Svigermor problemer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. september 2019

lineog4

Jeg tænker I begge to burde finde og installere en kæmpe pyt knap - og jo jeg mener jer begge to.

Svigermor skal finde en pyt knap, når hun får lyst til at blande sig. Hun skal acceptere, at I har valgt en familieform, hvor din mor synes mere involveret og som en større støtte end din kæreste/hendes søn. 

Og du skal lære at sige pyt - en enkelt ble helt ærligt det er hænge sig i små ting, har vi ikke alle lavet fejl sammen med børnene, jeg erkender gerne jeg har lavet mange fejl. Ja I bestilte en gave, og hun valgte noget andet pyt. 

Med hensyn til pasning, så skal I have lavet en forventningsafstemning: er pasningen en nødvendighed, så siger man kun ja til det man kan. Er pasningen mere hyggepsning, så er der mere okay ar melde fra. Men igen er det ikke noget der ligger tilbage i tiden? Du siger du første mødte hende, da du var 4 med henne, men du har kendt hende i 2 år, så din datter er næsten 2 og har vel en vuggestueplads? Så hænger du fast i noget gammelt? 

Mit råd ville være: slå en streg i sandet, og bestem dig for vil jeg hende i mit liv (og du er jo ikke alene om at bestemme om det), så skal udfinde en stor pyt knap, glemme forhistorie og så ikke mindst få fprvenrkingsafstemt og talt med din kæreste om nogle rammer. 

Glem katte, alkohol, lortebleer og gaver. Men vi også, at for en del er det underligt, at det var mormor og ikke får som var den primære i jeres barns liv i starten og som psykolog kan hun jo have reageret på det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2019

lineog4

Anonym skriver:

Den tråd har jeg også engang læst. 

Dog skal vi huske på at det ikke er alle kvinder der er SÅ unuanceret og subjektive som ts. Og trådstarters formål med indlægget, efter min opfattelse, er et ønske om at få “ret” i hendes følelser. 

Min svigermor siger også tit nogle uheldige(dumme) ting og har også ofte ytret måden vi gør tingene på. Og til tider kan hendes holdninger og ideer irritere mig grænseløst. Men jeg selv, er ret god til at sige tingene på en pæn måde, men så hun forstår vores måde at gøre tingene på. Og min mand og er også rigtig god til at komme på banen, hvis han er uenig med hans mor eller far for den sags skyld. 

Min mand og jeg har kendt hinanden i mange år og har 3 børn sammen. Da jeg kommer fra en ret lille familie og jeg altid har savnet noget mere familie, har jeg valgt at bruge “pyt-knappen” rigtig mange gange. Inderst inde ved jeg, at min svigermor kun siger/gør nogle ting af bedste mening. Udover det, ved jeg også at min svigermor(inkl. mine forældre) glemmer at tiderne ændrer sig, fx da vi var børn brugte vi ikke autostol, så svigermor kan synes jeg er hysterisk fordi jeg insisterer på at de skal, hvis de skal køre med dem. 

Min svigermor har også haft 3 børn og helt ærligt, så er der intet der ligner hendes hverdag(da hun var vores alder) kontra vores. Hun gik hjemme altid og passede kontor(hjemme) for deres firma. Jeg arbejde deltid og min mand 37 timer og min svigermor forstår ikke altid at jeg kan brokke mig over vasketøjskurven, for hun havde da altid tid. Men pyt og tillykke hun har glemt at skoledagene for børnene er blevet længere, flere fritidsaktiviteter osv. 

Nå, det blev vist en lang smøre. Min pointe er, at hvis man sætter sig for at ville sine svigerforældre, må man sluge nogle kameler og trække på skuldrene og sige pyt ind i mellem. Jeg ved godt at det ikke altid er en dans på roser og vi mennesker er forskellige, men for alle parters skyld, synes jeg det er vigtigt. Børnene ser ikke disse ting, som vi voksne ser.  

Jeg tror der var mig der lavede sådan en tråd (jeg har ikke kun drenge). Og bliver da også bekymret jer, når der skrives om den traditionelle svigermonster, og ved jeg vil gå på listefødder i lang tid som svigermor/farmor, for hold da op hvor er det nuancerer i fx denne tråd. 

Jeg tænker, at jegbson svigermor jo sådan set kun kan være noget forkert, hvis ikke mine drenge møder en pige, der tør sige tingene højt og ikke mindst en pige, der ved vi alle er forskellige og for at kunne fået godt forhold skal man have en pyt knap og ikke hænge i hvad en eller anden gjorde forkert for 1 år siden. 

Men jeg skal også som mormor (hvis jeg bliver det) tale pænt om farmor og gøre mit for et godt forhold.

Anmeld Citér

27. september 2019

Anonym

Tommelise skriver:

Lige præcis.

Det handler meget om selvindsigt, og det har rigtig mange svigerdøtre heldigvis.

I forhold til, at man som du skriver, ikke kan nå alt det, som svigermor åbenbart kunne nå og lignende, så hjælper en kæmpestor pytknap.

