Hvordan skal vores børn lære at være rummelige mennesker hvis vi selv holder fast i stereotyperne og er bange for at træde ud af "kasserne"?
Min søns bedste (drenge)ven havde et brændende ønske om en sommerkjole da de gik i 1. Klasse. Det fik han og gik derefter med kjoler og nederdele langt de fleste dage i lang lang tid, halvandet år måske. Sommetider bare med underbukser under, andre dage med denim shorts eller bukser under. Som han nu følte for.
Der havde klassen en snak om tøj og forskelligheder, fordi nogen stillede spørgsmål. Om at man har præcis det på man føler sig bedst tilpas i, synes er pænt, cool osv. Og så er det fløjtende ligegyldigt hvad andre synes - det er jo ikke dem der skal have det på.
Den klasse er den mest rummelige flok børn jeg kender til dato! De er så kloge og gode og kunne aldrig drømme om at se skævt til nogen hverken pga udseende eller vanskeligheder. De har fx et par der for nyligt er blevet testet ordblinde, og det er bare gået helt problemfrit, at de pludselig sidder med hjælpe midler og alt muligt fordi de har nogen vanskeligheder. De børn har ikke et sekund været nervøse over at vennerne skulle finde ud af det eller lign. Jeg er sikker på at deres vilde rummelighed eksisterer, fordi de har fået lov at gå ud af "kasserne" og se at det er helt okay.
Lang smørre. Giv ham den kjole på og vær stolt af at i måske sætter gang i tankerne hos ungerne og forældrene, som kan tale om det der hjemme hvis børnene stiller spørgsmål. Forskellighed er berigende!!
Anmeld
Citér