Min datter er blevet slået i børnehaven igen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. januar 2018

dorthemus

Kurt_H skriver:

Det er fløjtende ligegyldigt om hun har provokeret ham eller ej !

INGEN børn skal slå, rive eller kratte andre børn, punktum !

Da jeg blev provokeret i mine drengeår, så tævede jeg den eller de skyldige, så holdt de op med det.

Det er ALTID forældrenes pligt til at opdrage deres børn ordenligt og give dem gode sociale færdigheder. Det er institutionernes opgave at bidrage og støtte omkring forældrenes pligt !

Der hvor jeg arbejder bruger vi ikke undskyldninger... men stopper ikke forældrene i at bruge det hvis de tager sig af en given situation der opstår når bringer eller henter.

Nu ved vi jo ikke, om pågældende dreng har en diagnose som eksempelvis Adhd som godt kan resultere i aggressiv adfærd hvis ikke barnet mødes med den rette pædagogiske indsats.

Som mor til datter med både autisme og ADHD, så blir jeg ærlig talt træt bag øjnene over sådanne indskrænkede udtalelser om "at vi bare kan opdrage vores børn ordentligt".

Min datter er ikke aggressiv og er så heldig at gå på en specialskole. Jeg er i øvrigt selv pædagog og har gennem årene mødt mange børn, med adfærd som drengens, og vi gør hvad vi kan men ressourcerne skæres der i konstant så det er efterhånden vanskeligt at håndtere så der både tages hånd om barnet der angriber og det forurettede barn.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2018

Kurt_H

dorthemus skriver:

Nu ved vi jo ikke, om pågældende dreng har en diagnose som eksempelvis Adhd som godt kan resultere i aggressiv adfærd hvis ikke barnet mødes med den rette pædagogiske indsats.

Som mor til datter med både autisme og ADHD, så blir jeg ærlig talt træt bag øjnene over sådanne indskrænkede udtalelser om "at vi bare kan opdrage vores børn ordentligt".

Min datter er ikke aggressiv og er så heldig at gå på en specialskole. Jeg er i øvrigt selv pædagog og har gennem årene mødt mange børn, med adfærd som drengens, og vi gør hvad vi kan men ressourcerne skæres der i konstant så det er efterhånden vanskeligt at håndtere så der både tages hånd om barnet der angriber og det forurettede barn.

Prøv at læs MIT indlæg efter at du  har læst dét indlæg som jeg reager på ! Mit indlæg er en direkte reaktion på de pågældende indlæg !

Jeg siger IKKE at forældre "bare kan eller skal opdrage deres børn ordentligt"....

Jeg snakker om pligt, hvilket er dét ord som jeg skrev ! Hvorvidt en given person, professionel eller ej opfylder sin pligt eller opgave er en helt anden ting !

Jeg skrev udelukkende hvad forældrenes rolle er sat op mod de professionelle rolle. Det er alt !

Alt andet end dét er en fejlfortolkning af mit indlæg !

Jeg ved det samme som alle andre her ang. den pågældende dreng.

Men en ting er helt sikkert... den viden er nok til at reager på at der skal ske noget mere omkring hans person.

Jeg ser ikke mandsopdækning er en løsning, fordi det vil de fleste børn reager negativt på. En sammensætning af dagens forløb for dén dreng er dét der bør foregå, så personalet er på samme side og ikke underminere hinandens handlinger/tiltag.

Dianose eller ej, så har alle mennesker krav på at blive behandlet lige.

Betyder det at alle skal have en is når Molly er faldet og har slået læben så den bløder ? Ikke i min verden.

Offer eller ej !

For hvornår er man et offer ?

Er det den som bliver slået på ?

Er det den som slår den anden ?

Er det muligt at man som passiv gør sig selv til et offer ?

Er der tale om at børn har samme ønske om at  være den (mentalt) stærke i en given situation ?

Anmeld Citér

20. januar 2018

Kurt_H

Der er faktisk en generel rød tråd i de fleste kommentarer på TS indlæg. Alt TS gør er at bede om hjælp, intet andet. Så hvad I ser i jeres børns tilfælde er ikke nødvendigvis en hjælp.

En siger at "hvis pigen ikke gør modstand så er hun selv skyld i at han bruger hende som offer".

Jeg hører også at man som uddannet lærer/pædagog siger at "børn er børn" og "der vil altid være en eller flere som børn som er udadreagerende"...

