Min datter er blevet slået i børnehaven igen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. januar 2018

Kurt_H

Flomama skriver:

Mange tak for dit indlæg, men du har helt misforstået det. Det var respons på et andet indlæg, ikke et indlæg om hjælp til min sitation, som jeg har skrevet er alle indsatser og forældre op i gear angående min søn  og jeg er bestemt ikke lav på ressourcer, vi herhjemme er derimod hvad man kalder ressource stærke, vi kan service loven forfra og bagfra og paragraf 41 som min søn hører under kender vi så godt at det næsten er kedeligt. 

Vi får den hjælp der kan gives men når der ikke er flere hænder er der ikke mere der kan gøres, og jo personalet gør alt hvad de kan sammen med lederen.. 

Og med hensyn til “rappenskralderene” herinde tja jeg er en af dem og jeg har været herinde så længe at jeg ikke tænker sådan om de andre brugere, jeg “kender” dem jo :-D

Jeg har misforstået ? Ja for søren det er pænt generelt her i denne tråd... jeg er ikke ene om at fejlfortolke. Du skriver:

1. Kommun har fjernet speciel tilbud og det hele ligger på mig som mor, fortæl mig hvad jeg skal gøre for at min lille søn med en psyke som en på 2 og en krop som en på 7 ikke slår dit barn? Please! Giv mig løsningen frem for bebrejdelserne. 

2. Fortæl mig hvad jeg skal gøre når min søn ikke kan holde fødselsdag fordi ingen vil komme 

3. fortæl mig hvad jeg skal gøre når min søn ikke har en bedste ven eller nogen at lege med hele dagen? 

4. Fortæl mig hvad jeg skal gøre når min søn gerne vil sige han vil lege med dit barn men ikke kan finde ud af det og i stedet slår? 

5. Jeg er klar! Giv mig din videnskab! For guderne skal vide jeg ikke aner hvad jeg skal gøre! Jeg sidder med et barn hverdag  det græder over manglende venskaber og ensomhed, der græder over de andre siger ting han ikke forstår, jeg skal sidde hver dag med mit barn og snakke om hans bedste ven -pædagogen på stuen 

Ja, jeg læste det indlæg du svarede på. Ellers ville jeg gå mod mine egne ord om at man skal læse mine indlæg som direkte respons på andres indlæg.

Men som jeg så det, så kunne du god bruge flere ideer, hvilket du jo bekræfter med dette indlæg eller hvad ?

Jeg sagde ikke at du var lav på ressourcer. Det ville være en fejlfortolkning eftersom du ikke skrev nærmere om din konkrete rolle, men beskriver din søns situation.

5 steder, fremhævet med rød tekst, bruger du sætninger som jeg opfatter som at du kan bruge hjælp. Er dét helt forkert at læse det sådan ?

Der er ihvertfald nogle herinde som er lige så skrap i replikkerne som jeg bliver påstået at være... derfor undrer jeg mig over den læserstorm der kom på mit første indlæg. Det er ikke negativt ment, men mere som en hentydning til lidt selvmodsigelse, dobbeltmoral o.l.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2018

lineog4

Tøjet:

En nævnte at drengen tog tøjet af pigen og smed det over hegnet samt at pigen derfor ikke gjorde modstand. Til dét skrev jeg at situation kunne være en anden, men fjernede det igen da mit indlæg blev for langt.

Høvlet ned:

Det er menneskeligt at forsvare sig og sin familie. Jeg tager det ikke tungere end at jeg kunne sætte flere ord på og give dem et nyt forsøg på at forstå mit syn. Det lykkes tilsynladende heller ikke.

Rette ind:

Jeg ser det som at guide dem igennem deres år i børnehaven. I skolen er der, i dag, mere pædagogik med i undervisningen end nogensinde før. At rette børn ind er en umulig opgave, hvis ikke forældre er på samme side.

Bombastisk:

Jeg kalder det så at provokerer, men lad det nu være som det er.

Forkerte:

Det udtryk undlader jeg at bruge, fordi det kan skære dybt i nogle menneskers hjerte. Jeg foretrækker at bruge "mere eller mindre udfordret" o.l. i stedet for at sige "unormale". For hvor går grænsen til at være det ene eller andet. Alle har udfordringer... det er dét, (sådan som jeg forstår det), der er drivværket til at blive bredere i sit syn, få flere kompetencer, opleve der er muligheder på den anden side, stimulerer hjernen til at finde nye muligheder osv.

