lineog4 skriver:
Ingen tvivl om det er sndsyg hårdt at stå hvor du står, og netop krammet og forståelsen for man ikke bare tager sig sammen og du skal være glad for du er i live, er alfa og omega.
Derfor skal det jo i bund og grund heller ikke sammenlignes, det er som at sammenligne æbler og bananer, det er begge frugt, men....
Jeg tror såmænd heller ikke det er sygdommen kræft jeg frygter mere end den psykiske sygdom, men det er døden, det er den potentielle død, det det definitive. Jeg frygter såmænd ikke døden i sig selv, da min datter døde valgte jeg at beslutte at døden ikke er skrækkelig, men det er det at sige farvel, at slutte, at forsvinde og efterlade dem jeg elsker højere end livet selv.
Du har dage, hvor du ikke kan være den mor du vil, hvor du måske endda ikke kan være mor, men det er ikke definitivt, du kan være mor igen lige om lidt. Det frygter jeg ikke lige så meget som jeg frygter selve døden. Ikke fordi jeg ikke er smertelig bevidst om og hårdt det er, hvordan man kan ædes op af den dårlige samvittighed over børnene, for manden, for omverdenen. Ikke fordi jeg negligerer hvor stort et "handicap" det kan være socialt, men simpelthen fordi det ikke er definitivt og ikke er døden i sig selv. Håber det er forståeligt, for ville ikke ønske at pege fingre og sige en sygdom som ikke medfører døden er let, og man skal bare tage sig sammen, men blot fordi jeg frygter døden eller rettere det døden bringer med sig mere end at være indisponibel og nede og angst osv i en periode.
Depression er jo faktisk en fysisk sygdom. Her er det bare hjernen der er ramt. Mange undersøgelser har på det seneste peget på at det påvirker kroppen langt mere end man førhen har troet - at noget i hjernen nedbrydes under depression og måske aldrig bliver som før igen. Depression er lidt ligesom at være i en stress tilstand for kroppen. Derfor bliver den belastet meget. Dette er bestemt ikke sundt i længden. Undersøgelser har også vist at tidligere hjerte patienter har større risiko for at dø for tidligt hvis de udvikler depression. Det siger noget om at depression skal tages meget alvorligt. Dertil kommer de alt for mange selvmord som skyldes depression - personer som ikke blev forstået og taget hånd om. Tallet er skræmmende højt, på højde med folk der dør er rygning.
Så depression er bestemt ikke ufarligt, og det kan være ekstremt livskvalitetsnedsættende, så man slet ikke har lyst til at leve.