Jeg synes nu mere det virker som om, at ts er frustreret over, at svigerfamilien inviterer til sen aftensmad samtidig med, at de forventer, at ts og familie bare skal følge dem og deres tider.
Flere skriver om kompromisser. Men hvem er det egentlig, der skal indgå kompromis. Et kompromis er hvor begge parter mødes på midten. Og ikke kun hvor den ene skal gøre, hvad den anden siger. Det kan man jo godt vælge som den lette løsning og sluge kamelen, men et kompromis er det ikke.
1. Enten begynder svigermekanikken at invitere tidligere til aftensmad og respekterer dermed den lilles puttertid. På den måde får svigermekanikken set sin familie samtidig med, at de tager hensyn til den lille.
2. Eller også - hvis de absolut ikke kan komme ud over at invitere sent - så må de anskaffe sig en rejseseng eller evt. aftale med ts, at de anskaffer en rejseseng, som så selvfølgelig gerne må stå hos svigermekanikken.
Der er en, som skriver, at man glemmer hvordan det er at have små børn og det er SÅ rigtigt! De har lykkeligt glemt, de udfordringer, de havde, da deres børn var små. Om ikke andet, så fylder de i hvert fald ikke mere eller på samme måde, som de gjorde engang. På den måde er de lidt undskyldt... men når de så bliver mindet om det og så ikke lytter?!? Desuden har den ældre generation - både de "gamle" men endda også generationen yngre, som bare har voksne børn - det meget med at kloge sig på, hvordan man skal være forælder i dag og de har tit svært ved at forstå, at forældergenerationen i dag ikke bare kan gøre, som de gjorde dengang. Eller... det kan de måske også godt. Men de har i hvert fald svært ved at acceptere, hvis der bliver taget et anderledes valg i dag. Det virker måske som om, jeg skære alle over én kam. Det gør jeg ikke! Men jeg tør godt lave en generalisering, for det er nu engang det, jeg ofte oplever. Muligvis vil vi selv komme til at opleve det samme, når vi engang har voksne børn eller særligt, når vi får børnebørn.
Men om ikke andet, så må man da lytte til hinanden. Et lille barns behov kan ikke bare udskydes, men det må man simpelthen tage hensyn til! Der kan man ikke bare fortsætte, som om barnet ikke eksisterer.
Helt konkret vil jeg sige, at er man inviteret til noget "større" eller er hos nogle, man ikke ser så tit, så synes jeg heller ikke, man kan tillade sig at kræve noget af værten. Man kan jo i det hele taget ikke kræve noget, men jeg kan nu engang godt forstå, at ts bliver frustreret over, at det er så stort et problem for sviger at invitere til aftensmad tidligere. Der kan jeg altså bare slet ikke forstå, at sviger ikke lytter. Særligt hvis det er tit og det dermed også er noget, som vil påvirke ts og familie tit.