For mange/få udfordringer til et givent barn er ikke med til at udvikle/styrke hjernen i den ønsket retning.

Dårlig opdragelse:

Hvor læser du det ?

Mistrives:

Det gælder, rigtig nok, begge parter. Det barn som ikke kan tilpasses i den større gruppe og gruppen som ikke kan rumme det barn som ikke kan tilpasse sig, (ellers som ikke kan se sig selv i gruppen, fordi gruppen er for uoverskuelig, for mange personligheder der skal tolkes). Vi er enige. 

Adfærdregulering, Katalysator:

Jeg syntes bestemt at mit blik er meget reflekterende. Jeg kom bla. med et andet bud på det med tøjet, fordi den enes udsagn er ikke bedre end den andens, nødvendigvis. Jeg skrev ud fra dét jeg har set igennem årerne.

Alle trives:

Når du finder dén løsning hører jeg gerne fra dig !

Det er meget svært at overvære når ens ideer gå fløjten, men så må man på den igen og trøste dem som kommer i klemme. Det hjælper ikke at afkræve en undskyldning fra et barn som har handlet i arrigskab... det bliver typisk til et halvhjertet "Und... skyyyyld..." (i delvis babysprog). Frygten for dét barn er grundlagt.

Røde knopper:

Det var min loyale side. Jeg malede lige en streg i midten, så den professionelle og forældre delen blev fremhævet, så alle var på samme side. Dem som følte sig trådt på, beklager jeg til, (som om det ændrer facts ). Til dem med røde knopper, så får jeg da også røde knopper, men var lige i mit professionelle lune i given situation.

Jeg får bla. røde knopper når en forældre pander en anden forældre ned, uden at kende til alle facts i sagerne. 

Tiltag:

Det er meget forskelligt hvad der gøres rundt omkring, men iPads osv. er ofte brugt. Dog kan iPad misbruges af de professionelle, hvis der ikke er enighed om, hvilke situationer der skal bruges ditten eller datten tiltag.

Det er bestemt ikke mit indtryk, at drengen som har slået TS datter, har gjort det som første gang. Professionelle kan man ikke udtale sig, (det har flere også sagt), om antal gange og evt. tiltag osv. Men man kan berolige forældrene med at man er bekendt med adfærden.

Grundlæggende samme børnesyn osv.:

Tjaa, jeg kan sige at mit syn er det samme, men derfor er jeg ikke "på arbejde" 24-7. Jeg har en privat mening som går på at alle mennesker er lige, men at alle mennesker ikke opfører sig sådan.

Høvler nogen mig ned, så har jeg en 24-7 Pyt-Knap som altid er klar til brug. Valget er så mit om jeg bruger den eller ej !

Det giver nok ikke mening hos øvrigheden, men det gør det for mig.

Jeg syntes ikke det er ok at nogen slår på andre, men det sker ligesom så mange andre ting, uanset hvad jeg syntes. Du må ikke køre overfor rødt lys, men flere vælger det alligevel selvom de ved det er ulovligt og kan få flere konsekvenser end en bøde.

Syntes du eller andre virkelig at jeg går imod egne/professionelle værdier ? Hvor ? Hvordan ?

Skole/hjem samtaler:

Du skriver det samme som jeg gjorde, men siger at du ikke forstår det jeg skriver... nu er jeg forvirret !

Jeg hilser altid på folk som jeg kender det ene eller andet sted fra.

Vi snakker da gerne om alt muligt der tåler offentlighedens ører. Men er det en mor/far med et barn i hånden som for 117 gang mener at vi ikke fik talt færdig nede i børnehaven, så henviser jeg til et nyt møde eller samtale i børnehaven. Bare fordi de forældre er "ligeglade" i deres frustration over ikke at blive hørt fuldt ud, så betyder det ikke at jeg føler mig forpligtet til at snakke med dem på offentlig steder.

