Gå hjemme til barnet er 3 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. oktober 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart
Mor og meget mere skriver:

Nej. Tydeligvis ved alle det ikke. Det viser tråden jo. 

Jeg har heller ikke sagt noget om alle.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2018

Tommelise

IenFart skriver:

Altså i princippet har du jo ret - det er fakta og man bør ikke lukke øjnene for fakta. Men mit bud er at de rigtig mange godt ved at det ikke er til barnets ultimativt bedste at det kommer i institution som helt lille, men andre faktorer gør at det bliver nødt til at være sådan.

Ud fra den præmis giver det jo ikke nogen værdi udover dårlig samvittighed at fortælle folk at det er bedste at holde børnene hjemme. Det svarer i min optik til at sige "Ved du godt det kan give kræft?" til en ryger eller "Den feder altså meget den der" til en overvægtig som spiser en is. De ved det godt.

Jeg forstår godt, hvad du mener. Men jeg læser slet ikke, at hun er ude på at give nogen dårlig samvittighed.

Og der er jo nogen, der i ramme alvor mener, at det er bedst for barnet at blive passet ude. 

Jeg har ikke selv børn, og jeg ved jo ikke, om jeg ville blive overvældet af trang til at gå hjemme. Men jeg tror, at jeg stadig gerne ville have et job - og dermed sende barnet i institution fra det var 1 år gammelt. Det betyder jo ikke, at det ville være bedst for barnet. 

Anmeld Citér

15. oktober 2018

God-mor

Loa skriver:

Jeg bilder mig bestemt ikke ind at mit barn har dødens nødvendig brug for at komme i vuggestue, men jeg har hverken et behov for at fortælle hjemmegående mødre at det er synd deres børn går hjemme (for det synes jeg ikke det er) eller et behov for at høre at mit barn teknisk set har bedst af at gå hjemme med mig kontra komme i vuggestue. 

Men der er jo ingen som har fortalt dig at du gør noget forkert i denne tråd så vidt jeg kan se. Vi er bare nogle som er fortalere for hjemmepasning, hvis det er muligt. Ligeledes er der nogle herinde som er fortalere for at sende i institution

Anmeld Citér

15. oktober 2018

IenFart

Jeg forstår godt, hvad du mener. Men jeg læser slet ikke, at hun er ude på at give nogen dårlig samvittighed.

Og der er jo nogen, der i ramme alvor mener, at det er bedst for barnet at blive passet ude. 

Jeg har ikke selv børn, og jeg ved jo ikke, om jeg ville blive overvældet af trang til at gå hjemme. Men jeg tror, at jeg stadig gerne ville have et job - og dermed sende barnet i institution fra det var 1 år gammelt. Det betyder jo ikke, at det ville være bedst for barnet. 

Jeg er enig - det er også derfor jeg kun skriver rigtig mange i stedet for alle.

Jeg tror nu heller ikke formålet er at give dårlig samvittighed, men et ønske om at fortælle hvad det bedste er. Jeg synes bare man skal overveje hvor meget man føler behov for at sige det. For det kan hurtig blive moraliseren. Ligesom med smøgen og isen.

Og for nogle er det en mulighed for at pudse glorien. Nogle, vel at mærke - ikke alle

Anmeld Citér

15. oktober 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
IenFart skriver:

Altså i princippet har du jo ret - det er fakta og man bør ikke lukke øjnene for fakta. Men mit bud er at de rigtig mange godt ved at det ikke er til barnets ultimativt bedste at det kommer i institution som helt lille, men andre faktorer gør at det bliver nødt til at være sådan.

Ud fra den præmis giver det jo ikke nogen værdi udover dårlig samvittighed at fortælle folk at det er bedste at holde børnene hjemme. Det svarer i min optik til at sige "Ved du godt det kan give kræft?" til en ryger eller "Den feder altså meget den der" til en overvægtig som spiser en is. De ved det godt.

Men det bliver altså nogen underligt tomme debatter hvis man ikke kan fortælle om baggrunden og tankerne bag ens valg..

jeg er med på at man ved bussen ikke behøver komme med en kommentar om kræft overfor rygeren. Men nu er vi på et debatforum hvor folk stiller spørgsmål og gerne vil høre folks tanker, meninger og overvejelser. Så er det vel netop passende at tale om dét. 

Anmeld Citér

15. oktober 2018

Loa

Mor11 skriver:

Men det bliver altså nogen underligt tomme debatter hvis man ikke kan fortælle om baggrunden og tankerne bag ens valg..

jeg er med på at man ved bussen ikke behøver komme med en kommentar om kræft overfor rygeren. Men nu er vi på et debatforum hvor folk stiller spørgsmål og gerne vil høre folks tanker, meninger og overvejelser. Så er det vel netop passende at tale om dét. 

Men det sjove er bare at ingen skriver og spørger de hjemmepassende med en virkelig oprigtig nysgerrighed, om det virkelig kan passe at det er bedst at passe hjemme. Det virker nu mere som behovet for at fortælle “vs/bh” forældrene at hjemmepasning er bedst.

Anmeld Citér

15. oktober 2018

IenFart

Det ved jeg godt og jeg synes også man skal dele sine erfaringer og begrunde sine valg. Jeg synes bare at dele af den her debat, og flere andre i øvrigt, gik fra at være erfaringsudveksling til at være fingerpegning og moralisering. Det kan godt være det er en svær balance at ramme på et internetforum, men jeg vil forsøge at tage idealist-hatten på.

