Dorthe1986 skriver:
Det er ikke fordi jeg ikke også frygter kræft det kan du sørme tro jeg gør. Det jeg mener er at kræft kan jeg være heldig at overleve. Men hvis jeg får en psykisk sygdom, så er det immervæk resten af mit liv. Tænk at ens sind kan blive så sygt man ikke kan kende sig selv, man bliver angst i almindelig situationer, stemmer der måske prøver at overbevise en om at gøre frygtelige ting. Tænk ens sind kan blive så dårligt man vælger at tage sit eget liv.
Jeg har som sagt to søskende, der er alvorligt psykisk syge. Paranoid skizofren.. og det er i den kaliber jeg frygter.
Men synes nu heller ikke det her skal handle om hvilken sygdom er værst, eller hvilken en man hellere vil have.
Det handler vel om, at hvorfor er der mere støtte og sympati ved nogle sygdomme, mens ved andre så er der ingenting.
Nemlig. Min far begik selvmord som 35-årig grundet bipolar lidelse. For mig er det hverken "værre" eller "bedre" end kræft som dødsårsag - han døde af sin sygdom, punktum - men jeg skal hilse og sige, at reaktionerne fra omgivelserne og måden, hans død er blevet tacklet på, afviger voldsomt fra, hvordan "man" ser på en afdød kræftpatient. Al den skyld og skam og tabuisering, alle de holdninger om, hvor egoistisk, han var sådan at forlade to små børn og en ung kone - det havde jeg været foruden, hvis han var død i en trafikulykke eller af fysisk sygdom.
Når man ser så fordømmende på folk, der er døde som følge af psykisk sygdom, så siger det også en del om, hvordan man ser på dem i levende live. Og hvordan deres smerter og kamp bare ikke afføder samme forståelse som en kræftsygs.
At være tæt på en suicidaltruet giver præcis samme bekymring og uro, som det gør at stå en kræftpatient nær. Kommer der tilbagefald efter en god periode, virker behandlingen, er det et vilkår resten af livet at leve med frygten? Eller, set fra den psykisk syges vinkel: Kommer jeg til at forlade mine børn en dag, hvis sygdommen blusser op igen?