Det er for dårligt... fordi er man uddannet, så ved man at der, om muligt, er pligt til at yde hjælp til forældrene i begge lejre... det tager ikke mange sekunder at henvise forældrene til en hjemmeside eller brochure som omhandler deres problem.

Så, når man tager parti ser jeg det som at man har, trods alt, en personlig og professionel mening om en og samme sag, mens man er på arbejde !

Det er der hvor jeg prøvede udtrykke at jeg havde en professionel og en privat mening om en og samme ting... og blev høvlet ned for at være anti-loyal overfor mit fagområde... hvilket er en total forvreddet fortolkning af min person.

Vi er faktisk en del mennesker som er i stand til at skelne mellem hvornår vi er professionelle og hvornår vi er på arbejde....

Den private side:

Møder jeg nogle af forældrene med/uden deres børn i det offentlige rum, så går jeg ikke bare fordi dem som var de ukendte overfor mig. Jeg hilser og evt. snakker med dem.

Den professionelle side:

Men kommer der institutions relevante spørgsmål på "banen" så henviser jeg til at vi kan snakke sammen i institutionens åbningstid.

Anmeld Citér

20. januar 2018

Pikku Myy

Der er faktisk en generel rød tråd i de fleste kommentarer på TS indlæg. Alt TS gør er at bede om hjælp, intet andet. Så hvad I ser i jeres børns tilfælde er ikke nødvendigvis en hjælp.

En siger at "hvis pigen ikke gør modstand så er hun selv skyld i at han bruger hende som offer".

Jeg hører også at man som uddannet lærer/pædagog siger at "børn er børn" og "der vil altid være en eller flere som børn som er udadreagerende"...

Det er for dårligt... fordi er man uddannet, så ved man at der, om muligt, er pligt til at yde hjælp til forældrene i begge lejre... det tager ikke mange sekunder at henvise forældrene til en hjemmeside eller brochure som omhandler deres problem.

Så, når man tager parti ser jeg det som at man har, trods alt, en personlig og professionel mening om en og samme sag, mens man er på arbejde !

Det er der hvor jeg prøvede udtrykke at jeg havde en professionel og en privat mening om en og samme ting... og blev høvlet ned for at være anti-loyal overfor mit fagområde... hvilket er en total forvreddet fortolkning af min person.

Vi er faktisk en del mennesker som er i stand til at skelne mellem hvornår vi er professionelle og hvornår vi er på arbejde....

Den private side:

Møder jeg nogle af forældrene med/uden deres børn i det offentlige rum, så går jeg ikke bare fordi dem som var de ukendte overfor mig. Jeg hilser og evt. snakker med dem.

Den professionelle side:

Men kommer der institutions relevante spørgsmål på "banen" så henviser jeg til at vi kan snakke sammen i institutionens åbningstid.

Jeg mener jeg er en af de eneste der har italesat det med tøjet, så jeg tillader mig at svare på den uden at tage stilling til problematikker om hvordan man håndterer udadreagerende børn og forældre fagligt bedst.

Jeg skrev det ikke for at pointere at det var pigens egen skyld. Jeg skrev det fordi TS efterlyste en måde at give pigen trygheden tilbage, og det er en måde. Den benyttes også af voksne, der har oplevet ubehagelige ting. Man skal tage kontrollen tilbage. Det betyder bestemt ikke at skylden skal lægges på ofret.

Jeg ved ikke hvor stor tilhænger jeg er af at der skal være voksenopsyn hele tiden. Min søn gik i en børnehave, hvor det, pga områdets størrelse, slet ikke var en mulighed, og det var ikke et problem. Istedet arbejdede de netop med at det var vigtigt at børnene lærte at sætte deres egne grænser, var tydelige og vidste at der var i orden at sige fra.

Rettelse: Jeg kan se at du efterfølgende har slettet det med tøjet, så nu giver mit svar måske ikke rigtig mening 

Anmeld Citér

21. januar 2018

Kurt_H

Pikku Myy skriver:

Jeg mener jeg er en af de eneste der har italesat det med tøjet, så jeg tillader mig at svare på den uden at tage stilling til problematikker om hvordan man håndterer udadreagerende børn og forældre fagligt bedst.

