Først et kram til dig
Det er hårdt at blive (førstegangs?)forældre til et kolikbarn. Overskuddet er i minus, og mange af ens drømme og forventninger til livet som en lille familie bliver ødelagt. Jeg har selv været der, og selvom min mand var meget på banen, og vi ikke har nogen konflikter i familien, så var det bare pissehårdt! Du går dit bedste for at håndtere det hele, og det er forståeligt, du har svært ved at finde overskuddet, når du er så meget alene med det, som du er.
Her er mine forhåbentlig konstruktive råd til dig ud fra det jeg synes at have forstået om din situation:
1. Overvej om du har mulighed for lidt aflastning i hverdagen. Jeg forstår 100% dine følelser med, at dit barn ikke skal passes, for jeg sagde og gjorde fuldstændig det samme dengang jeg stod i det. Men set i bakspejlet burde jeg nok, bare engang imellem, have takket ja til, at min mor/en veninde/etc. kom forbi og efter amning pakkede den lille i barnevognen og gik en 2-timers tur, så jeg kunne få sovet. Et barn der skriger utrøsteligt non-stop i 3-4-5 timer i træk hver dag og er klynkende og needy resten af tiden, det tærer bare på en både fysisk og psykisk, og der er brug for et afbræk en gang imellem.
2. Det hverken kan eller skal være dig, der tager beslutningen om, hvad der skal ske i den her situation med svigermor. Det er simpelthen ikke fair overfor nogen, og jeg synes faktisk du bliver sat i en stor klemme her og potentielt skal beslutte/påvirker den fremtidige relation mellem din kæreste og hans mor. Derfor synes jeg du skal sætte din kæreste ned og få en snak med ham om, hvordan HAN ønsker sig, at situationen bliver løst. Det er jo ham, der har følelser i klemme over for sin mor. Jeg synes faktisk ikke du skal opstille en masse løsninger/ultimativer overfor ham, han er nødt til at tænke lidt selv også.
Jeg ser umiddelbart følgende mulige løsningsscenarier:
- Den kæreste foretager sig ingenting (da han er konflikysky og passiv). Du har nu lagt bolden over på ham og da din svigermor ikke vil snakke med dig, har du ro i sindet til at lade tiden gå. Kommer issue op i parforholdet kan du bare blidt henvise til, at du har udtrykt behov for, at din kæreste også bringer løsninger på banen.
- Din kæreste vælger at hans mor skal se barnet hos hende. Her kommer det til at være en hårfin balance for dig, da du ikke er velkommen. Her må du så vente i bilen udenfor. Og for du skal kunne være i den løsning er din kæreste og du nødt til at opstille nogle retningslinjer for besøget. Hvor langt skal det være? Fx. 30-60 minutter. Hvad gør din kæreste, hvis den lille græder utrøsteligt? Hvor længe må svigermor kræve at forsøge at trøste barnet uden held, før det skal returnere til din kæreste (og videre til dig, hvis han ikke selv magter det)? Og desuden synes jeg, der skal opstilles en forventning til svigermor (og din kæreste) om, at hvis hun taler negativt om dig eller råber under besøget, så afbryder din kæreste på stedet og går tilbage til bilen. Det handler om almen respekt for barnets omsorgspersoner.
- Din kæreste har ikke lyst til at være "alene" med barnet. Her kan svigermor tilbydes at besøge barnet i jeres bolig, mens du opholder dig i et tilstødende lokale. Ellers gælder samme som ovenstående. Hvis svigermor ikke vil, har hun selv taget en aktiv beslutning om, at hun ikke vil se barnet før det er ældre og far har mod på at tage ud med det selv (og du kan rumme adskillelsen).
- Din kæreste insisterer på, at du skal være med ved besøget, og svigermor må så vælge om hun vil acceptere dette eller fravælge barnebarn (og søn).
- Din kæreste vælger, at svigermor ikke bidrager med noget positivt I jeres liv, og derfor ikke skal have noget med barnet at gøre. Du skal her støtte din kæreste i at rumme den sorg et brud vil indebære for ham.
Uanset hvad han vælger, og hvordan din svigermor reagerer på et muligt tilbud fra hans/jeres side af, så husk at den gode tone skal gå begge veje. Forsøg så vidt muligt at undgå at tale negativt om hans mor foran din kæreste (og dit barn). Brug i stedet dine følelser som afsæt. Fx. "det gør mig ked af det og utryg, når hun stiller spørgsmålstegn ved mine evner som mor/kæreste".
Jeg håber, at du og din kæreste finder frem til et tilbud at give svigermor, som I begge kan leve med.
Om hun så vil acceptere hvad I kan tilbyde, det er ingen af Jer herre over.