Der er ingen tvivl om, at der er et kæmpe tabu omkring usynlige sygdomme og psykiske lidelser.
Men jeg synes desværre også, der er en tendens (i hvert fald i min omgangskreds) til at "høste" sympati på de sociale medier, hvis man har en skjult sygdom. Jeg har venner og bekendte, der pt kæmper mod kræft og psykiske sygdomme, og der er en stor forskel i den måde, de bruger for eksempel facebook på.
Dem, der har kræft, skriver reelle no-nonsense opslag, som handler om hvor de er i behandlingen, status på kræften og lignende. Dem, der har psykiske lidelser, laver opslag, hvor de skriver "øv, en dårlig dag *trist smiley*" eller "kan bare ikke klare det mere" uden nogen uddybende tekst. Det er hårdt, men jeg synes, det er svært at blive ved med at være støttende, når jeg lidt har på fornemmelsen, at de skriver opdateringen for at få likes og kommentarer.
Min svigerinde er især slem til det. Hun har en usynlig sygdom (ikke psykisk dog), og samtlige af hendes opdateringer er i stil "en rigtig øv-dag", "hvorfor skal det være så hårdt?" Eller "så sidder man på hospitalet igen". Og triste smiley'er. Og når hun så for kommentarer, hvor folk skriver "hvad er der galt?", skriver hun altid, at hun ikke vil tale om det der, men at hun lige skriver en privat besked. Hun er rigtig sød, men hold nu op, hvor er det svært at blive ved med at rumme det, når det altid er på den måde.
Det er selvfølgelig ikke alle, der gør sådan, og jeg siger heller ikke, at du gør sådan. Men rigtigt mange gør det. Jeg har også en veninde, der har lidt meget depression, og når hun fortæller om det, er det ofte for netop at nedbryde tabuet, og ofte i forbindelse med en artikel om emnet. Jeg vil til hver en tid like hendes opdateringer, fordi hun netop ikke skriver det for at få likes.
Det er pisse-tarveligt og uretfærdigt, men det er bare nemmere at føle sympati og give støtte til folk (uanset om det er kræft eller psykisk sygdom), som fortæller åbent omkring det, fremfor opdateringer, der skriger langt væk af at ville have likes.
Jeg ved godt, at der for dig er mere i det end sociale medier. Men nu var det mest for at komme med et eksempel på, hvorfor jeg nogle gange har lettere ved at sende et like afsted til en med kræft, frem for en med en usynlig sygdom.
Men det ER svært med de usynlige sygdomme, og især psykiske sygdomme, fordi en person kan se helt frisk og rask ud, men have det forfærdeligt inden i.