Det lyder som om I alle er kørt godt og grundig fast og har en masse følelser i klemne 
Hvis jeg forstår rigtigt, skirver du at hende og din mand ikke jar haft god kontakt op til du bliver gravid, og du møder hende første gang i graviditeten?
Måske har hun dengang tænkt at det var et "point of no return" hvis hun skulle ændre forholdet og få lov at se sit barnebarn. Låske har hun haft alle de bedste intentionerog inviteret på besøg. Og bliver afvist fordi hun har en kat. Hun ved måske at man godt må omgås katte som gravid, bare ikke tømme bakken, og bliver vild såret over at du (slet?) ikke vil komme som gravid. Jeg var personlig blevet såret helt vildt og havde tænkt det var mig, der ikke var ønsket
Du har fået at vide at man ikke må omgås katte og tænker måske at det da så er helt frygteligt at svigermor ikke respekterer dette.. I taler simpelthen ud fra to forskellige forudsætninger og kommer galt ind på hinanden. Følelser bliver såret og så ruller bolden.
Du mener ikke at hun bør føle sig udelukket. Nu er det sådan at man ikke kan bestemme andres følelser. Hvis hun har en forventning om at passe hver 2. Weekend, blive inviteret på kaffe tre gange i ugen og være med til at komme med inputs i dagligdagen, og hun ikke får det, jamen så er det klart hun føler sig udenfor, og måske beslutter sig for at hun må kæmpe lidt ekstra for at komme til.
Nu har den ble været diskuterret uforholdmæssigt meget i denne tråd, men måske har svigermor tjekket lige før hun gav flaske og så ikke opdaget at der kom en lort undervejs (det er sgu også sket for mig) beklageligt, ja og hammersynd for jeres barn. Men uheld som det sker. Og nogle børn kan godt få virkelig rød numse. Generelt fik min ældste ikke rød numse. Men to gange i hendes liv har hun haft en afføring mens vi gik tur og kun var 5-10 minutter hkemmefra (hvor jeg så valgte at vente med at skifte, bl.a. fordi det var frostvejr) og de gange er hun blevet ildrød og med kæmpe store sår og blærer. Sårskorperne forsvandt først efter 14 dage. For 5 fuc**ng minutter!
Jeg hævder ikke at have sandheden her, men jeg prøver nuancere at der er forskel på hvordan man anskuer verden og hvordan man det opleves
Min svigermor f.eks. synes vi ses for sjældent. Hun ville gerne ses hver 14. Dag for at være glad. Jeg er glad og tilfreds med at ses hver 2. Måned. Uanset hvad andre tænker eller mener om det, så er det sådan vi hver især har det. Vi ses ca en gang i måneden. Fra hendes synspunkt bor vi uendelig langt fra hunanden. Vi har 40 minutter i bil. For mig er det ikke langt, jeg er vokset op med 2 timer til bedsteforældre. Men vi har nået til et fælles fodslag (vi har dog haft nogle vilde kampe før det, hvor vi var lige ved at bryde kontakten) fordi vi LYTTEDE til hinanden. Hun evnede at forstå at når jeg arbejder hver 2. Weekend har jeg ikke lyst til at ses med dem hver 2. Weekend også, for jeg har også anden familie at ses med, og så er jeg en person med behov for meget alenetid. Jeg forstod at hun er vokset op med at se bedsteforældre dagligt, fordi de boede 2 km fra hinanden og min mands bedsteforældre har været som et ekstra sæt hænder, så det var jo hendes forestilling om hvad der skulle ske når vi fik børn. For mig har det med bedsteforældre været en stor og særlig ting hver 2. Måned og når man fik liv at kommepå ferie.
Som sagt så er vi kun kommet hertil fordi vi begge lyttede til hinanden. Men det er hammer-svært når man er såret og i konflikt! OG det kræver at BEGGE parter kan gøre det. Ellers bliver der ingen gensidig forståelse.
Når alt det her er sagt, så skal man ikke finde sig i hvad som helst. Og personligt var jeg blevet rasende, hvis folk ikke overholdte aftaler omkring mit barn. Der vil ikke være noget at komme efter. Hvis man har en aftale, overholder man den. Punktum.
Dernæst skal man ikke gå på kompromis med sin integritet for at tilfredsstille andre. Og det lyder det som om du har gjort lidt for længe. Kan din mand slet ikke se det? Har du fortalt ham hvor grelt det står til? At du har lyst til at droppe kontakten?
Har du haft en snak med svigermor, hvor du har LYTTET til hende, uden at tænke på hvad du selv vil sige om lidt? At lytte og give plads til den andens fortælling er ikke det samme som at acceptere den udlægning af verden. Men når man føler sig hørt, har man nemmere ved at give slip og være modtagelig for input.
Og du har et ansvar for ikke at lade det gå ud over parforholdet. Jeg ved hvor drænene det kan være (jeg har været der med både mor og svigermor) og jeg havde ikke lyst til noget i den tid. Min mand var en lus mellem to negle indtil HAN tog ansvar og sagde til både sin mor og mig at nu var det slut med at bruge ham som mellemmand. Det må vlre frygteligt at stå der i midten.
Det kan også være værd at tænke på at han har haft denne mor hele livet. Hvis hun er så manipulerende som du siger, så er han flasket op med det sam "sandheden" og det kan være enormt grænseoverskridene at komme over "hele mit liv var en løgn"-følelsen (jeg har selv haft en manipulerende mor, og det var min mand der fik mig til at se det. Og det har taget ÅR (+en delpsykologtimer) at komme til et godt sted i vores forhold. Fordi jeg altid har troet hun bare var kærligt, når hun i virkeligheden konstant overskred mine grænser. Det er hammersvært at finde en balance, når der aldrig har vlret ligevægt i et forhold)
Så ja. Det lyder virkeligsom om det er gået i hårknude. Ogjeg håber ikke du læser at du bare skal finde dig i det, for det er slet ikke min pointe. Men jeg tror der er behov for at I begge tager en dyyyyyb vejtrækning og prøver at se lidt i helikopterperspektiv på det hele. I hvert fald hvis du ønsker at det skal blive et godt forhold en dag. Og så tilslutter jeg mig idéen om parterapi