Men du provokerer fx ikke mig - du lever blot op til min fornemmelse af, at forståelsen af de elever/børn med udfordringer stadig hænger fast i nogle “gamle” forståelser, ikke mindst en forståelse af, at det er systemet der er det statiske og barnet der skal rette ind - hvor jeg står for en anden pædagogisk retning omkring inklusion og i det hele taget børn i institutioner, nemlig at det er systemet, der skal rettes ind (selvsagt inden for fællesskabets rammer). Og det læser jeg af dit sprogbrug fx  tilpasse - og der er jeg uenig, ikke provokeret uenig men uenig.

Når det bombastiske alligevel falder mig for brystet er det fordi sort/hvide og bombastiske for mig står for (og nej det betyder ikke du er det, men dit sproglige udtryk giver mig den opfattelse) manglen på nysgerrig og reflekterende tilgang og lige præcis nysgerrighed og refleksion mener jeg er to af de vigtigste egenskaber når man arbejder professionelt med børn. Til trodse for jeg har to uddannelser inden for pædagogik (lærer og cand mag i pædagogik) og har arbejdet som lærer i 9 år, så bliver jeg hver dag overrasket og hver dag lærer børnene mig noget nyt eller i hvert fald et lille nyt perspektiv på mine teorier og min erfaring. Jeg er meget begejstret for situeret professionalisme, hvor det netop ikke er teorierne, fastlagte principper og regler der er styrende (med mindre det er det der skal til for den enkelte). 

Anmeld Citér

21. januar 2018

Kurt_H

Pikku Myy skriver:

Jeg har simpelthen ikke styr på hvad der er blevet skrevet eller ikke skrevet i hele denne lange tråd. Om en udløst læserstorm er berettiget eller ej, blander jeg mig helt uden om. Men du antydede (måske skrev du det endda direkte - det er svært at vide når du har slettet det igen) at de der italesatte at barnet måske ikke havde markeret sine grænser tydeligt og det måske kunne være vejen til tryghed fremadrettet, sagde at pigen selv var ude om det. Det er forkert læsning af det jeg skrev, og det var vigtigt for mig at gøre det klart. 

Jeg må sige at jeg fatter ikke hvad du prøver at sige med dette indlæg.

Du er nød til at henvise direkte til det jeg sagde ellers lad det være ved what ever du syntes. Jeg græder ikke over uløste problematikker.

Anmeld Citér

21. januar 2018

Flomama

Jeg har misforstået ? Ja for søren det er pænt generelt her i denne tråd... jeg er ikke ene om at fejlfortolke. Du skriver:

1. Kommun har fjernet speciel tilbud og det hele ligger på mig som mor, fortæl mig hvad jeg skal gøre for at min lille søn med en psyke som en på 2 og en krop som en på 7 ikke slår dit barn? Please! Giv mig løsningen frem for bebrejdelserne. 

2. Fortæl mig hvad jeg skal gøre når min søn ikke kan holde fødselsdag fordi ingen vil komme 

3. fortæl mig hvad jeg skal gøre når min søn ikke har en bedste ven eller nogen at lege med hele dagen? 

4. Fortæl mig hvad jeg skal gøre når min søn gerne vil sige han vil lege med dit barn men ikke kan finde ud af det og i stedet slår? 

5. Jeg er klar! Giv mig din videnskab! For guderne skal vide jeg ikke aner hvad jeg skal gøre! Jeg sidder med et barn hverdag  det græder over manglende venskaber og ensomhed, der græder over de andre siger ting han ikke forstår, jeg skal sidde hver dag med mit barn og snakke om hans bedste ven -pædagogen på stuen 

Ja, jeg læste det indlæg du svarede på. Ellers ville jeg gå mod mine egne ord om at man skal læse mine indlæg som direkte respons på andres indlæg.

Men som jeg så det, så kunne du god bruge flere ideer, hvilket du jo bekræfter med dette indlæg eller hvad ?

Jeg sagde ikke at du var lav på ressourcer. Det ville være en fejlfortolkning eftersom du ikke skrev nærmere om din konkrete rolle, men beskriver din søns situation.

5 steder, fremhævet med rød tekst, bruger du sætninger som jeg opfatter som at du kan bruge hjælp. Er dét helt forkert at læse det sådan ?

Der er ihvertfald nogle herinde som er lige så skrap i replikkerne som jeg bliver påstået at være... derfor undrer jeg mig over den læserstorm der kom på mit første indlæg. Det er ikke negativt ment, men mere som en hentydning til lidt selvmodsigelse, dobbeltmoral o.l.

