Jeg er helt ny på sitet, men jeg føler trang til at blande mig i denne debat. Beklager på forhånd, det bliver lidt langt.
Det giver ingen mening at sammenligne kræft og psykisk sygdom, for hvad er højest - Rundetårn eller et grisehyl ?
Som jeg læser det, handler det ikke om likes på facebook (er ikke selv på facebook), men ts efterlyser større forståelse for psykiske sygdomme.
Denne tråd vidner desværre om, at der stadig er mange fordomme om psykisk sygdom.
Jeg har selv haft en svær depression, så det er en af de psykiske sygdomme, jeg kan udtale mig om. Det er et helvede at være ramt af - og jeg mener virkelig - det er et helvede. Det er så hæsligt, forfærdeligt, råt og brutalt, og hvis man ikke selv har prøvet det eller været meget tæt på én, der har, kan man ikke i sin vildeste fantasi forestille sig, hvordan det føles.
Der er én, der skriver, at man hver dag, når man står op, skal være glad for, at man ikke dør af sig sygdom, og at man ikke behøver at tænke på sin begravelse. Når selvmordstankerne larmer hver eneste dag, kan man ikke "glæde sig over, at man ikke dør af sygdommen". Og jo - man tænker netop på sin begravelse.
Jeg har det godt i dag - er stadig på medicin, havde en god støttende familie og en meget dygtig terapeut. Men det har sat sig spor - jeg er fleksjobber i dag. Har problemer med korttidshukommensen og kan ikke tåle stress. Jeg tør slet ikke at tænke på, hvordan det havde været, hvis jeg havde stået alene, som ts gør. Og selvfølgelig frygter jeg at blive syg igen.
Jeg kender en kvinde, som har haft kræft. Mange år senere blev hun ramt af en voldsom psykisk nedtur. For at opmuntre hende sagde hendes søster: "Jamen det er da godt, at det ikke er kræft". Og så svarede hun: "Det ved jeg snart ikke". Alle mennesker er forskellige, men for lige netop hende var kræft og psykisk nedtur lige slemt.
Det er rigtig hårdt, når børn mister deres mor til kræft. Men ville det være nemmere, hvis de mistede hende til selvmord ?
Man kan dø af anoreksi. Nogle psykisk syge skærer i sig selv. Skizofrene oplever perioder, hvor de ikke kan slukke for stemmerne.
Nogle kræftsygdomme kan helbredes. Andre kan ikke. Nogle psykiske sygdomme kan helbredes. Andre kan ikke. Nogle lever i mange år efter at være helbredt for kræft - men de lever med frygten for, at sygdommen vender tilbage.
Mange psykisk syge lever i et helvede hver dag.
For få måneder siden blev min elskede lillesøster ramt af brystkræft. Det er skræmmende og forfærdeligt. Hendes prognose er rigtig god, der er meget gode chancer for, at hun er her mange år endnu. Men frygten vil altid lure i kulissen. Det smerter mig, at hendes børn skal opleve, at deres mor bliver alvorligt syg. Men det ville også smerte mig meget, hvis de havde en psykisk syg mor.
TS - jeg håber, at du stadig læser med. Thunps up for at du har gennemført en cykeltur på 500 m. Du er så sej.
Jeg kunne skrive meget mere, men det bliver alt for langt. God aften jer alle.
Jeg håber, at vi alle vil være lidt mindre fordomsfulde over for andre mennesker.