Eske

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. marts 2022

ettol3

Men man skal da ikke fravælge et navn man elsker, fordi at det er så dansk at det er svært at udtale i udlandet. Man skal vel det navn man elsker, om det kan siges i udlandet eller ej.

Jeg har da mødt mange udlændinge hvis navne jeg heller ikke kan udtale, men jeg gør mit bedste. Skal vi så bare finde navne der kan udtales af alle? 

For mig har det været vigtigt at mine børn ikke skulle stå med samme problem som mig. Jeg har med udlændinge at gøre på daglig basis da jeg arbejder for en international virksomheden så det fylder ret meget og synes det er irriterede at mine forældre ikke har givet mig et navn der kan udtales på både dansk og engelsk. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Lillehjerte skriver:

Hvad er der problematisk ved at udtale Eske på andre sprog? Måske ikke med Æ-lyd først og 'Ø'--lyd til sidst, men det går da nok

Og hvorfor skal man vælge navn efter det? Min yngstes navn ville nok også have en anden vokallyd på engelsk, men hvad så??

Præcis. Man skal vel vælge der navn man elsker, lige meget om det kan udtales i England, spanien eller Finland..

Der bliver vel kun irriterende, hvis man selv gør det, til det.

Mit navn får sku også et a i stedet for e, men jeg trækker bare på skulderen og præsenter mig med mit navn. Kan de sige det, fint. Men jeg bliver sku ikke irriteret.

Jeg har da også mødt mennesker, selv danskere hvor jeg ikke kan udtale deres navn. Sådan er livet nu bare. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

ettol3

BAE skriver:

Præcis. Man skal vel vælge der navn man elsker, lige meget om det kan udtales i England, spanien eller Finland..

Der bliver vel kun irriterende, hvis man selv gør det, til det.

Mit navn får sku også et a i stedet for e, men jeg trækker bare på skulderen og præsenter mig med mit navn. Kan de sige det, fint. Men jeg bliver sku ikke irriteret.

Jeg har da også mødt mennesker, selv danskere hvor jeg ikke kan udtale deres navn. Sådan er livet nu bare. 

Hvis man vil gøre livet en lille smule lettere for sit barn så bør man holde sig fra navne der ikke kan udtales på engelsk. 

Hvordan gør man det selv til noget irriterende? Prøv at gentag dit navn en million gange og se hvor sjovt det er når de stadig udtaler det forkert. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
hyplillelotte skriver:

For mig har det været vigtigt at mine børn ikke skulle stå med samme problem som mig. Jeg har med udlændinge at gøre på daglig basis da jeg arbejder for en international virksomheden så det fylder ret meget og synes det er irriterede at mine forældre ikke har givet mig et navn der kan udtales på både dansk og engelsk. 

Hvad hvis din mand ikke var enig i de navne..?? Hvad hvis din mand ville have haft navnet Eske,? 

Jeg kender en der hedder Signe-Marie, arbejdet i udlandet i mange år, ja det kan lyde møg sjovt når de siger det, men sådan er det bare. Og så blev der grinet lidt af det. 

Og det er vel kun irriterende hvis du gør det til det. Jeg griner bare af det. Udlændinge sætter et a i stedet for a, so what?  

Jeg ville ikke gentage mit navn 10 gange. 

Har du aldrig mødt nogen du ikke kunne udtale navnet på? 

Men de elskede jo dit navn, skal de finde et navn de hader, fordi det skal kunne siges på engelsk.

Du kan jo bare skifte navn. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
hyplillelotte skriver:

Hvis man vil gøre livet en lille smule lettere for sit barn så bør man holde sig fra navne der ikke kan udtales på engelsk. 

Hvordan gør man det selv til noget irriterende? Prøv at gentag dit navn en million gange og se hvor sjovt det er når de stadig udtaler det forkert. 

Nej man skal vælge der navn man elsker.  

Hvis du nu griner af det, gør det sjovt. "nej mit navn er.. Men det går nok." eller brug et kælenavn.

jeg har da også mødt folk hvor det tog mig mega læææænge før jeg kunne udtale deres navn eller aldrig ramte det rigtigt. 