Ved du hvad. 

Du hiver ud af kontekst og sammensætter så det giver mening for dig, det er også fint men så har du fjernet min oprindelige mening jeg vil ikke ned på det niveau du prøver at provokere mig til i stedet vil jeg komme med et par forslag til dig. 

Slå ordet “hypotetisk” op og herefter ordet “spørgsmål” så har du essensen af det jeg har skrevet.

og så vil jeg slutte af med et citat som du virkelig bør tænke over, der er ingen der forstår din mening og du misforstår alle andres. “Når man kun møder idioter på sin vej er det på tide at hilse på idioten i spejlet” 

over and out 

Anmeld Citér

21. januar 2018

Pikku Myy

Kurt_H skriver:

Jeg må sige at jeg fatter ikke hvad du prøver at sige med dette indlæg.

Du er nød til at henvise direkte til det jeg sagde ellers lad det være ved what ever du syntes. Jeg græder ikke over uløste problematikker.

Jeg kan netop ikke henvise direkte, fordi du slettede det mens jeg svarede 

Igen så skrev jeg kun for at gøre klart hvad der var ment tidligere, fordi jeg tror du misforstod pointen.

Anmeld Citér

21. januar 2018

Kurt_H

lineog4 skriver:

Men du provokerer fx ikke mig - du lever blot op til min fornemmelse af, at forståelsen af de elever/børn med udfordringer stadig hænger fast i nogle “gamle” forståelser, ikke mindst en forståelse af, at det er systemet der er det statiske og barnet der skal rette ind - hvor jeg står for en anden pædagogisk retning omkring inklusion og i det hele taget børn i institutioner, nemlig at det er systemet, der skal rettes ind (selvsagt inden for fællesskabets rammer). Og det læser jeg af dit sprogbrug fx  tilpasse - og der er jeg uenig, ikke provokeret uenig men uenig.

Når det bombastiske alligevel falder mig for brystet er det fordi sort/hvide og bombastiske for mig står for (og nej det betyder ikke du er det, men dit sproglige udtryk giver mig den opfattelse) manglen på nysgerrig og reflekterende tilgang og lige præcis nysgerrighed og refleksion mener jeg er to af de vigtigste egenskaber når man arbejder professionelt med børn. Til trodse for jeg har to uddannelser inden for pædagogik (lærer og cand mag i pædagogik) og har arbejdet som lærer i 9 år, så bliver jeg hver dag overrasket og hver dag lærer børnene mig noget nyt eller i hvert fald et lille nyt perspektiv på mine teorier og min erfaring. Jeg er meget begejstret for situeret professionalisme, hvor det netop ikke er teorierne, fastlagte principper og regler der er styrende (med mindre det er det der skal til for den enkelte). 

På trods af at jeg er enig med en stor del af det du skriver, så afviser du det. Det virker forvirrerende.

Provokerer dig. Det er ikke min hensigt.

Hvis systemet var statisk på min arbejdsplads, så ville jeg ikke kunne udføre mit daglige arbejde. Der er ikke to dage som er ens, heller ikke børnenes adfærd. Begrebet "faste rutiner" er sikkert forældet, men en forudsigelig dag er med til at skabe ro for alle børn. Dine elever har også et skoleskema at gå efter, hvis ikke ville du nok skulle sadle om mht. til undervisningen.

Rette ind, ja dét har du misforstået. Jeg har ikke lagt skjul på at jeg nok ser nogle ting anderledes, men betyder det at vi ikke kan kommunikere ? Nej, men det betyder at vi "skyder" forbi hinanden når vi udveksler synspunkter.

Selvfølgelig er det systemet som skal rette sig ind, men det er jo ikke altid muligt, fordi der kommer ord som besparelser og manglende forskning osv. op i hovedet på kommunerne.

Jeg er stor tilhænger at af vi skal bruge de redskaber der virker. Det gælder under den regel at de skal være simple i deres struktur, fordi det holder omkostningerne nede.

Jeg er født nysgerrig, så der må jeg lige skuffe lidt.

Refleksioner bliver begrænset i spontane opstået situationer, men ellers brugt hele tiden, da jeg jo gerne vil øge børnenes kompetencer og ikke efterlade dem hvor de startede.

