Tommelise skriver:
Det, jeg skriver, er, at der er mange fordomme over for psykiske sygdomme.
Nu er der jo også forskel på psykiske sygdomme, og der er forskel på graden af depressioner. Jeg var syg i flere år, så for mig er 9 måneder kort tid. Jeg har også været indlagt på psyk. med en psykose, hvor jeg ikke kunne kende forskel på virkelighed og fantasi, og det er altså ingen skovtur.
Du har måske mødt større forståelse end ts, for alle er jo klar over, at det er ganske forfærdeligt at miste sit barn. Jeg håber, da ikke, at der er nogen, der har sagt til dig, at de ikke orkede at have dig i deres liv, fordi du var deprimeret over at have mistet et barn. Det ville da have været direkte ondskabsfuldt, hvis de havde sagt sådan til dig. Men det er jo det, ts oplever. Jeg håber heller ikke, at der er nogen, der har sagt til dig, at du bare skulle tage dig sammen.
Man kan rent faktisk dø af psykisk sygdom - f.eks. anoreksi, som jeg har nævnt. Mange psykisk syge lever i gennemsnit 15-20 år kortere end raske mennesker og har større risiko for at udvikle hjerte- kar-sygdomme. Nogle lever med tilbagevende depressioner, som bliver længere og dybere for hver gang. Nogle lever med skizofreni. Maniodepressive kan ikke helbredes.
Som fleksjobber møder man altså også fordomme.
Kræft er en helt forfærdelig sygdom, jeg har ikke skrevet andet. Og min søster er i gang med efterbehandling netop nu. Tror du ikke, jeg er bange for, hvad der sker med hende ? Men hun har 96 % chance for at være i live efter 15 år (altså hvis man skærer trafikulykker, blodpropper og lign. fra). Det tal er vi nødt til at klamre os til. Tanken om at miste hende er ubærlig. Eftersom der er flere tilfælde af brystkræft i vores familie, ved vi endnu ikke, om det skyldes arvelighed. Hvis min lillesøster har genfejlen, har jeg den måske også.
Det jeg mener er bare, at man ikke ALTID kan konkludere, at kræft er værre en psykisk sygdom. Det kommer an på så mange ting.
Først vil jeg lige sige, jo man kan sagtens møde mennesker der mener at sorgen over at miste et lille barn især hvis dette barn ikke var født før det døde, ikke giver retten til at være i sorg særlig længe og man bør tage sig sammen - jeg fik den fx to uger efter jeg havde mistet min 4 dage gammel datter: nå men det kan du jo ikke gå der og sørge over, nej det er bedst for dig at komme i gang med at lave noget.
Derefter så synes jeg det er en underlig rangorden, sammenligning eller hvad man kan kalde det du også laver. Den rangorden som ts jo egentlig gør op med (og jeg er enig med ts) den laver du jo egentlig også bare med omvendte fortegn.
Kunne vi egentlig ikke bare blive enige om det er absurd at sammenligne, absurd at tale om hvad er værst. For for den der står med fødderne solidt placeret i det er det værst. Man bliver ikke mindre deprimeret af man ikke er ved at dø af kræft, det gør ikke mindre ondt i mit brækkede ben fordi jeg ved du har brækket begge to.
Det eneste jeg så tænker i mit stille sind er at døden (som ung og absolut ikke mæt af dage) er værre end at leve. Og klart den der lever med kræften og overlever kræften er jo ikke død, men den der død af kræften, af anoreksi, af selvmordet er død uafhængigt af grunden til døden.
Jeg læser ikke ts vil sammenligne (du må endelig rette mig ts). Men jeg læser hun mangler den støtte og anerkendelse af sin sygdom, og hun kan se det formodentlig er lettere at få den støtte og anerkendelse når man har kræft. Ts skriver ikke kræft er lettere end hendes sygdom, men at kræft er mere anerkendt som en kamp end den kamp hun føler hun står i.
Og nej jeg har ikke haft psykose, jeg har ikke haft en behandlet depression, hvad jeg havde i det lidt over et år jeg absolut ikke kunne se en glæde ved livet og egentlig i mange øjeblikke ønskede ikke-livet også for mine pårørende da jeg jo ikke var noget værd. Det er det tætteste jeg kommer selv med psykiske udfordringer, men jeg har heller ikke haft kræft. Og jeg vil aldrig gøre mig klog på hvad der er værst, for er det ikke lige meget, for den der kæmper mod kræften er det pisse hårdt, for den der kæmper mod depressionen er det pisse hårdt. Og for begge er det jo fantastisk hvis de vinder kampen og for begge er det sørgeligt hvis de taber kampen.