Jeg skrev det ikke for at pointere at det var pigens egen skyld. Jeg skrev det fordi TS efterlyste en måde at give pigen trygheden tilbage, og det er en måde. Den benyttes også af voksne, der har oplevet ubehagelige ting. Man skal tage kontrollen tilbage. Det betyder bestemt ikke at skylden skal lægges på ofret.

Jeg ved ikke hvor stor tilhænger jeg er af at der skal være voksenopsyn hele tiden. Min søn gik i en børnehave, hvor det, pga områdets størrelse, slet ikke var en mulighed, og det var ikke et problem. Istedet arbejdede de netop med at det var vigtigt at børnene lærte at sætte deres egne grænser, var tydelige og vidste at der var i orden at sige fra.

Rettelse: Jeg kan se at du efterfølgende har slettet det med tøjet, så nu giver mit svar måske ikke rigtig mening 

Beklager at jeg spildte din tid, men jeg syntes at der blev for meget læsestof og vurderede at det kunne skabe unødvendige "klager"...

Jeg fattede mig i ultra-korthed i første indlæg, hvilket der kom en læserstorm over, så nu prøvede jeg bare at skrive lidt flere detaljer.

Det med tøjet er kun én ud af mange muligheder...

Jeg skrev bare at det nemt kunne være noget tøj fra pigens garderobe og ikke nødvendigvis noget hun havde på. TS skriver intet om dét eller om hendes datter gav lyd fra sig e.l.

I frustration kan mange kortluntet børn godt finde på at tage andres tøj/ting og smide det udenfor døren, over hegnet, i skraldespanden osv. Typisk er det i direkte forbindelse med et krav fra de voksne, men det ses også at barnet "løber tør for muligheder (ofre)". Tøj gør ikke modstand, (kun når børnene skal tage noget på som de ikke gider have på , det kender de fleste forældre til), så derfor er det "nemt" at smide det over hegnet e.l.

For at få de fleste med på mit syn/mening/holdning vil jeg lige tilføje at alle børn/voksne kan blive frustreret over selv de mindste ting, så dét behøver man ikke have en diagnose for og det kræver heller ikke en udredning.

------------------

Ved lige at se tilfældigt igennem nogle kommentar på de første sider 3 & 4 som jeg aldrig nåede at læse, fordi her blev jeg høvlet ned... så er det synligt at der er flere som angriber de forældre som sidder med et barn der har været et offer og hmmm bruger deres egen situation til at slå dem over i hovedet med...

Dét fører ikke til en løsning i hverken den ene eller den anden lejr. Tværtimod skaber det kun et endnu større problem... Kommunikationsbrist på først, anden og tredje række !

-------------------

Jeg syntes det er fint at man skriver sit syn på sagerne her på baby.dk (gratis reklame ) og andre steder også.... jeg kan godt se forskel på en "sur dame" og en pointeret personlig henvendelse.

Det er ikke usandsynligt at din metode virker og det skal da bare prøves.

Jeg har aldrig sagt at børn ikke må forsvare sig selv... tværtimod... hvis et barn overfalder et andet barn, så ser man som professionel lige om barnet gør modstand eller trækker sig, før man råber dem an eller løber hen for at skille dem ad.

Konstant voksenopsyn blev afskaffet for mange år siden. Besparelser, anden pædagogik o.l. har ændret de pædagogiske enormt... nogle områder lider voldsomt under det, den i dag !

Udover det, så får børnene mere selvtillid, bliver mere kreative o.s.v., fordi der ikke hænger en voksen (eller et barn) over dem hele tiden og fortæller hvordan de skal lege deres leg.

Barnet nævner jeg af hensyn til jer som har udfordret børn, fordi de er ofte meget fokuseret på detaljer som at "lege korrekt" og ikke at gøre noget som andre ikke gør.... det kan i deres verden betyde at de børn gør noget forkert (hvilket de ikke gør)... og så leger det udfordret barn lige pludselig politibetjent og siger det til en voksen som afviser deres daglige "indberetning" om andre børns forkerte handlinger. Det skaber frustration og det slår klik for det udfordret barn som ikke forstår den voksnes afvisning og booom, så har vi en sag som TS.

Anmeld Citér

21. januar 2018

Kurt_H

Flomama skriver:

Rap over nallerne? Nææ bare besked på du er fuldstændig uden empati og hamrende egoistisk faktisk er dit ego i sådan en grad at du er en røv, en rigtig egoistisk røv, typen man frygter at møde  i supermarkedet, typen der komme med grimme kommentere og ikke afhjælper situationen men gør der 100 gange værre. 