Dels det med at hun kunne passe kontoret hjemmefra betød jo at hun sagtens kunne gøre en masse husligt samtidig, madlavning, rengøring, vasketøj osv. Alt dette glemmer hun bare ikke er en realitet når jeg går på arbejde og skal hente 3 børn og måske også køre til fritidsaktiviteter. 

Ingen er perfekte og der er ikke en opskrift på hvordan man skal være som menneske, svigermor, svigerdatter osv. Men det handler om mange ting, som du skriver, selvindsigt. Jeg håber og ønsker for Guds skyld ikke at jeg havner i samme “fælde” som min svigermor og jeg vil virkelig gerne tage godt imod mine svigerdøtre og forsøge at lade være med at være bedrevidende eller stille spørgsmålstegn til deres valg som forældre. Men hvem ved om jeg kommer til det og jeg håber også at min kommende svigerdatter vil sige pyt eller sige “hør her svigermor, sådan er det og det er vores måde at gøre det på.” 

Anmeld Citér

27. september 2019

Anonym

lineog4 skriver:

Jeg tror der var mig der lavede sådan en tråd (jeg har ikke kun drenge). Og bliver da også bekymret jer, når der skrives om den traditionelle svigermonster, og ved jeg vil gå på listefødder i lang tid som svigermor/farmor, for hold da op hvor er det nuancerer i fx denne tråd. 

Jeg tænker, at jegbson svigermor jo sådan set kun kan være noget forkert, hvis ikke mine drenge møder en pige, der tør sige tingene højt og ikke mindst en pige, der ved vi alle er forskellige og for at kunne fået godt forhold skal man have en pyt knap og ikke hænge i hvad en eller anden gjorde forkert for 1 år siden. 

Men jeg skal også som mormor (hvis jeg bliver det) tale pænt om farmor og gøre mit for et godt forhold.

Det er en klassiker og jeg har da også bekendte der er død unuanceret og glemmer at kigge lidt indad. 

Og præcis, det der med at hænge sig i, hvad svigermor gjorde sidste år eller gav sidste jul som ikke stod på bestillingssedlen(ønskesedlen?), altså kom nu videre. Men jeg kan så regne ud at jeg på godt jysk er decideret træls! For jeg elsker at købe gaver og helst gaver der ikke står på ønskesedlen, fordi jeg giver mig tid og ro til at finde den helt rette gave til vedkommende. 

Vi har også modtaget ting vi ikke kunne bruge eller ønskede at bruge og som ovenikøbet ikke kunne byttes, men hey, det sker jo ikke altid og hensigten har nok ikke været for at irritere os. 

Anmeld Citér

27. september 2019

lineog4

Anonym skriver:

Det er en klassiker og jeg har da også bekendte der er død unuanceret og glemmer at kigge lidt indad. 

Og præcis, det der med at hænge sig i, hvad svigermor gjorde sidste år eller gav sidste jul som ikke stod på bestillingssedlen(ønskesedlen?), altså kom nu videre. Men jeg kan så regne ud at jeg på godt jysk er decideret træls! For jeg elsker at købe gaver og helst gaver der ikke står på ønskesedlen, fordi jeg giver mig tid og ro til at finde den helt rette gave til vedkommende. 

Vi har også modtaget ting vi ikke kunne bruge eller ønskede at bruge og som ovenikøbet ikke kunne byttes, men hey, det sker jo ikke altid og hensigten har nok ikke været for at irritere os. 

Jeg er endnu mere træls, for vi laver slet ikke ønskelister. Og jeg kan finde på at give hjemmegjorte gaver som ikke kan byttes 

Og jeg bliver med sikkerhed en træls svigermor både til mænd og kvinder, for jeg skal også lære hvilken kultur og form de ønsker i deres nye familier og ja så glemmer jegbser da nok et par gange og gør som jeg "plejer". Udover det er jeg kandidat i pædagogik (og filosofi) og endda også lærer og hvem ved hvad mere når jeg bliver bedstemor, og er derfor dybt interesseret i børns udvikling og taler gerne om det og glemmer det kan virke som kritik.

Anmeld Citér

27. september 2019

FruTMA

lineog4 skriver:

Hej, jeg kan godt forstå dig, men desværre har det lidt med at blive en selvopfyldende profeti. Jeg kender en, der blev spurgt af sin svigermor, om netop denne frygt, og svaret var ganske enkelt: "har jeg nogensinde gjort noget, som kunne indikere det? Du har set dit barnebarn, og det vil du fortsat blive ved med." men det kunne ligeså vel være blevet opfattet som en grundløs bebrejdelse.

Min egen spurgte om noget lignende, men i forbindelse med at hun gav min mand et ordentlig møgfald. Og i min verden blev det lidt en selvopfyldende profeti, for man får altså ikke lyst til at besøge en, der LIGE EFTER man har besøgt hende, spørger hvorfor vi aldrig besøger hende.... OG angriber os... Men jeg har nu planer om at besinde mig, og stadig besøge hende, når vi engang får børn.

