Anonym skriver:
Hej
jeg er ny herinde, men har virkelig brug for råd..det velkendte problem er svigermor..og jeg aner ikke hvor jeg skal starte henne..
here it goes
imens jeg var gravid spurgte hun mig hver vi så hinanden om jeg ville drikke alkohol velvidende om at det ‘kan’ skade fosteret..samt fik jeg af vide af min læge at jeg skulle holde mig fra katte, kaniner osv pga en virus så man kan risikere at abortere..der blev hun også ved om jeg ikke skulle hjem til hende selvom hun har kat..
da min datter blev født kigget hun ikke engang på hende men bad min kæreste sidde hos mig..min mor overnattede på hospitalet for at hjælpe mig da jeg havde født med kejsersnit og min kæreste ikke turde tage sig af en lille baby fordi han aldrig havde prøvet det før og var bange..dagen efter kom min svigermor marcherende og ville høre om hvorfor min kæreste ikke overnattet for det skulle han som far..min mor invitere min svigermor til at komme hjem til dem da jeg sku være der indtil jeg kom lidt på benene igen..det eneste der var vigtigt for hende var at hendes 2 niecer sku se barnet..det endte med hun aldrig kom..så begyndte hun at brokke sig over hvorfor jeg gav hende hue på, hvorfor jeg ikke klippet hendes negle..hun holdt nærmest foredrag for hendes familie om hvor dårligt det var at give hende kradseluffer på..hvilket sætter mig i dårligt lys foran alle når hun indirekte siger jeg tager de forkerte valg..
de ting mine forældre har givet os til den lille ville hun så gerne give men kunne ikke fordi de har gjort det..hvis hun ser noget de har givet kan hun finde på at købe noget lignende/det samme..
hun blander sig i hvem der skal besøge os og hvem vi skal ses med..
ting hun ved jeg ikke kan lide giver hun mig i gave..eller køber det modsatte af hvad jeg ønsker mig feks til jul..
hun har passet vores datter og det endte med hun intet mad fik den første gang..ingen søvn anden gang og tredje gang havde hun efterladt hende i sengen med en ble fyldt med afføring i 2,5 timer så hun skreg da hun vågnet og havde rød numse i 5 dage..
4 dag hun så skulle passe aflyste hun..
det skal lige siges at hun ikke har været en særlig god mor overfor min kæreste men på en måde formår hun alligevel at overbevise ham om alt mulig hun så gerne vil men aldrig gør..hun er uddannet psykolog
listen kunne blive ved og ved...og min kæreste gør intet og holder fast i hans mor elsker mig og vil os det bedste..jeg er i vildrede og har egentlig allermest lyst til at slutte forholdet..vi er slet ikke et rigtigt par mere og laver intet sammen siden første dag vores datter kom til verden og svigermor blev til svigermonster..vi er heller ikke intime Overhovedet
hjælp
håber på et gode råd..og jeg ved godt farmor vil være farmor men hun har ikke vist interesse og hun er blevet lukket ind mere end rigeligt her..og alligevel tuder hun og føler sig udenfor hele tiden
Det at din svigermor tilbød dig alkohol. Du skriver ikke noget om hvorvidt andre fik alkohol, og derfor tænker jeg at det kunne være en forglemmelse. Min søster spurgte mig juleaften om jeg også ville have vin - til trods for at jeg var 36 uger henne.
Nu ved du til evt. næste graviditet, at du gerne må være sammen med katte og kaniner, men bare ikke tømme deres bakke/bur.
Du sagde din mor blev og sov på hospitalet efter fødslen fordi du havde fået kejsersnit og kæresten var for bange (og forklarede senere at I havde været der i 3 dage inden). Der vil jeg sige du er heldig. Begge mine børn er født ved akut kejsersnit og med min søn var jeg indlagt i 12 dage, hvoraf de første tre var på intensiv, men hans far måtte ikke sove der, og med min datter var vi heldige at der ikke var andre fødende for ellers havde min kæreste ikke måttet få en seng der natten inden, til trods for at hun kunne være kommet om natten. Min lillebror var også bange for at holde sine børn i starten og der sagde hans svigermor, at så måtte han jo se at lære det.
Du skriver at du skulle være hos din mor indtil du kom ovenpå dit KS. Hvor længe var du der, og var din kæreste med?
I forhold til at din svigermor blander sig i hvad du gør/ikke gør, og hvem I ses med, så er du nødt til at være "direktøren" og sige til hende (og din kæreste hvis han ikke støtter dig) at det er jeres hjem, jeres barn og jeres liv. Min søns farmor var også en rigtig manipulerende/styrende kvinde der kom hver fredag for at "tage uge-billeder" af vores søn, men hvis jeg prøvede at få hende til at gå ved at sige at jeg var i gang med rengøring bad hun mig bare fortsætte og hvis jeg sagde det var badetid eller spisetid, så ville hun gøre det. Min søns far lod hende gøre det, og endda at komme og pudse vores vinduer selvom jeg er lidt sippet med mine vinduer.
Jeg ved godt du nok ikke vil høre mere om episoden med afføringen, men mine børn kunne blive knaldrøde i løbet af få minutter og tage en hel uge, eller mere, om at blive pæne igen pga. de ikke kunne tåle almindelige bleer - eller zink salve.