uden at se sig for, fordi det er børn, børn er irrationelle små bavianer, og de skal lærer at reagere hensigtsmæssigt (det skal mange voksne i øvrigt også
) De skal lærer at kontrollere deres følser og behovs udskyde, men det tager tid og i din tid giver det knubs og grå hår hos de voksne.
Det er ALTID forældrenes pligt til at opdrage deres børn ordenligt og give dem gode sociale færdigheder. Det er institutionernes opgave at bidrage og støtte omkring forældrenes pligt -
igen hvad mener du? min søn har autisme, vi har været i systemet fra han blev født, fordi han også er født for tidligt og var langt bagud helt frem til han var 4 år, hvor de så fandt ud af der var noget andet også,så jeg har haft hele paletten til rådighed, og jeg har ikke været bleg for at sige hjælp mig med at opdrage, støtte og guide, og vi er alle rørende enige om at det går så godt som det kan lige nu, så hvordan skal jeg lærer mit barn de normale sociale færdigheder, når hele hans styrer system ikke er "normalt" hvordan skal jeg som mor forhindrer at han reagere som den alder han er modenhedes mæssigt (2 år)? hvad skal jeg gøre for at min barn ikke slår i børnehaven, ikke kradser andre børn.
hvad skal pædagogerne gøre? jeg kan fortælle lidt om vores institution, den er fantastisk, dedikerede voksne, massere af videre uddannelse, åben dialog, klar pædagogik, positiv pædagogik, ude liv osv osv.
MEN når jeg aflevere min søn sammen med V, N og P's mor som alle er "diagnose børn" og der er en pædagog, en medhjælper, en studerende og en der flyver rundt i mellem vuggestue og børnehave, hvordan skal de så holde et øje på alle fire børn samtidig med de 12 andre på stuen? hvordan skal de forhindrer at min søn ikke forstår hvorfor lille XX tager ham i hånden og snurrer rundt, så han skubber ham hårdt væk når de er i gang med N der banker P og V der er ved at slå sig selv bevidstløs med sin krykke?
Når N skal have hjælp til at få skinner på, O skal have hjelm på pga epilepsi og lille D har brug for hjælp til at sige fra over L der sidder på hendes plads?
hvor skal de stakkels pædagoger finde alle de øjne og arme samtidigt henne?
nu svarer jeg lidt på din andre indlæg også, igen du virker så aggressiv så det er ret svært at forstå hvad du enlig mener, men der er virkelig ikke nogen der beder dig hænge forældre ud? du bruger dit arbejde som et augment, så må du også argumentere alt andet er simpelthen barnligt.
Du siger i ikke bruger undskyldninger men forklaringer, jeg vil da meget gerne hører hvordan i støtter et barn med autisme i at få sociale færdigheder? jeg vil også rigtigt gerne hører hvordan i støtter et barn der bliver slået af et "diagnose" barn, og til sidst ville det være enormt spænderne at hører om hvordan ingen undskyldninger fungerer i praksis? altså er det som i de siger aldrig undskyld? hvad hvis et barn tager noget fra et andet ved et uheld eller rammer et andet barn?
Og det at sige undskyld er vel læring i sig selv tænker jeg, at erkende ens handling var forkert, at se den skader en anden og tilkendegive dette via en undskyldning? Jeg tænker da det forurettede barn må føle en smule oprejsning og det udrettede barn føler ubehaget hos den anden.