Eske

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. marts 2022

ettol3

Tænker også at det er svært at finde navne der kan udtales på amdm sprog.

Jeg forstår egentligt godt at Loti bliver til Lodi. Det ville jeg også kunne komme til at sige, hvis jeg sagde det på engelsk.

Hvis jeg hed Loti, ville jeg ikke rette at de sagde Lodi, men det er bare mig.

Som sagt mit navn får som regel a i stedet e, og nej jeg retter det ikke, for mit navn er ikke super udlandsk eller det bliver ændret til det i fx England. Og sådan er det bare.

Men hvis det påvirker en så meget, tja.. 

Du misforstår. Jeg hedder Lotte, udlændinge udtaler mit navn Lotti med tryk T fordi de ikke kan udtale 'tt' som 'dd' som vi danskere gør. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2022

ettol3

Men jeg spurgte HVIS.. Ikke om i var enige. 

HVIS det havde været et problem så ville jeg være gået med til et dansk mellemnavn og så kunne han jo selv bestemme om han ville kalde dem ved fornavn eller mellemnavn. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Loltte skriver:

Du misforstår. Jeg hedder Lotte, udlændinge udtaler mit navn Lotti med tryk T fordi de ikke kan udtale 'tt' som 'dd' som vi danskere gør. 

Ja hvorfor er det så slemt? Det er jo ikke fordi de kalder dig et andet navn, det er deres sprog tryk og bogstaver der kommer i spil. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Loltte skriver:

HVIS det havde været et problem så ville jeg være gået med til et dansk mellemnavn og så kunne han jo selv bestemme om han ville kalde dem ved fornavn eller mellemnavn. 

Men hvad HVIS han ville have et engelsk klingede som mellem? 

Anmeld Citér

3. marts 2022

ettol3

Ja hvorfor er det så slemt? Det er jo ikke fordi de kalder dig et andet navn, det er deres sprog tryk og bogstaver der kommer i spil. 

Fordi jeg ikke bryder mig om udtalelsen af "tt" og "i" endelsen. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Loltte skriver:

Min mand og jeg er heldigvis begge meget fremtidsbevidste og ved at chancen for at vores børn rejser til udlandet, får udlandske kollegaer osv. er stor, så det har heldigvis ikke været et problem for os at blive enige om. Han hedder Jørgen så han kender selv til problemet

Har du gennemtænkt perspektiverne, hvis alle tænkte som du? De traditionelle danske navne ville uddø til fordel for engelske - det ville i mine øjne være et meget trist tab af dansk kulturarv og sproglig egenart.
Og fremtidsbevidst? - bum bum. Det kræver vel en krystalkugle at forudse, om jeres børn vil bevæge sig i kredse af vestlige kolleger/landsfæller, eller om det bliver asiatiske, spansktalende eller arabiske ditto. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Mor og meget mere skriver:

Har du gennemtænkt perspektiverne, hvis alle tænkte som du? De traditionelle danske navne ville uddø til fordel for engelske - det ville i mine øjne være et meget trist tab af dansk kulturarv og sproglig egenart.
Og fremtidsbevidst? - bum bum. Det kræver vel en krystalkugle at forudse, om jeres børn vil bevæge sig i kredse af vestlige kolleger/landsfæller, eller om det bliver asiatiske, spansktalende eller arabiske ditto. 

Præcis. Synes det er synd hvis alle danske navne skal forsvinde fordi man MÅSKE rejser i udlandet eller arbejder med udlændinge... 

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE

Fordi jeg ikke bryder mig om udtalelsen af "tt" og "i" endelsen. 

Sig det er Charlotte, uden char. 

Men ja det er din holdning, jeg ville ikke lægge meget i det. 

Og alle kan jo hade hvordan folk udtale deres navn, om du har engelske navne eller ej.. Du kan jo ikke se ind i fremtiden. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
BAE skriver:

Sig det er Charlotte, uden char. 

Men ja det er din holdning, jeg ville ikke lægge meget i det. 

Og alle kan jo hade hvordan folk udtale deres navn, om du har engelske navne eller ej.. Du kan jo ikke se ind i fremtiden. 

Enig. Jeg hedder Charlotte - det er endda et internationalt navn, men det udtales forskelligt på dansk, engelsk og fransk, så hvem udtaler det “rigtigt”, og hvem udtaler det “forkert”? Og ligefrem at hade at høre det udtalt “forkert” - arhh, det er livet for kort til. 
Min datter hedder Johanne - ikke engang danskere kan blive enige om udtalen. Sjællændere lægger hårdt tryk på “han”, og vi jyder siger det mere syngende. Engelsktalende siger i stedet Joanna til/om hende - det er fint og giver ikke anledning til utilfredshed eller irritation. Herregud, da. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Mor og meget mere skriver:

Enig. Jeg hedder Charlotte - det er endda et internationalt navn, men det udtales forskelligt på dansk, engelsk og fransk, så hvem udtaler det “rigtigt”, og hvem udtaler det “forkert”? Og ligefrem at hade at høre det udtalt “forkert” - arhh, det er livet for kort til. 
Min datter hedder Johanne - ikke engang danskere kan blive enige om udtalen. Sjællændere lægger hårdt tryk på “han”, og vi jyder siger det mere syngende. Engelsktalende siger i stedet Joanna til/om hende - det er fint og giver ikke anledning til utilfredshed eller irritation. Herregud, da. 

Ja, jeg hedder Julie og det bliver til Julia ofte. I Frankrig nok Juliette.. Skulle det pisse mig af hver gang? Nope, det er livet sku for kort til. 

Kan ikke se hvad en person der spørg om mening omkring et navn, kan bruge til noget: det bliver svært hvis han skal rejse, det skal du lige have i tankerne.

Jamen når du siger det på den måde, så finder jeg da bare på et andet navn end det jeg elsker. Bullshit. Man skal sku vælge der navn man kan li, og ikke om hvordan det siges i andre lande.

Ja hvem udtaler navnene rigtigt,??

Og at blive irriteret om den måde en befolkning udtaler ens navn..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.