Jeg har sagt mit navn masser af gange. Jeg er sku ligeglad. Mit efternavn staver jeg, for ingen kan stave det.  Men sådan er livet nu bare en gang i mellem.

Der er også navne der staves anderledes end de udtales. Det kan ikke pisse mig af at folk siger mit navn forkert, så længe de ikke gør det fordi de er idioter/onde, så.. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

ettol3

Nej man skal vælge der navn man elsker.  

Hvis du nu griner af det, gør det sjovt. "nej mit navn er.. Men det går nok." eller brug et kælenavn.

jeg har da også mødt folk hvor det tog mig mega læææænge før jeg kunne udtale deres navn eller aldrig ramte det rigtigt. 

Jeg har sagt mit navn masser af gange. Jeg er sku ligeglad. Mit efternavn staver jeg, for ingen kan stave det.  Men sådan er livet nu bare en gang i mellem.

Der er også navne der staves anderledes end de udtales. Det kan ikke pisse mig af at folk siger mit navn forkert, så længe de ikke gør det fordi de er idioter/onde, så.. 

Jeg synes det er helt enormt trættede at mit navn altid er problematisk at udtale for udlændinge når nu det sker næsten hver dag.

Grinede skam af det i starten og affandt mig med den forkerte udtalelse men det er altså ikke sjovt i længden. Ville hellere være det foruden men vil ikke skifte mit navn da jeg er opkaldt efter et familiemedlem. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
hyplillelotte skriver:

Jeg synes det er helt enormt trættede at mit navn altid er problematisk at udtale for udlændinge når nu det sker næsten hver dag.

Grinede skam af det i starten og affandt mig med den forkerte udtalelse men det er altså ikke sjovt i længden. Ville hellere være det foruden men vil ikke skifte mit navn da jeg er opkaldt efter et familiemedlem. 

Fair nok, men du svarede ikke på. Hvad hvis din mand ikke var enig i dit ønske og ønskede pæredanske navne, som Eske, eller andet? Vil du have nægtet hans ønske, fordi du ikke mener de kan siges i udlandet? 

Mange navne kan faktisk siges i andre lande, men måske bare med en anden klang... 

Man kan jo også give børn et mellem navn. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
hyplillelotte skriver:

Tænker også at det er svært at finde navne der kan udtales på amdm sprog.

Jeg forstår egentligt godt at Loti bliver til Lodi. Det ville jeg også kunne komme til at sige, hvis jeg sagde det på engelsk.

Hvis jeg hed Loti, ville jeg ikke rette at de sagde Lodi, men det er bare mig.

Som sagt mit navn får som regel a i stedet e, og nej jeg retter det ikke, for mit navn er ikke super udlandsk eller det bliver ændret til det i fx England. Og sådan er det bare.

Men hvis det påvirker en så meget, tja.. 

Anmeld Citér

3. marts 2022

ettol3

Fair nok, men du svarede ikke på. Hvad hvis din mand ikke var enig i dit ønske og ønskede pæredanske navne, som Eske, eller andet? Vil du have nægtet hans ønske, fordi du ikke mener de kan siges i udlandet? 

Mange navne kan faktisk siges i andre lande, men måske bare med en anden klang... 

Man kan jo også give børn et mellem navn. 

Min mand og jeg er heldigvis begge meget fremtidsbevidste og ved at chancen for at vores børn rejser til udlandet, får udlandske kollegaer osv. er stor, så det har heldigvis ikke været et problem for os at blive enige om. Han hedder Jørgen så han kender selv til problemet

Anmeld Citér

3. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Loltte skriver:

Min mand og jeg er heldigvis begge meget fremtidsbevidste og ved at chancen for at vores børn rejser til udlandet, får udlandske kollegaer osv. er stor, så det har heldigvis ikke været et problem for os at blive enige om. Han hedder Jørgen så han kender selv til problemet

Men jeg spurgte HVIS.. Ikke om i var enige. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.