Først, nej mine børn er ikke hjemmepassede. Det er der en del grunde til, nogle af dem handler om jeg er tryghedsnarkoman, og jeg har behov for at vide, at jeg kan forsørge mig selv, at der indbetales til pension osv. En anden del er nok den små egoistiske, at jeg gerne vil den udvikling og den voksenverden eller et studie giver.
Man have jeg haft økonomien, kunne indsætte til pension osv., så tror jeg ikke en af dem var startet før de var to år.
En del af mig afleverede med en møg dårlig samvittighed hver dag, eller måske rettere med en sorg, for jeg følte jeg gik glip af noget af den vigtigste tid i deres liv, når jeg hentede en totalt træt tumling, det var blevet afleveret lidt over 7 og blev hentet klokken 16, så tænkte jeg: hvorfor? For hvem er det godt - med sikkerhed ikke mit barn. Have to til tre ikke en gang kvalitative gode timer med et overtræt barn på en dag - er da ikke derfor jeg blev mor.
Derfor kunne jeg også blive provokeret af de, der havde valgt anderledes, hvis de satte ord på de følelser jeg havde lagt til side, for at nyde hverdagen.
Jeg lader mig ikke provokere mere, men har nogle ting i livet jeg gerne havde lavet om fx ville jeg gerne have rejst med arbejde eller nødhjælp da ungerne var små, men jeg ville sørme også gerne have forlænget min barsel.
Og det skræmmer mig, at vi som samfund har skabt en fortælling om, at børn kun udvikler sig optimalt hvis de institutionaliseres og mødes af professionelle - det samme gør sig gældende med læring i skolen, bare et barn eller en ung er nok timer sammen med en professionel lærer i flest muligt timer, så opnår vi Einstein status - øh nej tid i familien, tid med andre børn og unge er mindst lige så lærerigt i forhold til fx innovation som er det nu sort.... ups min kæphest fandt lige dagens lys
Anmeld
Citér