Ja for, når man arbejder i børnehave, så lærer man ikke noget som helst... er der nogen der vil sige, men der tager I fejl... børnene lærer en masse... og det gør de voksne også.

Situeret professionalisme er jo en tilgang som alle andre. Nogen trives rigtig godt med den andre har deres vinkel. Det er sammen at vi finder styrker der virker, så må man lige æde en kamel undervejs.

Hvis vi fjerner reglerne og fastlagte principper, hvilke redskaber har vi så at arbejde med ? Der er selvfølgelig et samspil mellem alle redskaber som giver et bedre resultat.

Nogle kræver mere udefra styrende struktur end andre. Det ser man tydeligt på voksne mennesker som virkelig ikke forstår at når man har fået parkeringbøde nr. 42, så er der et eller andet i samfundet som de ikke overholder.

Men jeg tager da til mig, hvad der skrives her på tråden... det bare trist for TS at det ikke er hovedemnet.

Så efter jeres evt. kommentar osv. syntes jeg det er smart at slutte "læserstorm" emnet.

Anmeld Citér

21. januar 2018

Kurt_H

Pikku Myy skriver:

Jeg kan netop ikke henvise direkte, fordi du slettede det mens jeg svarede 

Igen så skrev jeg kun for at gøre klart hvad der var ment tidligere, fordi jeg tror du misforstod pointen.

Det tror jeg også !

Anmeld Citér

21. januar 2018

lineog4

På trods af at jeg er enig med en stor del af det du skriver, så afviser du det. Det virker forvirrerende.

Provokerer dig. Det er ikke min hensigt.

Hvis systemet var statisk på min arbejdsplads, så ville jeg ikke kunne udføre mit daglige arbejde. Der er ikke to dage som er ens, heller ikke børnenes adfærd. Begrebet "faste rutiner" er sikkert forældet, men en forudsigelig dag er med til at skabe ro for alle børn. Dine elever har også et skoleskema at gå efter, hvis ikke ville du nok skulle sadle om mht. til undervisningen.

Rette ind, ja dét har du misforstået. Jeg har ikke lagt skjul på at jeg nok ser nogle ting anderledes, men betyder det at vi ikke kan kommunikere ? Nej, men det betyder at vi "skyder" forbi hinanden når vi udveksler synspunkter.

Selvfølgelig er det systemet som skal rette sig ind, men det er jo ikke altid muligt, fordi der kommer ord som besparelser og manglende forskning osv. op i hovedet på kommunerne.

Jeg er stor tilhænger at af vi skal bruge de redskaber der virker. Det gælder under den regel at de skal være simple i deres struktur, fordi det holder omkostningerne nede.

Jeg er født nysgerrig, så der må jeg lige skuffe lidt.

Refleksioner bliver begrænset i spontane opstået situationer, men ellers brugt hele tiden, da jeg jo gerne vil øge børnenes kompetencer og ikke efterlade dem hvor de startede.

Ja for, når man arbejder i børnehave, så lærer man ikke noget som helst... er der nogen der vil sige, men der tager I fejl... børnene lærer en masse... og det gør de voksne også.

Situeret professionalisme er jo en tilgang som alle andre. Nogen trives rigtig godt med den andre har deres vinkel. Det er sammen at vi finder styrker der virker, så må man lige æde en kamel undervejs.

Hvis vi fjerner reglerne og fastlagte principper, hvilke redskaber har vi så at arbejde med ? Der er selvfølgelig et samspil mellem alle redskaber som giver et bedre resultat.

Nogle kræver mere udefra styrende struktur end andre. Det ser man tydeligt på voksne mennesker som virkelig ikke forstår at når man har fået parkeringbøde nr. 42, så er der et eller andet i samfundet som de ikke overholder.

Men jeg tager da til mig, hvad der skrives her på tråden... det bare trist for TS at det ikke er hovedemnet.

Så efter jeres evt. kommentar osv. syntes jeg det er smart at slutte "læserstorm" emnet.

Igen må jeg simpelthen stille mig uforstående over for læserstorm, og endnu et sted vi nok er en smule uenige, jeg synes ikke man ejer en tråd på et debatforum, og synes netop at det er spændende når tråde udvikler sig - faktisk lidt det samme som det jeg mener om pædagogik og didaktik og som jeg ikke helt tror du fanger, men fred være med det.

