Der er flere tabere eller ofre i den her historie. Du har ts tænker selvsagt på din datter, og det er også det du skal - du skal finde en løsning, så både du og din datter er glade i hverdagen og trygt kan gå på arbejde og i børnehave. Er det at skifte institution? Måske, jeg tror selv, at jeg ville skulle arbejde med min tillid til en børnehave, hvor en dreng kom så langt ud og kunne gøre skade på min datter i det omfang (jeg går ud fra det ikke “bare” er en lille skramme som sker in the heat of the moment - synes billeder er svære at tolke ud fra).
Jeg synes det svære er den der balancegang, hvad skal vi som forældre vide i forhold til insatser og i forhold til inklusion. Hvornår overskrider vi grænsen. Der var også både en pige og en dreng i mit ene barns børnehave, der uden tvivl havde udfordringer - vi forældre fik ingen information, kunne jo se spillepladen fysisk på stuen, kunne høre min dreng fortælle de var lidt bange en gang imellem osv. Men jeg havde hundrede procent tillid til institutionen - dog ville jeg gerne man nedbrød tabuet. Der er ingen skam ved at have et barn med udfordringer, og det er nogle gange lettere at rumme og forstå hvis der er åbenhed.
Når så mange i denne tråd skriver det er synd for drengen, så er det fordi det er det. SOm udgangspunkt vil børn det rigtige, de vil opfører sig korrekt, de vil være vellidte, de vil roses, de vil have venner og de vil smiles til - de vil mødes positivt. Men for nogle er det en udfordring, det kan være de oplever en høj grad af frustration og ragere uhensigtsmæssigt på den, det kan være for mange stimuli, det kan være mangel på forståelse for andres signaler og meget mere. Og det er de professionelles opgave ikke at ændre barnet, men at ændre systemet så barnet på bedst mulig vis kan indgå. Det kan fx være at den dreng din datter møder skal have hjælp i legesituatoner, skal have en aftale om hvem han leger med og hvordan, det kan være legen skal være leget igennem med ham sammen med en voksen. Det kan være han skal have stille tid inden han skalforholde sig til den fri leg på legepladsen, det kan være man skal indføre et stoptemperaturen som alle børnene kender eller hvad ved jeg. Det er i hvert fald ikke det rigtige, at pege fingre af ham og kalde ham uopdragen, ond eller hvad der nu kan falde en ind, for det er og bliver de voksne professionelle rundt om ham, der skal sørge for han kan være i situationen - derfor som en anden også skriver, jeg forstår godt hvis du vælger et skift, men så er det ikke ga drengen men pga de professionelle voksne der sammen med drengen og din datter.
Anmeld
Citér