Men pointen er, forsøg at lade være med at bekymre dig over nogle potentielle fremtidige børnebørn - og svigerbørn! Det har det med at bide sig selv i halen. Dit møde med svigerdøtrene risikerer at blive akavede, fordi du allerede på forhånd frygter du "taber". Hav et godt forhold til dine sønner, og hold næsen lidt for dig selv, når de møder drømmepigen, så er jeg sikker på, du nok skal få et godt forhold til dine fremtidige svigerdøtre og børnebørn

Anmeld Citér

27. september 2019

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg vil så vende den 180 grader og stille spørgsmålstegn ved, hvem der har taget hensyn til hvem. En nybagt far, der ikke opmuntres til som en selvfølge at tilbringe natten hos sin kone og barn på sygehuset, men lader sin svigermor få pladsen. Som accepterer, at samme kone og nyfødte barn installeres hos SVIGERMOR en MÅNED! - den periode, hvor enhver anden familie med en nyfødt ville prioritere hinanden, give mulighed for, at far knyttede bånd til sit barn, hvor mormor ville være en gæst i hjemmet på lige fod med farmor. 

Hvis din svigermor er god til at manipulere, så er det da det rene vand i forhold til, hvad du eller din mor eller I to i fællesskab har fået din mand til at acceptere! Og jeg kan levende forestille mig, hvad din svigermor må gøre sig af tanker om den mor/datter-symbiose, der udfolder sig for øjnene af hende mellem hendes svigerdatter og dennes mor - mens manden er reduceret til en gæst, der nogle gange overnatter - på besøg hos sin kone og sit barn. 

Når du fuldstændigt misforstår en besked om katte hos lægen og ikke bare undgår besøg hos svigermor af den grund, men ligefrem bliver vred over, at hun tillader sig at invitere jer hjem til sig - og du ikke gør dig den umage at undersøge, om det virkelig kan passe, du ikke kan besøge et hjem med en kat - ja, så ville jeg begynde at overveje, hvilke informationer du i øvrigt tog fejl af vedrørende dit barns ve og vel. Når du bliver fornærmet over at blive tilbudt vin og ikke bare siger nej tak, men gør det til et problem. Og når du - så groft - opfatter din svigermors uddannelse som et “bevis” på, at hun har redskaber til at manipulere - jamen, jeg har ikke ord for, hvor absurd det er. 

Der hersker vel absolut ingen tvivl om, at din mor ikke bare spiller en større rolle end din svigermor, men også virker vigtigere for dig end din mand - var det min søn, ville jeg også være bekymret for og harm over, at han parkeres på sidelinjen. 

Så ærligt: Jeg tror i den grad, jeg kan sætte mig i din svigermors sted og følge hendes reaktioner. Tænk, at du opfatter hende som jeres største udfordring/problem. 

Det er fint du tænker sådan..det skal du have lov til..du kender så heller ikke til mere end hvad der lige står herinde..som at min svigermor aldrig har været der for sin søn..taget på værtshus da han var lille så han blev passet af andre..efterlod ham i en lejlighed uden penge til husleje og mad..og har ikke interesseret sig for ham stort set hele hans voksne liv..så..er sku glad for min mor..kal det symbiose men HUN har været der..for os begge

Anmeld Citér

27. september 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Det er fint du tænker sådan..det skal du have lov til..du kender så heller ikke til mere end hvad der lige står herinde..som at min svigermor aldrig har været der for sin søn..taget på værtshus da han var lille så han blev passet af andre..efterlod ham i en lejlighed uden penge til husleje og mad..og har ikke interesseret sig for ham stort set hele hans voksne liv..så..er sku glad for min mor..kal det symbiose men HUN har været der..for os begge

Ud fra det du ellers har skrevet i tråden, er det fuldkommen umuligt at vide, at der har været tale om værtshuse og ingen mad.

Hvordan skulle vi kunne gætte, at det var i den kaliber.

For der er netop rigtig mange svigerdøtre, der bliver sure, hvis svigermor vender dynen i barnevognen den forkerte vej - for nu at sætte det på spidsen.

Jeg har det lidt svært med mennesker, der udelukkende kan se andres fejl, og derfor spørger jeg somme tider, om det kunne være, at svigerdatteren selv har en del af ansvaret.

Anmeld Citér

27. september 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Jeg elsker at blive overrasket.

Min lillesøster er eminent til at finde gaver, der passer til netop modtageren.

Jeg har flere gange fået en gave af hende, som ikke stod på ønskesedlen og tænkt - det er lige mig. 

Tænk at hun har gidet gøre så meget ud af det, at hun har valgt noget, som hun har tænkt passer til netop mig - i stedet for bare bevidstløst at følge ønskesedlen. 

Anmeld Citér

27. september 2019

MT_2011

Undskyld mig. Men hvad kan du bruge det til, hvordan din svigermor har været ? Det eneste du kan bruge det til er at du ved hvilken barndom din kæreste har haft. Måske er din svigermor nået så langt at hun vil prøve at gøre det bedre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.