Jeg forstiller mig du et typen der bearbejde andre deres børn opførsel og helt sikkert tror de er spassere i byen pga forældrene..

min søn har autisme og kan virkelig ikke gøre for hans adfærd - han kopierer bare det de andre gør fordi han ikke forstår hvorfor de gør som de gør han efterligner dem bare. 

Han går i speciel gruppe om eftermiddag men det nytter jo ikke en klap når han resten af tiden skal klarer sig i blandt “normale børn” og deres sure forældre. 

Kommun har fjernet speciel tilbud og det hele ligger på mig som mor, fortæl mig hvad jeg skal høre for at min lille søn med en psyke som en på 2 og en krop som en på 7 ikke slår dit barn? Please! Giv mig løsningen frem for bebrejdelserne. 

Fortæl mig hvad jeg skal gøre når min søn ikke kan holde fødselsdag fordi ingen vil komme 

fortæl mig hvad jeg skal gøre når min søn ikke har en bedste ven eller nogen at lege med hele dagen? 

Fortæl mig hvad jeg skal gøre når min søn gerne vil sige han vil lege med dit barn men ikke kan finde ud af det og i stedet slår? 

Jeg er klar! Giv mig din videnskab! For guderne skal vide jeg ikke aner hvad jeg skal gøre! Jeg sidder med et barn hverdag  det græder over manglende venskaber og ensomhed, der græder over de andre siger ting han ikke forstår, jeg skal sidde hver dag med mit barn og snakke om hans bedste ven -pædagogen på stuen 

Jeg undlader lige at kommentere dit indlægs øvrige indhold som lyder til at være en meget målrettet forklaring på hvorfor at dit barn kan have det svært.

Nu da du selv beder om hjælp, (som TS også gør), så vil jeg da gerne vide om du har været i kontakt med de professionelle som er i familiehuse o.l. Der er ofte en masse hjælp at hente, men det kræver en indsats fra dig også... er man lav på ressourcer, så er det nemt at komme til at overføre dét på et barn uden at det er meningen !

Om så dit barn har 117 diagnoser, så siger loven at du har krav på hjælp, men den siger også der er begrænset muligheder...

Ellers stod hele stablen af Danmarks børnefamilier foran rådhusene i hele landet for at kræve deres del af "kagen" !

---------------------------

Jeg er én af dem som altid håber på at folk som har været igennem lignende situationer træder frem og deler deres erfaring med andre, fordi det er jer som sidder med barnet derhjemme som kan byde ind med vigtige detaljer som en professionel aldrig kan udtale sig om pga. tavshedspligt o.s.v.

Det handler ikke om at udlevere sig selv eller ens familie... nogle oplever desværre at miste deres nærmeste familie og venner i processen for at komme ovenpå med deres barn. Nogle oplever skilsmisse pga. den ene part ikke "gider" det udfordret barn og partneren mere... det er typisk mænd som lader kvinden sidde tilbage... godt det samme, fordi det kan jo være at de var mere til skade end gavn for barnets udvikling... det ved kun I kvinder !

I dette forum kan man godt være anonym, hvilket nogle bliver tøse-fornærmet over...

Er man usikker på hvordan noget bliver modtaget af "rappenskralderne", så er det en god mulighed. Er man interesseret i at beskytte sit barn og familie, så er det absolut dét rigtige at gøre.

Anmeld Citér

21. januar 2018

Flomama

Jeg undlader lige at kommentere dit indlægs øvrige indhold som lyder til at være en meget målrettet forklaring på hvorfor at dit barn kan have det svært.

Nu da du selv beder om hjælp, (som TS også gør), så vil jeg da gerne vide om du har været i kontakt med de professionelle som er i familiehuse o.l. Der er ofte en masse hjælp at hente, men det kræver en indsats fra dig også... er man lav på ressourcer, så er det nemt at komme til at overføre dét på et barn uden at det er meningen !

Om så dit barn har 117 diagnoser, så siger loven at du har krav på hjælp, men den siger også der er begrænset muligheder...

Ellers stod hele stablen af Danmarks børnefamilier foran rådhusene i hele landet for at kræve deres del af "kagen" !

