Baagøe skriver:
Det har du ret i, men det er vel hans beslutning om han vil se Laura eller ej. Jeg kan godt følge dig i at jeg også selv må til at sige fra. Grunden til at jeg ind til nu har strakt mig så vidt, er jo også Laura. Men nu er der i hvert fald ingen tvivl om, at jeg har gjort alt hvad der har været muligt og mere til.
Jeg har også gemt stort set al korrespondance mellem os fra den dag, jeg fortalte ham, at jeg var gravid og til nu, for det tilfælde at han i fremtiden kommer og gør krav på noget. På den måde kan jeg ikke bare se Laura i øjnene men ikke mindst mig selv.
Du har ret i, det er fuldstændigt hans beslutning. Jeg forstår også udmærket, hvorfor du ønsker, at de skal have et forhold. Men det virker som om det dine føelser der er i klemme, da Laura jo ikke er så stor endnu. Du vil gerne mødes med ham inden fødselsdagen og tale ud, du opsøger ham på hans arbejde, du skriver beskeder. Det at have et barn er jo en fuldstændig pragtfuld gave og far burde ikke skulle "presses" med nogle ultimatumer. Forstå mig ret, ved godt, at du ikke presser ham og bare søger svar, men måske har han givet dig svar.
Hvadenten I selv finder en løsning på samvær eller om I går igennem statsforvaltningen, så er der jo ingen tvivl om, at du er bopælsforældreren og han er samværsforældreren. Det betyder blandet en masse andre ting, at han har krav på at se Laura, men ikke pligt. Det betyder nok også (kender ikke detajlerne, så du må ikke skyde mig , hvis jeg tager fejl) at han har krav på at få hende med hjem til sig selv og at du ikke kan gøre nogle krav til hvad konen siger eller synes om dette (selvfølgeligt vil man altid kunne bremse det, hvis det er ekstremt, men alt andet lige har du ikke så stor kontrol, som en hvilken som helst mor gerne ville ønske i den situation). Man må da antage, at han ikke ønsker at udsætte Laura for nogen negativ stemning, hvis hans kone ikke magter at opføre sig pænt. Men så er der jo andre steder han kan tage hende hen..
Kan godt forstå du har gemt alt korrespondance. Tror mest du selv får glæde af den, men så ved du i hvert fald at du har den og begynder ikke senere at tvivle på dine egne intentioner. Du har forsøgt alt, og nu skal du videre. Du bliver så lykkelig når du kommer ud af denne afhængighed.