Mor og meget mere skriver:
Ok, jeg har bare ikke læst nogen give udtryk for, at kræft, hvis man overlever, er langt lettere end psykisk sygdom at leve med - kun, at alvorlig psykisk sygdom på sin vis kan være en livstidsdom, der gør livet næsten ubærligt at leve. Både for den syge og de pårørende. Og skal man sammenligne, hvilket jeg heller ikke er meget for, så kan et veloverstået kræftforløb med raskmelding virke mere tåleligt end livslang psykisk dårligdom og konstant frygt for selvmord. Eller for den sags skyld frygt for, at den psykisk syge gør andre fortræd.
.
Det var der en der skrev.
og måske med samme argumenter som sig, og de argumenter er for mig måske rationelle men vidner om det som ts skriver om bare med omvendte fortegn, for hvordan kan jeg, du, andre vide hvordan det er at leve med et kræftforløb i bagagen, hvilke psykiske og fysiske men det har givet. Om der er en konstant frygt kræften skal blusse op igen. Og du har din historie og tænker psykisk sygdom ind i en konstant frygt for selvmord, ikke alle med psykisk sygdom er selvmordstruet lige som ikke alle med kræft er tæt på døden.
jeg synes det er absurd (ja undskyld ordet men det er tidlig morgen) at forsøge at sammenligne og gradbøje og tro man ved hvordan familier har det med det ene eller det andet. Vi har alle erfaringer med os og med mine erfaringer ville jeg nå den modsatte konklusion af dig, men det gør hverken min eller din konklusion mere rigtig. Det eneste det fortæller er at vi er enormt hurtige til sammenligning og vurdering og en: ej det er da ikke så slemt som.
jeg er ikke er sekund i tvivl om det tabu der er forbundet psykisk sygdom. Men kan jo så også læse der er den anden: nu er du erklærer rask med kræft så kan det vel ikke være så slemt, i hvert fald ikke i sammenligning med. Jeg møder den selv i en helt anden kontekst: ej nu er det 10 år siden hun døde, så kan du og din familie vel ikke stadig være påvirket. Så kan vi måske ende med at blive enige om at vi mennesker har en tendens til at vurdere hvad andre kan g bær, og hvordan de skal være påvirket? Du tænker et overstået kræftforløb er at foretrække og jeg kan berette om det overståede kræft forløb for den unge mor der måske er overstået i forhold til kræft men aldrig er overstået, for der er alle tankerne om hvor tæt hun var på døden, der er bivirkningerne fra kemo som gør hende uarbejdsdygtig, der er den konstante frygt hver gang en Lymfe hos hende selv eller hendes børn synes at vokse, der er frygten hver gang hun har ondt i halsen, der er forståelsen af at vi alle er dødelige og frygten for døden er konstant, og så er der selvsagt frygten for hvad behandlingen har gjort ved hendes krop på den lange sigt, der dukker heller tiden nye bivirkninger op og har den ødelagt så meget så livet bliver kort?
Anmeld
Citér