Anmeld Citér

15. oktober 2018

Anonym

Måske kunne man også nuancere debatten lidt.

Der er ligesom to sider i denne sag, som er uforenelige. 

Nemlig voksne arbejdsliv, ligestillingen og penge. Det skal nemlig kombineres med nogen små nye liv, som nok har bedst af forældre omsorg eller meget voksenkontakt. 

Jeg er en af dem, som faktisk er fortaler for hjemmepasning, som virkelig er forfærdelig til det. Derfor sendte vi vores i en særlig dagpleje fra hun var 1.år

For mig var det vigtigt, at min barn havde helt trygge og tillidspersoner omkring sig, da hun var i en alder, hvor hun ikke havde tidsfornemmelse eller forståelse for, hvornår jeg kom igen.

jeg valgte en deltids privat dagpleje med kun 1 andet barn. Det betød, at mit barn fik en sekundær omsorgsperson i sit liv og fik en legekammerat. Det var virkelig optimalt for hende. Efter ca 6 måneder kom der et 3 barn. Og det var max. 

Så måske handler det om, at normeringen i vs og de mange børn på lidt plads i institutionerne ikke bliver andet end direkte opbevaring. 

Hun går i øvrigt i normal børnehave i dag og er meget socialt anlagt og god til at dele og forklare sig. Børnehaven var bange for, at hun ikke kunne rumme det. Men der har ikke været noget mærkeligt. For jeg kørte en meget lang indkøring og gik aldrig, hvis hun var ked af det. Og hun leger med de andre børn på lige fod. Hun er i øvrigt det eneste barn, som ikke kom fra den lokale vuggestue. Og hun er faldet lige ind og leger fantastisk med dem alle.

Hun er i øvrigt meget mere “robust” end hendes 4 fætre som har gået i normal vuggestue. De bliver meget hurtigt overstimulerede og kan ikke klare mange mennesker. Min datter elsker selskab og siger hej til alle sin vej til netto. Hun snakker med damer i bussen og er altid klar på at lege med jævnaldrende børn. Måske fordi hun ved, at der kommer hjælp, hvis hun ikke kan klare situationen selv. Hun er det mindst asociale menneske jeg kender - og hun har altså været i den mindste dagpleje jeg kender. 

Jeg bilder mig også ind, at der netop har været tid til hende og tid til, at vores fantastiske dagplejemor netop har kunne hjælpe hende med at forstå og forklare, at man ikke behøver skubbe for at få legetøjet - det skal nok komme, når det er ens tur. 

Også lige en disclaimer; jeg siger ikke, at det er det rigtige for alle. Jeg siger, at man godt kan være fortaler for hjemmepasning, netop fordi offentlige tilbud er for dårlige i forhold til et barns behov for at blive set og hørt. 

Og ja, børn bliver inspireret af andre børn - men de lærer sociale spilleregler af de voksne og får styrket selvværdet af de pædagoger, der er der. De voksne spiller en central rolle - og det kan man ikke overlade til de andre børn - for de er, ja børn.  

Jeg skriver ikke min mening for at give andre dårlig samvittighed. For jeg ved godt, at ikke alle er så heldige og priviligerede, at de kan gå hjemme eller vælge som os. 

Men som en anden skriver herinde, så er forældrenes opgave at se kritisk på børnenes rammer. Og der spiller de voksne den største rolle. 

Jeg håber, at normeringen bliver meget meget bedre!!!!

Anmeld Citér

15. oktober 2018

Carina:-)

Loa skriver:

Men det sjove er bare at ingen skriver og spørger de hjemmepassende med en virkelig oprigtig nysgerrighed, om det virkelig kan passe at det er bedst at passe hjemme. Det virker nu mere som behovet for at fortælle “vs/bh” forældrene at hjemmepasning er bedst.

Nej der er nemlig ingen der spørger nysgerrigt og Int.

Der bliver bare konkluderet at hjemmepassede børn ikke ser andre børn.  De bliver asociale.  Klarer sig dårligere end børn der passes ude osv

Så der bliver svaret som der tiltales.

Og ikke henvist lige til dig . Men hvis man ønsker en sober og oplysende debat.  Kunne man jo starte med at droppe fordommene ang hjemnepasing og holde sig til fakta.

Og så bare lige for at slå det fast. 

Så skal man gøre hvad der er bedst for dens familie . 

Jeg tror ikke på at tvang den ene eller anden vej gavner nogen .

Slet ikke for trivslen.

Anmeld Citér

15. oktober 2018

Loa

Carina:-) skriver:

Nej der er nemlig ingen der spørger nysgerrigt og Int.

Der bliver bare konkluderet at hjemmepassede børn ikke ser andre børn.  De bliver asociale.  Klarer sig dårligere end børn der passes ude osv

Så der bliver svaret som der tiltales.

Og ikke henvist lige til dig . Men hvis man ønsker en sober og oplysende debat.  Kunne man jo starte med at droppe fordommene ang hjemnepasing og holde sig til fakta.

Og så bare lige for at slå det fast. 

Så skal man gøre hvad der er bedst for dens familie . 

Jeg tror ikke på at tvang den ene eller anden vej gavner nogen .

Slet ikke for trivslen.

Helt enig i at der ikke skal konkluderes hverken den ene eller anden vej.

Mener heller ikke på nogen måde at hjemmepassede børn er utilpassede eller asociale. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.