Hehe jeg er meget lidt objektiv
Det er svært at forestille mig at svigerdatter kan være så forfærdelig at svigermor nægter at se hende.
Men skal det ikke være virkelig grelt før at er voksen moden kvinde nægter at se sin søns partner.....?
Næh, det skal der faktisk ikke. Min svigermor blev sur på mig da vi var ude at rejse sammen hele familien ( hvorfor ved jeg ikke helt, men hun mente bl.a. at jeg var sur og gnaven, selvom hun godt vidste at jeg døjede voldsomt med køresyge, og hun havde valgt at ændre vores badeferie til at vi skulle bo en halv time fra nærmeste by midt på et bjerg, hvilket jo resulterede i at jeg var køresyg, hver gang vi ankom til sommerhuset).
Hun sagde direkte, at hun var træt af, at jeg ødelagde vores dejlige ferie, som de havde betalt en masse penge for, og derefter blev hun stiktosset, da jeg ikke ville være der længere, og min mand og jeg valgte at tage hjem fra Italien 4 dage inde i ferien.
Da vi kom hjem ville de ikke se hverken min mand eller jeg (jeg indrømmer at jeg heller ikke havde behov for at se på hende), i lang tid. Min svigerfar og min mand talte i telefon sammen men ingen af os var velkomne hos dem.
Det eneste der fik hende til at stoppe "krigen" var at jeg blev gravid på den tur, med hendes første fuldtids barnebarn, og her ville hun jo også gerne være med.
Jeg havde det rigtigt svært i starten, jeg synes det var virkeligt svært at omgås hende, fordi jeg ikke synes at hun behandlede mig ordentligt, jeg blev sur over at jeg ikke følte at hun respekterede vores holdninger til børneopdragelse, og jeg var enormt forarget over hvad hun ellers gjorde og sagde overfor min mand og hans søskende.
Et af mine største problemer med hende var at hun sagde ting, ofte i irritation og hvis man blev sur på hende, var holdningen altid, at "det var jo ikke sådan hun mente det", og aldrig undskyldninger eller lignende.
Det har taget 2 børn og efterhånden mange år, men jeg har indset at sådan er hun, og jeg bliver ikke længere sur over at hun ikke opfører sig, som jeg synes hun skal. Det er simpelthen ikke alle konflikterne værd, jeg elsker hendes søn, så hun kommer til at være i mit liv, og jeg magter ikke at leve med vreden og frustrationerne.
Så jeg stoppede! Jeg indså at hun ændrede sig ikke, bare fordi jeg synes hun skulle, og tilpassede mine forventninger til hvordan hun var. På den måde blev jeg ikke skuffet.
Og til min egen overraskelse betød min ændrede holdning på sigt at jeg fik øje på nogle af hendes gode sider, dem jeg ikke så før, fordi jeg havde travlt med fokusere på mine (i øvrigt helt berettigede) frustrationer.
Mit nye motto er, du kan være lykkelig eller du kan få ret... Nogle mener at jeg er gået på kompromis med mine holdninger, måske jeg er, men mit liv er simpelthen for kort til gå og være frustreret hele tiden.