At rette systemet ind handler ikke om besparelser, ja vi står nogle gange med fletningerne i postkassen fordi vi er for få hænder og for store krav om dokumentation. Men mange gange handler det om at se på sin egen praksis og ændre små ting - nej træerne gror ikke ind i himlen, og en lille ændring betyder ikke alt er fryd og gammen, men det kan betyde mindre frustration hos barnet.

Et eksempel (som jeg har læst mig til og derfor ikke er fra min hverdag) er eksempelet om rundbold. Der er regler, boldopgiveren er altid en fra det hold der er i marken. Per bliver altid frustreret når der spilles rundbold, men de voksne opdager når han er opgiver bliver han ikke frustreret. Reglen ændres i situationen og man vælger at have fast opgiver i hele kampen. Det var en lille bitte forandring, men en stor forandring for Per. Det krævede de voksne vendte på hovedet og ikke fokuserede på hvornår Per var frustreret men hvornår Per ikke var. Nogle gange er det ikke tilgangen og ja mange gange er det ikke så let - men min oplevelse både når jeg arbejder i almendelen og i specialdelen er, at når vi knækker koden, så tænker vi: Gud var det bare det (så vil jeg så sige det ofte er sådan at det kun holder i en periode, men det er en anden historie). 

Du spørger hvis vi fjerner reglerne hvad har vi så at arbejde med, vi har vores store viden, erfaring og professionalisme, der kan skabe de “regler” eller de strukturer eller de rammer som er aktuelle i situationen, nogle gange er det ikke formålstjenstligt at opretholde en regel, nogle gange bøjer man dem for at skabe mindre frustration. Og nej jeg æder ikke kameler hvis jeg kan se det ikke er for børnenes bedste - jeg æder tusind kameler når jeg kan se det voksne mennesker kan noget med børnene som er konstruktivt. 

Jeg taler ikke mod struktur - er i specialafdelingen nu og det er struktur med struktur på, jeg taler om når strukturen overskygger situationen. 

Det er jo ikke børnenes refleksion, det er min og din - og  den er også i øjeblikket, det er okay at stoppe op sammen med børnene eller selv, eller lige bagefter med sin kollega. Men jeg er også utrolig farvet af at arbejde med børn med udfordringer, for de følger ingen bog, og nej vi har ikke skema på den måde du forstår ved skema, og have dag er altid forskellig og hver dag evaluerer jeg hver dag, hvad virkede, hvad virkede absolut ikke, hvad skete der egentlig der ja gjorde det, jeg spørger kollegaer og konsulenter fra PPR, er der en anden tilgang, en anden viden jeg kan tilegne mig for at få et andet perspektiv. Ja eleverne og børnene skal reflektere i skole og børnehave, det er en helt anden historie - det gør børn som udgangspunkt faktisk hele tiden hvis man lader dem, de er dybt filosofiske, undersøgende og undrende. Det er os voksne der skal huskes på det så vi ikke stivner og tror vi kender sandheden og huskes på at skal møde ale børn, alle teorier, alle dage med en kæmpe nysgerrighed og refleksion og ikke mindst lære hver evig eneste dag og udvikle os professionelt, fagligt og menneskeligt.

Anmeld Citér

22. januar 2018

nielsen80

Flomama skriver:

Ved du hvad. 

Du hiver ud af kontekst og sammensætter så det giver mening for dig, det er også fint men så har du fjernet min oprindelige mening jeg vil ikke ned på det niveau du prøver at provokere mig til i stedet vil jeg komme med et par forslag til dig. 

Slå ordet “hypotetisk” op og herefter ordet “spørgsmål” så har du essensen af det jeg har skrevet.

og så vil jeg slutte af med et citat som du virkelig bør tænke over, der er ingen der forstår din mening og du misforstår alle andres. “Når man kun møder idioter på sin vej er det på tide at hilse på idioten i spejlet” 

over and out 

Jeg medgiver, at Kurt-h får formuleret sig lidt kluntet nogen steder, men jeg forstår egentlig godt, hvor han vil hen. Og han debatter faktisk emnet, og går ikke efter enkelt personer.

Jeg synes faktisk dine svar er over grænsen her, og jeg er normalt ikke sart. Gå efter bolden ikke manden!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.