---------------------------

Jeg er én af dem som altid håber på at folk som har været igennem lignende situationer træder frem og deler deres erfaring med andre, fordi det er jer som sidder med barnet derhjemme som kan byde ind med vigtige detaljer som en professionel aldrig kan udtale sig om pga. tavshedspligt o.s.v.

Det handler ikke om at udlevere sig selv eller ens familie... nogle oplever desværre at miste deres nærmeste familie og venner i processen for at komme ovenpå med deres barn. Nogle oplever skilsmisse pga. den ene part ikke "gider" det udfordret barn og partneren mere... det er typisk mænd som lader kvinden sidde tilbage... godt det samme, fordi det kan jo være at de var mere til skade end gavn for barnets udvikling... det ved kun I kvinder !

I dette forum kan man godt være anonym, hvilket nogle bliver tøse-fornærmet over...

Er man usikker på hvordan noget bliver modtaget af "rappenskralderne", så er det en god mulighed. Er man interesseret i at beskytte sit barn og familie, så er det absolut dét rigtige at gøre.

Mange tak for dit indlæg, men du har helt misforstået det. Det var respons på et andet indlæg, ikke et indlæg om hjælp til min sitation, som jeg har skrevet er alle indsatser og forældre op i gear angående min søn  og jeg er bestemt ikke lav på ressourcer, vi herhjemme er derimod hvad man kalder ressource stærke, vi kan service loven forfra og bagfra og paragraf 41 som min søn hører under kender vi så godt at det næsten er kedeligt. 

Vi får den hjælp der kan gives men når der ikke er flere hænder er der ikke mere der kan gøres, og jo personalet gør alt hvad de kan sammen med lederen.. 

Og med hensyn til “rappenskralderene” herinde tja jeg er en af dem og jeg har været herinde så længe at jeg ikke tænker sådan om de andre brugere, jeg “kender” dem jo :-D

Anmeld Citér

21. januar 2018

Pikku Myy

Kurt_H skriver:

Beklager at jeg spildte din tid, men jeg syntes at der blev for meget læsestof og vurderede at det kunne skabe unødvendige "klager"...

Jeg fattede mig i ultra-korthed i første indlæg, hvilket der kom en læserstorm over, så nu prøvede jeg bare at skrive lidt flere detaljer.

Jeg skrev bare at det nemt kunne være noget tøj fra pigens garderobe og ikke nødvendigvis noget hun havde på. TS skriver intet om dét eller om hendes datter gav lyd fra sig e.l.

I frustration kan mange kortluntet børn godt finde på at tage andres tøj/ting og smide det udenfor døren, over hegnet, i skraldespanden osv. Typisk er det i direkte forbindelse med et krav fra de voksne, men det ses også at barnet "løber tør for muligheder (ofre)". Tøj gør ikke modstand, (kun når børnene skal tage noget på som de ikke gider have på , det kender de fleste forældre til), så derfor er det "nemt" at smide det over hegnet e.l.

For at få de fleste med på mit syn/mening/holdning vil jeg lige tilføje at alle børn/voksne kan blive frustreret over selv de mindste ting, så dét behøver man ikke have en diagnose for og det kræver heller ikke en udredning.

------------------

Ved lige at se tilfældigt igennem nogle kommentar på de første sider 3 & 4 som jeg aldrig nåede at læse, fordi her blev jeg høvlet ned... så er det synligt at der er flere som angriber de forældre som sidder med et barn der har været et offer og hmmm bruger deres egen situation til at slå dem over i hovedet med...

Dét fører ikke til en løsning i hverken den ene eller den anden lejr. Tværtimod skaber det kun et endnu større problem... Kommunikationsbrist på først, anden og tredje række !

-------------------

Jeg syntes det er fint at man skriver sit syn på sagerne her på baby.dk (gratis reklame ) og andre steder også.... jeg kan godt se forskel på en "sur dame" og en pointeret personlig henvendelse.

Jeg har aldrig sagt at børn ikke må forsvare sig selv... tværtimod... hvis et barn overfalder et andet barn, så ser man som professionel lige om barnet gør modstand eller trækker sig, før man råber dem an eller løber hen for at skille dem ad.

Konstant voksenopsyn blev afskaffet for mange år siden. Besparelser, anden pædagogik o.l. har ændret de pædagogiske enormt... nogle områder lider voldsomt under det, den i dag !

Udover det, så får børnene mere selvtillid, bliver mere kreative o.s.v., fordi der ikke hænger en voksen (eller et barn) over dem hele tiden og fortæller hvordan de skal lege deres leg.

