Eske

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. marts 2022

ettol3

Har du gennemtænkt perspektiverne, hvis alle tænkte som du? De traditionelle danske navne ville uddø til fordel for engelske - det ville i mine øjne være et meget trist tab af dansk kulturarv og sproglig egenart.
Og fremtidsbevidst? - bum bum. Det kræver vel en krystalkugle at forudse, om jeres børn vil bevæge sig i kredse af vestlige kolleger/landsfæller, eller om det bliver asiatiske, spansktalende eller arabiske ditto. 

Der findes altså masser af danske navne der også kan udtales på engelsk. Lotte er bare ikke en dem. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2022

ettol3

Ja, jeg hedder Julie og det bliver til Julia ofte. I Frankrig nok Juliette.. Skulle det pisse mig af hver gang? Nope, det er livet sku for kort til. 

Kan ikke se hvad en person der spørg om mening omkring et navn, kan bruge til noget: det bliver svært hvis han skal rejse, det skal du lige have i tankerne.

Jamen når du siger det på den måde, så finder jeg da bare på et andet navn end det jeg elsker. Bullshit. Man skal sku vælge der navn man kan li, og ikke om hvordan det siges i andre lande.

Ja hvem udtaler navnene rigtigt,??

Og at blive irriteret om den måde en befolkning udtaler ens navn..

selv.

Gider ærlig talt ikke at diskutere mere med dig, du kan tydeligvis ikke relatere til problemstillingen på samme måde som jeg kan. 

Jeg er glad for at jeg ikke har givet mine børn traditionelle danske navne som de skal kæmpe med i fremtiden; der er intet galt i at tænke fremadrettet på sine børns vegne

Anmeld Citér

3. marts 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
Loltte skriver:

Ikke andet end at det er møg hamrende irriterende. Udlændinge udtaler f.eks. altid mit navn "Loti" med tryk på T'et da de ikke kan D udtalelsen. Eske vil højst sandsynligt blive udtalte Iski da de ikke kan udtale Æ/Ø. 

Jeg kan virkelig ikke se problemet! Det er jo ikke fordi man ved at kalde sit barn Eske insisterer på at stave det med runer, så det vil være komplet umuligt for andre at udtale navnet. Der er jo ikke noget i den bogstavkombination der er svær at udtale 

Så kan man jo heller ikke kalde sit barn internationale navne som Michael, Peter og Jacob fx, hvis præmissen er, at det skal udtales ens på alle sprog? Jeg tvivler på at danskere der hedder Michael retter englændere der kalder dem "Majkal" og det er jo præcist det samme som at folk ikke udtaler dit navn som vi er vant til herhjemme. 

Om det skulle have betydning for ens internationale karriere? Jeg kender for det første ikke ret mange der ikke lever og arbejder det meste af deres tid i vores egen lille andedam. Og jeg tvivler på at kinesere, indere, franskmænd, finner, polakker og andre tænker over hvordan deres navne mon kan udtales af andre. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Loltte skriver:

selv.

Gider ærlig talt ikke at diskutere mere med dig, du kan tydeligvis ikke relatere til problemstillingen på samme måde som jeg kan. 

Jeg er glad for at jeg ikke har givet mine børn traditionelle danske navne som de skal kæmpe med i fremtiden; der er intet galt i at tænke fremadrettet på sine børns vegne

Jo jeg kan godt se det, synes bare at du gør det til et stort problem. Men det er din sag.

Nu kan du jo stadig ikke se ind i fremtiden, så du kan ikke forudse om dine børn skal kæmpe med deres navne i fremtiden, bare fordi du har givet dem engelsk klingende navne.

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Lillehjerte skriver:

Jeg kan virkelig ikke se problemet! Det er jo ikke fordi man ved at kalde sit barn Eske insisterer på at stave det med runer, så det vil være komplet umuligt for andre at udtale navnet. Der er jo ikke noget i den bogstavkombination der er svær at udtale 

Så kan man jo heller ikke kalde sit barn internationale navne som Michael, Peter og Jacob fx, hvis præmissen er, at det skal udtales ens på alle sprog? Jeg tvivler på at danskere der hedder Michael retter englændere der kalder dem "Majkal" og det er jo præcist det samme som at folk ikke udtaler dit navn som vi er vant til herhjemme. 

Om det skulle have betydning for ens internationale karriere? Jeg kender for det første ikke ret mange der ikke lever og arbejder det meste af deres tid i vores egen lille andedam. Og jeg tvivler på at kinesere, indere, franskmænd, finner, polakker og andre tænker over hvordan deres navne mon kan udtales af andre. 

Man må åbenbart kun udtale navne på en måde. 

Og ja som du siger, ligemeget om du giver engelsk klingede navne, vil danskere udtale det på en måde, englænder på en anden måde og spanier på en helt tredje måde.

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Loltte skriver:

Der findes altså masser af danske navne der også kan udtales på engelsk. Lotte er bare ikke en dem. 

Nu kan man jo godt hedde CharLOTTE andre steder end dk. Men navne bliver bare udtalt forskelligt alt efter hvad land du er i. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Loltte skriver:

selv.

Der er til gengæld noget galt i at antyde, at andre ikke tænker fremadrettet på deres børns vegne, fordi de opfatter det som en bagatel, om navnet udtales forkert. Navne, de skal “kæmpe med” i  fremtiden - jeg tror, de fleste vil være rustet til dén ubetydelige kamp. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Loltte skriver:

selv.

Og så du mener at forældre der giver deres børn navne der MÅSKE er svære at sige i udlandet, ikke tænker på deres børns fremtid?

Børn der bliver opkaldt efter bedsteforældre, deres forældre tænker ikke på deres børns fremtid? Wow.. Så fik du også lige sparket til alle forældre der har givet deres børn pæredanske navne.. Flot. 

Anmeld Citér

4. marts 2022

ettol3

Jeg har ikke sagt at det bør kunne udtales ens på alle sprog, jeg bryder mig bare ikke om hvordan MIT navn bliver udtalt af udlændinge. Det har ikke betydning for min karriere men det har betydning for mig personligt. 

Hvis I vil give jeres børn pæredanske navne så jer om det men for mig var det bare vigtigt at mine børn fik internationale navne. At I alle får så ondt i rumpetten over min mening omkring det, er det perfekte eksempel på hvor negativt det her forum er hver gang én person har en anden mening

Anmeld Citér

4. marts 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
ettol3 skriver:

Jeg har ikke sagt at det bør kunne udtales ens på alle sprog, jeg bryder mig bare ikke om hvordan MIT navn bliver udtalt af udlændinge. Det har ikke betydning for min karriere men det har betydning for mig personligt. 

Hvis I vil give jeres børn pæredanske navne så jer om det men for mig var det bare vigtigt at mine børn fik internationale navne. At I alle får så ondt i rumpetten over min mening omkring det, er det perfekte eksempel på hvor negativt det her forum er hver gang én person har en anden mening

Men der er bare ikke ret mange navne der udtales ens på alle sprog, så jeg kan ikke se hvad din pointe er? Mit navn er fx normalt i både engelsktalende, latinske og slaviske lande, men udtales ikke som jeg selv udtaler det. 

Ja, det er en debatside? Det ville da være kedeligt hvis vi alle bare klappede og var enige

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.