Barnet nævner jeg af hensyn til jer som har udfordret børn, fordi de er ofte meget fokuseret på detaljer som at "lege korrekt" og ikke at gøre noget som andre ikke gør.... det kan i deres verden betyde at de børn gør noget forkert (hvilket de ikke gør)... og så leger det udfordret barn lige pludselig politibetjent og siger det til en voksen som afviser deres daglige "indberetning" om andre børns forkerte handlinger. Det skaber frustration og det slår klik for det udfordret barn som ikke forstår den voksnes afvisning og booom, så har vi en sag som TS.

Jeg har simpelthen ikke styr på hvad der er blevet skrevet eller ikke skrevet i hele denne lange tråd. Om en udløst læserstorm er berettiget eller ej, blander jeg mig helt uden om. Men du antydede (måske skrev du det endda direkte - det er svært at vide når du har slettet det igen) at de der italesatte at barnet måske ikke havde markeret sine grænser tydeligt og det måske kunne være vejen til tryghed fremadrettet, sagde at pigen selv var ude om det. Det er forkert læsning af det jeg skrev, og det var vigtigt for mig at gøre det klart. 

Anmeld Citér

21. januar 2018

lineog4

Kurt_H skriver:

------------------

-------------------

Har nu læst dine to sidste indlæg et par gange og måske er det fordi jeg ikke husker noget om tøj, men jeg forstår ikke helt hvad du vil sige?

Men jeg er da ked af du oplevede det som en storm og du blev høvlet ned - det var ikke min opfattelse. Men dine meget bombastiske udsagn kunne jeg ikke lade være med at reagere på - alene fordi det er mit hjerteblod, at vi får en tilgang til børn, hvor der er ikke er nogle der er "forkerte", men der er nogle der er sat i situationer, hvor de reagerer uhensigtsmæssigt og så er det os som professionelle der skal arbejde med "situationerne". Det handler ikke om at rette børn ind til de rammer vi synes er "rigtige", men om at se kritisk og reflekterende på de rammer vi kræver barnet skal agere i.

Og i dine indlæg læste jeg det modsatte (som er en meget almen opfattelse) = vi har et system/nogle rammer og vi skal forme børnene så de kan være i det system, når de ikke kan det er der noget "galt" med barnet og det er enten pga. diagnose eller dårlig opdragelse. Ja der er børn som fx ikke kan være i en almenskole uden rammerne skal ændres så meget så resten af klassen mistrives og så må man erkende inklusion i den store almene gruppe ikke var en mulighed og man skal arbejde for inklusion i den lille gruppe. Ja barnet kan have fået for mange "vaner" med uhensigtsmæssig adfærd så vi er ude i reel adfærdsregulering - men og det er et stort MEN vi skal altid først have det reflekterende blik: hvad er det som er katalysator for den uhensigtsmæssige adfærd, og er der nogle ting vi kan ændre så vi kan afhjælpe?

Og nej jeg tager ikke den ene side, jeg har stået flere gange og revet mig i håret fordi jeg ikke kunne skabe et miljø hvor alle trivedes og hvor den lange line for et enkelt barn måske gik ud over de andre. Og i denne tråd er der er en professionel opgave med at guide, rådgive og ikke mindst give tryghed til den mor hvis datter blev slået - men det giver man ikke ved at tale om pligt (uha jeg får røde knopper af det ord), og fastslå det vi alle sammen ved: ingen må slå en anden. Det gør man ved at berette om tiltag, ved at lytte og ved give episoden den tid den berettiger (er det fx første gang den dreng har slået så taler man ikke om flere tiltag og flere dages konversation).

Og så skelnen mellem privat og professionel: det er underlig skelnen for mig - klart jeg nok er en del mere pædagogisk overfor eleverne end over for mine egne børn, jeg underviser ikke mine børn - men grundlæggende har jeg samme børnesyn og menneskesyn, værdisæt, etik og moral osv. Og jeg er autentisk på den måde jeg ikke kunne finde på at gå imod mine egne værdier heller ikke som professionel. Det er klart jeg er professionel med andre menneskers børn og det er jeg ikke med mine egne, men jeg kan sige: nej jeg mener noget andet om børn og deres opdragelse når jeg er hjemme end når jeg er på arbejde.

Men udover det ja selvfølgelig holder jeg ikke skole/hjem samtaler i Føtex en lørdag formiddag, men selvsagt hilser jeg da og vil eleven lidt mere end hilse så gør jeg også det.

Anmeld Citér

21. januar 2018

Kurt_H

lineog4 skriver:

Har nu læst dine to sidste indlæg et par gange og måske er det fordi jeg ikke husker noget om tøj, men jeg forstår ikke helt hvad du vil sige?

Men jeg er da ked af du oplevede det som en storm og du blev høvlet ned - det var ikke min opfattelse. Men dine meget bombastiske udsagn kunne jeg ikke lade være med at reagere på - alene fordi det er mit hjerteblod, at vi får en tilgang til børn, hvor der er ikke er nogle der er "forkerte", men der er nogle der er sat i situationer, hvor de reagerer uhensigtsmæssigt og så er det os som professionelle der skal arbejde med "situationerne". Det handler ikke om at rette børn ind til de rammer vi synes er "rigtige", men om at se kritisk og reflekterende på de rammer vi kræver barnet skal agere i.

Og i dine indlæg læste jeg det modsatte (som er en meget almen opfattelse) = vi har et system/nogle rammer og vi skal forme børnene så de kan være i det system, når de ikke kan det er der noget "galt" med barnet og det er enten pga. diagnose eller dårlig opdragelse. Ja der er børn som fx ikke kan være i en almenskole uden rammerne skal ændres så meget så resten af klassen mistrives og så må man erkende inklusion i den store almene gruppe ikke var en mulighed og man skal arbejde for inklusion i den lille gruppe. Ja barnet kan have fået for mange "vaner" med uhensigtsmæssig adfærd så vi er ude i reel adfærdsregulering - men og det er et stort MEN vi skal altid først have det reflekterende blik: hvad er det som er katalysator for den uhensigtsmæssige adfærd, og er der nogle ting vi kan ændre så vi kan afhjælpe?

Og nej jeg tager ikke den ene side, jeg har stået flere gange og revet mig i håret fordi jeg ikke kunne skabe et miljø hvor alle trivedes og hvor den lange line for et enkelt barn måske gik ud over de andre. Og i denne tråd er der er en professionel opgave med at guide, rådgive og ikke mindst give tryghed til den mor hvis datter blev slået - men det giver man ikke ved at tale om pligt (uha jeg får røde knopper af det ord), og fastslå det vi alle sammen ved: ingen må slå en anden. Det gør man ved at berette om tiltag, ved at lytte og ved give episoden den tid den berettiger (er det fx første gang den dreng har slået så taler man ikke om flere tiltag og flere dages konversation).

Og så skelnen mellem privat og professionel: det er underlig skelnen for mig - klart jeg nok er en del mere pædagogisk overfor eleverne end over for mine egne børn, jeg underviser ikke mine børn - men grundlæggende har jeg samme børnesyn og menneskesyn, værdisæt, etik og moral osv. Og jeg er autentisk på den måde jeg ikke kunne finde på at gå imod mine egne værdier heller ikke som professionel. Det er klart jeg er professionel med andre menneskers børn og det er jeg ikke med mine egne, men jeg kan sige: nej jeg mener noget andet om børn og deres opdragelse når jeg er hjemme end når jeg er på arbejde.

Men udover det ja selvfølgelig holder jeg ikke skole/hjem samtaler i Føtex en lørdag formiddag, men selvsagt hilser jeg da og vil eleven lidt mere end hilse så gør jeg også det.

Tøjet:

En nævnte at drengen tog tøjet af pigen og smed det over hegnet samt at pigen derfor ikke gjorde modstand. Til dét skrev jeg at situation kunne være en anden, men fjernede det igen da mit indlæg blev for langt.

Høvlet ned:

Det er menneskeligt at forsvare sig og sin familie. Jeg tager det ikke tungere end at jeg kunne sætte flere ord på og give dem et nyt forsøg på at forstå mit syn. Det lykkes tilsynladende heller ikke.

Rette ind:

Jeg ser det som at guide dem igennem deres år i børnehaven. I skolen er der, i dag, mere pædagogik med i undervisningen end nogensinde før. At rette børn ind er en umulig opgave, hvis ikke forældre er på samme side.

Bombastisk:

Jeg kalder det så at provokerer, men lad det nu være som det er.

Forkerte:

Det udtryk undlader jeg at bruge, fordi det kan skære dybt i nogle menneskers hjerte. Jeg foretrækker at bruge "mere eller mindre udfordret" o.l. i stedet for at sige "unormale". For hvor går grænsen til at være det ene eller andet. Alle har udfordringer... det er dét, (sådan som jeg forstår det), der er drivværket til at blive bredere i sit syn, få flere kompetencer, opleve der er muligheder på den anden side, stimulerer hjernen til at finde nye muligheder osv.

For mange/få udfordringer til et givent barn er ikke med til at udvikle/styrke hjernen i den ønsket retning.

Dårlig opdragelse:

Hvor læser du det ?

Mistrives:

Det gælder, rigtig nok, begge parter. Det barn som ikke kan tilpasses i den større gruppe og gruppen som ikke kan rumme det barn som ikke kan tilpasse sig, (ellers som ikke kan se sig selv i gruppen, fordi gruppen er for uoverskuelig, for mange personligheder der skal tolkes). Vi er enige. 

Adfærdregulering, Katalysator:

Jeg syntes bestemt at mit blik er meget reflekterende. Jeg kom bla. med et andet bud på det med tøjet, fordi den enes udsagn er ikke bedre end den andens, nødvendigvis. Jeg skrev ud fra dét jeg har set igennem årerne.

Alle trives:

Når du finder dén løsning hører jeg gerne fra dig !

Det er meget svært at overvære når ens ideer gå fløjten, men så må man på den igen og trøste dem som kommer i klemme. Det hjælper ikke at afkræve en undskyldning fra et barn som har handlet i arrigskab... det bliver typisk til et halvhjertet "Und... skyyyyld..." (i delvis babysprog). Frygten for dét barn er grundlagt.

Røde knopper:

Det var min loyale side. Jeg malede lige en streg i midten, så den professionelle og forældre delen blev fremhævet, så alle var på samme side. Dem som følte sig trådt på, beklager jeg til, (som om det ændrer facts ). Til dem med røde knopper, så får jeg da også røde knopper, men var lige i mit professionelle lune i given situation.

Jeg får bla. røde knopper når en forældre pander en anden forældre ned, uden at kende til alle facts i sagerne. 

Tiltag:

Det er meget forskelligt hvad der gøres rundt omkring, men iPads osv. er ofte brugt. Dog kan iPad misbruges af de professionelle, hvis der ikke er enighed om, hvilke situationer der skal bruges ditten eller datten tiltag.

Det er bestemt ikke mit indtryk, at drengen som har slået TS datter, har gjort det som første gang. Professionelle kan man ikke udtale sig, (det har flere også sagt), om antal gange og evt. tiltag osv. Men man kan berolige forældrene med at man er bekendt med adfærden.

Grundlæggende samme børnesyn osv.:

Tjaa, jeg kan sige at mit syn er det samme, men derfor er jeg ikke "på arbejde" 24-7. Jeg har en privat mening som går på at alle mennesker er lige, men at alle mennesker ikke opfører sig sådan.

Høvler nogen mig ned, så har jeg en 24-7 Pyt-Knap som altid er klar til brug. Valget er så mit om jeg bruger den eller ej !

Det giver nok ikke mening hos øvrigheden, men det gør det for mig.

Jeg syntes ikke det er ok at nogen slår på andre, men det sker ligesom så mange andre ting, uanset hvad jeg syntes. Du må ikke køre overfor rødt lys, men flere vælger det alligevel selvom de ved det er ulovligt og kan få flere konsekvenser end en bøde.

Syntes du eller andre virkelig at jeg går imod egne/professionelle værdier ? Hvor ? Hvordan ?

Skole/hjem samtaler:

Du skriver det samme som jeg gjorde, men siger at du ikke forstår det jeg skriver... nu er jeg forvirret !

Jeg hilser altid på folk som jeg kender det ene eller andet sted fra.

Vi snakker da gerne om alt muligt der tåler offentlighedens ører. Men er det en mor/far med et barn i hånden som for 117 gang mener at vi ikke fik talt færdig nede i børnehaven, så henviser jeg til et nyt møde eller samtale i børnehaven. Bare fordi de forældre er "ligeglade" i deres frustration over ikke at blive hørt fuldt ud, så betyder det ikke at jeg føler mig forpligtet til at snakke med dem på offentlig steder.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.